Het is alweer bijna 30 jaar geleden dat Honda zijn Rally machine voor het gewone publiek beschikbaar stelde. De Honda Africa Twin, die verschillende overwinningen haalde in de zwaarste rally allertijden, kwam in 1988 op de markt voor de consument.
De Africa Twin is terug
De eerste Africa Twin was uitgerust met een 650 tweecilinder blok dat 65 pk leverde. In 1993 kwam de Africa Twin uit met een 750 cc V-Twin. In 1998 stopte Honda met de Twin.
De Africa Twin werd binnen korte tijd een van de meest gewilde motoren onder avontuur minnende motorrijders.
Het vloeistof gekoelde V-twin blok blonk uit in betrouwbaarheid en behoorde met zijn 65 pk tot de sterkste adventure motorfietsen uit de jaren 80 en 90.
Concurrentie voor Honda kwam vooral van Yamaha met de Super Ténéré van Yamaha en de R80 GS van BMW.
Honda had de Twin de looks van de Paris Dakar rally mee gegeven. Het motorblok dat ook gebruikt werd voor de Transalp, de Revere en de Hawk bouwde langzaam maar zeker een goede reputatie op.
De Honda Africa Twin 2017 is een mooie verschijning
Een 750 cc Africa Twin
De Africa Twin werd een paar jaar later nog uitgevoerd in een 750 cc versie die ook aanzienlijk meer vermogen leverde dan de 650 cc.
In 1998 viel definitief het doek voor de tweecilinder off road motor van Honda.
De motorwereld reageerde teleurgesteld op het verdwijnen van de Twin en op de stilte in de allroad sector van Honda die daarop volgde.
Maar er gloorde hoop aan de horizon van het motor minnende publiek. Want 2016 verrast Honda de motorwereld met de wedergeboorte van het beroemde rally model van weleer.
In 2016 komt Honda met een geheel vernieuwde Africa Twin op de proppen.
De Honda imponeert met zijn slanke maar krachtige uitstraling
De nieuwe Twin is heel anders
De nieuwe tweecilinder Allroad motorfiets van Honda heeft weliswaar de naam Africa twin nog steeds maar is een heel andere motorfiets dan zijn voorganger.
De Honda is nog steeds een twin maar de opstelling van de cilinders is niet meer in V vorm. Zie hier de volledige Honda Africa Twin Specs.
Honda heeft met de nieuwe twin gekozen voor een parallelle twee cilinder en niet voor de V opstelling.
De nieuwe Africa Twin is met zijn 232 kilo rijklaar gewicht niet echt een lichtgewicht te noemen maar daar voel je weinig van.
Een simpel dashboard geeft voldoende informatie
Simpel maar doeltreffend
Het eerste wat je opvalt bij de Honda is het vrij simpele maar overzichtelijk dashboard.
Het dashboard is niet meer dan een digitale driehoek waar informatie in te zien is.
Snelheidsmeter, toerental de stand van de tractiecontrole alles zit centraal in het midden.
Handig en overzichtelijk maar het geeft de Twin wel een erg zakelijk voorkomen.
Apart is dan weer de knop om het ABS uit te zetten want die zit opvallend eenzaam in de kuip van de Honda.
De remklauwen zijn van Chinese makelij en voldoen prima
Veranderen van de zithoogte gaat eenvoudig
Overigens zet je alleen het ABS systeem uit voor de achterrem, slim bedacht van Honda.
Honda heeft met het dashboard duidelijk voornamelijk aan de praktische informatie gedacht en niet aan het mooie.
Zodra je de Honda start valt het op dat er best wat uitlaat geluid is. De motor laat met een zacht gegrom horen dat hij klaar is om op weg te gaan. Het is geen hinderlijk geluid maar wel duidelijk aanwezig.
Het eerste wat ik nu wil doen is het zadel in de laagste stand zetten. Standaard heeft de Twin een zithoogte van 870 mm en dat is best wel hoog.
Flinke grondspeling en een beschermplaat maken de Twin geschikt voor off the road gebruik
Flinke grondspeling voor het echte werk
Vooral als je als berijder net 170 cm lang bent zoals ik. Na even puzzelen weet ik het zadel in de lagere stand van 850 mm te zetten.
20 mm verschil in zithoogte klinkt misschien niet veel maar het scheelt best.
Die zithoogte komt natuurlijk ook door de flinke grondspeling van 250 mm. Hier kan je uit afleiden dat de Twin wel degelijk voor serieus off the road werk lijkt te zijn gemaakt. Voor pittige off road ritten lijkt de Twin echter wat zwaar.
