In de tijd dat motorfietsen allemaal volgens het zelfde concept ontworpen en gebouwd werden knutselden veel mensen zelf motorfietsen in elkaar. Motorfietsen waren volgens Harley Davidson, BMW, Norton en andere klassieke merken bedoeld voor op de weg.
Een hoge prijs voor de Scrambler
Maar niet iedereen dacht daar zo over. Zo ook de ooit beroemde Hollywood acteur Steve McQueen. McQueen was niet alleen een gedreven acteur maar ook een gedreven auto en motorsporter.
Ik wil niet beweren dat Steve McQueen de uitvinder van motorfietsen als de Scrambler was maar hij stond wel aan de wieg van de offroad motorfiets.
De acteur bouwde en verbouwde motorfietsen om aan offroad motorsport mee te doen en was gek op snelheid.
De modellen die door McQueen en veel van zijn tijdgenoten werden ontworpen en gebouwd, waren voornamelijk bedoeld voor het rijden in het terrein. Dit type motorfiets werd ook wel de Scrambler genoemd.
De Ducati Scrambler op zijn mooist
De zelfbouw motorfiets
Mensen als McQueen bouwde offroad motorfietsen en keken alleen naar de mogelijkheden van de motorfiets en niet naar het mooie ervan. Een motorfiets was functioneel net als auto’s in die tijd.
De grote fabrieken als BMW, Harley Davidson, Honda etc. ontwierpen in de jaren 60, 70 en 80 hun motorfietsen met dezelfde gedachte.
De eerste Honda’s als de Blackbomber en de latere CB750 waren dan ook recht toe recht aan motorfietsen, puur ontworpen op functionaliteit.
Motorfietsen waren in die tijd ook nog niet voorzien van extra’s als kuipen en koffers, dat moest de consument maar allemaal zelf bedenken. BMW Bracht daar in de jaren 70 verandering in door met de R 100RS te komen.
Honda’s beruchte Black Bomber
De R100RS en de RT
De R100RS was voorzien van een sportieve kuip die voldoende bescherming bood maar was duidelijk niet voor het mooie ontworpen.
Dat gold ook voor de later R100RT trouwens. De R100RT was functioneel maar zeker niet mooi.
Maar de motorwereld zat anders in elkaar dan de fabrieken toen beseften want veel motor enthousiasten begonnen uiteindelijk zelf hun eigen motorfietsen te bedenken en te ontwerpen.
Veel nieuw ontworpen motorfietsen zijn gebaseerd op modellen uit de periode 1960 tot 1980, de zogenaamde retro modellen, maar dan mooier.
Yamaha bouwt zijn eigen Scramblers
Nieuw leven voor de Scrambler
Ze werd de Caféracer nieuw leven ingeblazen, de Scrambler kwam weer terug en natuurlijk de Chopper.
Het laat duidelijk zien dat motorrijders vaak anders denken dan de fabrieken en liever hun eigen vervoersmiddel ontwerpen.
En die door de consument ontworpen modellen gebruiken fabrieken als Yamaha, Honda, BMW en Ducati dan weer om motorfietsen te ontwerpen. Vreemd wereldje nietwaar.
Een van de merken die zich met het bouwen van Scramblers bezig houdt is Ducati. Ducati is natuurlijk altijd het merk van de snelle sportieve tweecilinder geweest maar het van oorsprong Italiaanse merk heeft nu ook de Scrambler ontdekt.
Zelfbouw op Bikes & Boards
Ducati’s Scrambler is prachtig
De Scrambler 1100 is een van de modellen waarmee Ducati de consument naar zich toe wil trekken. En ik moet toegeven dat Ducati lijkt te slagen in zijn opzet.
De 1100 cc tweecilinder heeft alles wat een motorrijder van de scrambler verwacht. De Scrambler ziet er in eerste instantie prachtig uit.
Het grote V-twin blok met zijn imposant geconstrueerde uitlaat systeem geven de Ducati het stoere uiterlijk dat je als motorrijder graag wil zien.
Neem daarbij de forse 49 mm dikke Upside Down voorvork, 17 inch spaakwielen en eenvoudige maar creatief ontworpen teller partij en je hebt een puur stukje motorkunst.
