Iedere motorfiets zijn eigen aandrijving.

Als je een motorfiets wil kopen, zijn er verschillende zaken die je keuze bepalen. Je kiest je motorfiets voornamelijk op basis van wat je er mee gaat doen. Ga je lange toertochten maken of reizen, ben je een sportieve snelle rijder of rij je liever in het terrein. Een van de zaken waar je dan op let is de eindaandrijving van de motorfiets van je keuze.

Voor de wegligging telt het gewicht van een motorfiets.

Wordt het een motorfiets met [intlink id=”692″ type=”post”]cardan of met een ketting[/intlink]. Voor een goede wegligging telt het gewicht van de motor.

Hoe hoger het gewicht van een motorfiets hoe moeilijker deze te besturen is. Als je snelle bochten wil nemen met een motorfiets wil je zo min mogelijk gewicht verplaatsen.

Natuurlijk is het zo dat niet iedere motor bedacht is voor het maken van snelle bochten en dus is het gewicht voor de ene motorfiets belangrijker dan voor de andere.

Het zijn dan ook vooral de motorfietsen die gemaakt zijn voor het snelle bochtenwerk die zo licht mogelijk worden gehouden.

De aandrijving van dit soort sportieve motorfietsen bestaat dan ook meestal uit ketting en tandwielen. Een ketting aangedreven tweewieler reageert sneller op het gas dan een cardan motor omdat de aandrijving zelf veel lichter is dan een cardan.

cardan

De Goldwing 1800, een uitgelezen motor voor cardan

Een ketting geeft minder schokken door.

Bovendien geeft een ketting minder schokken door tijdens het accelereren en afremmen op de motor. Motoren die voor minder sportief bochtenwerk gebruikt worden, zijn vaker uitgerust met een cardan.

Denk hierbij aan de Honda Goldwing of de Yamaha FJR1300. Grote zware toermotoren worden veel meer gebruikt voor de lange afstanden en minder voor het snelle bochtenwerk en dan wil je een onderhoudsvrije eindaandrijving.

Maar er zijn ook uitzonderingen. Zo zijn de All road modellen van BMW, duidelijk gemaakt voor het sportieve toeren en zelfs off road rijden, toch uitgerust met een cardan aandrijving.

Een andere klasse motorfiets die zo licht mogelijk moet zijn, zijn de zogenaamde Off Road motorfietsen.

Off the Road motorfietsen zijn speciaal ontworpen voor het rijden in het terrein en dan wil je het liefst zo min mogelijk gewicht bij je hebben.

De keuze voor cardan of ketting lig aan wat je wil doen met je motor.

De meeste Off the Road motorfietsen zijn eencilinders en zijn vaak niet zwaarder dan 600 cc. Off the Road motorfietsen hebben langere veerwegen dan weg motoren omdat je er nu eenmaal flinke oneffenheden mee moet kunnen nemen.

Die lange veerwegen zijn ook een reden voor het monteren van een ketting aangezien een cardan geen hele grote oneffenheden aankan. Een ketting is veel soepeler dan een cardan en kan een grotere veeruitslag aan.

Een cardan is bovendien veel kwetsbaarder dan een ketting omdat een ketting meer schokken aankan zoals je die bij off the road rijden tegen kan komen.

De getande riem wordt over het algemeen heel weinig gebruikt als eindaandrijving op motorfietsen en dat komt waarschijnlijk omdat de getande riem nog niet betrouwbaar genoeg is.

De keuze voor een Cardan of ketting aangedreven motor hangt dus in grote mate af van wat je met een motor wil doen.

Opmerkingen

comments