Het stuur van de Africa Twin is lekker breed en de knoppen op de handels zijn lekker groot en makkelijk te bedienen.
Veel schakelaars op de Twin maar alles is functioneel
Wennen aan de schakelaars
Wat wel wennen is, is dat de richtingaanwijzer schakelaar onder de claxon is gemonteerd. Bij de meeste motorfietsen is dat namelijk andersom waardoor je je soms vergist met richting aangeven zo blijkt.
Want de eerste bocht neem ik luid claxonnerend omdat ik mij vergis in de schakelaar.
Er zitten overigens best wel veel schakelaars op de stuurhelften van de Twin. Op de linker stuurhelft vindt je een aantal duidelijke knoppen voor de verlichting, de tractiecontrole, de richtingaanwijzers en de claxon.
Verder zit er nog een schakelaar voor het instellen van de tripmaster. En dat zijn alles bij elkaar flink wat knopjes.
Een opmerkelijke plek voor het instellen van de tractie controle
Na een half uur weet je niet beter
De instelknop van de tractiecontrole zit op de plek waar je de knop verwacht voor het seinen met grootlicht, aan de voorkant.
Het is even wennen maar na een half uurtje sturen op de Twin weet je niet beter.
Dat sturen gaat overigens heel gemakkelijk. Zodra ik opstap en de eerste meters heb afgelegd merk ik dat de Twin best wel een alleman vriend is.
De motor laat zich zonder morren makkelijk een bocht in sturen. Zowel rechtop zitten en als geheel met de motorfiets mee bewegen in een bocht als het opzettelijk plat drukken van de motor gaan kinderlijk makkelijk.
ABS op het achterwiel is uit te zetten, handig bij pittig off the road rijden
Gewicht speelt geen rol
Met opzettelijk plat drukken bedoel ik dat je het stuur met kracht naar links en naar rechts drukt terwijl je met je lichaam meer rechtop de motor blijft zitten.
Op deze manier een bocht nemen is makkelijk als je merkt dat het allemaal net wat scherper wordt dan je had verwacht. Ook zeer korte bochten zijn op deze manier makkelijk te maken.
Ik doe het met de Africa Twin expres omdat ik wil voelen wat voor rol het gewicht van de motorfiets speelt. De conclusie is geen enkele.
Want ondanks het relatief hoge gewicht van 232 kilo rijklaar stuurt de Africa Twin als een lichte off the road motorfiets. Ook met flinke snelheid is de Twin makkelijk een bocht in en ook weer uit te krijgen.
Voor pittig off road motorrijden is het misschien wat veel van het goede maar voor een beetje all road rijden is het best te doen.
Olie pijl je bij de Twin gewoon met een pijlstok maar waar is die tweede pijlstok nou voor ?
The Gentle Giant
Met lage snelheden van rond de 50 kilometer per uur waarbij je de motor rond de 3000 toeren houdt merk je al dat de Twin meer wil.
En dat komt door het bijna ongeduldig klinkende gemor van de parallelle Twin.
Niet dat de motor vervelend rijdt met lage snelheden, in tegendeel. Op zeer smalle dijkweggetjes waar je niet veel sneller kan rijden dan 40 km/uur kan je rustig tokkelen met de Honda.
De motor pakt bij deze lage snelheid en dito toerentallen opvallend makkelijk op.
Met 3000 toeren in de vijfde versnelling het gas opendraaien kan zonder gemor en problemen.
Een krachtig motorblok dat mechanisch lekker stil is
Beethoven zou er jaloers op zijn
En als je dat doet lijkt het of de Twin blij wordt van het feit dat hij wat losser wordt gelaten.
Alsof je een grote hond los maakt van zijn riem zo reageert de motorfiets als je meer gas geeft.
Vrolijk geloei ontsnapt aan de forse uitlaat die aan de rechterkant van de tweecilinder hangt.
Bij flink gas geven en serieus accelereren veranderd het vrolijk geloei in vervaarlijk gebrul.
Want de Twin lijkt lang niet zo stil als je er mee rijdt. Een deel van het geluid komt uit die forse uitlaat terwijl de luchtinlaat ook duidelijk hoorbaar is.
Opvallend genoeg branden de beide richtingaanwijzers gelijk met de verlichting.
De ademhaling is goed hoorbaar
Het luchtfilter dat onder de voorkant van de tank zit laat de ademhaling van de Africa Twin duidelijk horen.
Zowel het uitlaatgeluid als de ademhaling van de 1000 cc machine klinken als muziek in de oren.