BMW doet ook mee met de race naar de meest retro motorfiets
86 PK en 88 NM koppel
Motorkunst dat ook nog eens behoorlijk prestatie neerzet, alhoewel 86 PK en 88 nm koppel voor een 1100 cc motorfiets niet echt bijzonder is natuurlijk.
Oké het gaat niet altijd om het topvermogen, het gaat vooral om het plezier. En plezier kan je zo op het eerste gezicht met de Scrambler best hebben. Want het dikke V-twin blok van de Ducati is een lust voor het oog en het oor.
Het is dan ook puur genieten om de motor door zijn versnelling te jagen terwijl je de Scrambler over een bochtige dijk weg stuurt.
De Scrambler is natuurlijk volgens de wettelijke normen netjes gedempt maar dan wel op zo’n manier dat je toch die lekker Ducati roffel hoort.
Zelfbouw op zijn Japans
De Naked bike moet vooral mooi zijn
Rijwind bescherming is er niet op de Duc en dat hoort ook niet want een Scrambler moet hoe dan ook een naked bike zijn. En naked is de twin zeker. Want rijwindbescherming is niet het enige wat ontbreekt op de Duc.
De Duc lijkt daardoor niet echt geschikt voor verre reizen maar wie geeft daarom. Want zeg nou eerlijk, lange afstanden ga je niet snel rijden op een dergelijk machine. De Scrambler is duidelijk bedoeld voor niet al te lange ritten.
Een week vakantie naar de Pyreneeën kan bijvoorbeeld al problematisch worden vanwege het ontbreken van een bagagerek. Natuurlijk zijn er after-market producten als bagagerekken en rekjes te koop maar wil je dat ?
Nee de Scrambler is bedoeld voor een ander soort motorrijden. Gewoon een ritje op een mooie zondagochtend over slingerende dijkwegen genieten van de uitstekende wegligging die de Duc biedt.
Zelfbouw caferacer op Wheels and Waves
Heb je de Scrambler nodig ?
Is de Ducati dat de motorfiets die je moet hebben ? met andere woorden is het een goeie koop ? Nou er zitten toch wel wat minpuntjes te bedenken bij de Italiaanse schone.
Even kritisch kijken naar de Scrambler dus. Je koop een tweecilinder motorfiets met 86 pk en 88 nm koppel en dat is in feite genoeg.
De koppeling is hydraulisch en soepel te bedienen, dus dat is positief, en de vering aan de achterkant is van Öhlins terwijl de voorvork van Marzocchi is.
Het blok levert voldoende vermogen, de bak schakelt prima, terwijl de Duc prima stuurt. De zit op de Duc is spartaans maar goed en het motorgevoel en het geluid zijn om te smullen. Qua rijplezier en fun factor niets mis met de Ducati dus ?
Ducati maakt hoe dan ook mooie motorfietsen
18000 Euro is flink aan de prijs
Nee het enige wat mis is met de Duc is de prijs. Want wie wil nou bijna € 18.000,– neertellen voor een motorfiets met 86 pk, zonder enige rijwind bescherming en geen bagage mogelijkheden ?
Ook al is de fun factor van de motorfiets hoog, de prijs telt ook mee. Ja maar het is toch een Ducati ? Ja nou en ? Is Ducati beter dan een Japanner ?. Neem nou de MT09 van Yamaha en voor de volledigheid de MT09SP.
Want de Yamaha MT09 SP is net als de Scrambler voorzien van een Volledig instelbare Öhlins achter schokbreker en een volledig instelbare Upside Down voorvork.
De MT09 is natuurlijk een driecilinder en levert 115 pk en 87,5 NM koppel, oké motorvermogen zou niet zwaar mee wegen maar het zet je wel aan het denken.
Yamaha’s MT09 is € 6000,— goedkoper en biedt meer dan de Scrambler
Een perfecte driecilinder voor € 6.000,– minder
Rijklaar weegt de MT09 193 KG en dat is ietsje zwaarder dan de Scrambler.Maar het mooiste komt nog, de MT09 SP kost namelijk op een euro na € 12.000,– en dat is € 6000,– minder dan de Ducati.
Veel motor dus voor veel minder geld. Veel Ducati fans zullen nu zeggen, ja maar het is een Jap en geen Ducati, alsof dat iets uitmaakt.
Begrijp me niet verkeerd, de Scrambler reed geweldig maar dat deed de MT09 ook maar dan wel voor veel minder geld.