Het opzwepende gebrul van de Twin maakt dat je meer gas wil geven, harder…kom op nou ik wil en ik kan veel harder lijkt de Africa Twin te roepen.
Het is dan ook dik genieten om voluit een bocht uit accelereren met de Honda.
Met de tractie controle op vol kan het allemaal geen kwaad want wat je ook doet, de Twin lijkt het makkelijk aan te kunnen.
Een bij geleverd helmslot (kabeltje) is de service van Honda
De tractie controle doet zijn werk
De 100 pk die de Twin aan boord heeft rollen er heerlijk en controleerbaar uit en dat komt onder ander door de tractie controle.
Stel je de tractie controle in op de laagste controle stand dan merk je op het asfalt nog steeds niets.
Het wordt nooit gevaarlijk met de 1000 cc machine. Er vanuit gaande dat je een beetje kan motorrijden natuurlijk. Het wetsump motorblok van de Honda is lekker stil en loopt soepel
De motor olie pijl je met een pijlstok en niet door, door een glaasje te kijken. Jammer want zo’n glaasje maakt het leven net iets gemakkelijker.
Het blok lijkt overigens twee pijlstokken te hebben wat voor een klein raadsel zorgde.
Ga je op een lossere ondergrond zoals zand of grind flink aan het gas draaien dan merk je verschil in tractie. In de hoogste stand knijpt de motor duidelijk af als je flink probeert de accelereren.
De tractie controle is in drie standen instelbaar
Hoe meer gas hoe meer lol
In de een na hoogste stand gebeurd hetzelfde, wielspin is dan nog steeds niet mogelijk. Schakel je de laagste stand in dan merk je dat het achterwiel wel degelijk even doorspint.
Of de tractiecontrole in de laatste stand helemaal uit staat of niet is niet helemaal duidelijk. Het vermogen is overigens niet in te stellen zoals bijvoorbeeld bij de 1200 cc Super Ténéré wel het geval is.
Het instellen van het vermogen is bedoeld om de motorfiets zuiniger te laten rijden op de langere afstanden. Bij Honda vond men dat blijkbaar niet nodig. Gewoon 100 pk en geen flauwekul.
Hoe meer gas hoe meer lol en hoe beter de muziek. Want het gebrul klinkt als muziek in mijn oren zonder dat het hinderlijk wordt.
Het is heerlijk om met de Honda flink door de versnellingen te jagen. Schakelen gaat opvallend soepel met de 6 versnellingsbak.
De Twin heeft een lekker eigenwijs smoelwerk
Prima remmen maar geen Brembo
Om als het geweld tot stilstand te brengen beschik je als bestuurder over uitstekende met ABS uitgeruste remmen.
De Twin is niet voorzien van Brembo’s maar de remmen die er op zitten overtuigen wel.
De met kabel bediende koppeling werkt opvallend soepel maar een hydraulische koppeling was meer te verwachten. Zeker gezien de prijsklasse waar de Twin in zit.
Even ter vergelijking, de Suzuki V-Strom 1000 heeft wel een hydraulisch bediende koppeling en is bijna 2000 euro goedkoper.
De Africa Twin kost rijklaar net iets meer dan 16.000 euro. That is a nice Honda Africa Twin Price hoor ik veel mensen denken maar pas op.
Alhoewel de Twin een heerlijke motorfiets is, is hij duur voor wat je koopt. Motorisch is de motorfiets zeker geslaagd ook op hogere snelheden.
Ga je een constante snelheid rijden van 130 km/uur dan snort de Twin als een volwassen kater.
Alle knoppen zijn makkelijk te bedienen
Stabiliteit op hoge snelheden is uitstekend
Op de snelweg met hoge snelheden blijft de Twin zeer stabiel. 130 km/uur is duidelijk een peulenschil met de Africa Twin.
Ook bij 150 km/uur blijft de Twin uitstekend reageren op het wegdek. Tot aan de 190 km/uur blijft de Honda uitstekend stabiel.
Met 190 km/uur was het duidelijk nog niet op maar als de maximum snelheid 120 is hou ik me toch liever wat in.
Wat de werkelijk topsnelheid is weet ik helaas niet, daar zou ik voor Duitsland moeten zodat ik de Africa Twin even lekker op de Autobahn kan afbeulen. Alhoewel ik mij afvraag of de Honda wel af te beulen is.
Honda heeft in ieder geval zijn belofte waar gemaakt en heeft een prima opvolger van de oude twin neergezet. Nu afwachten wanneer Honda iets aan de prijs doet.
Met dank aan Hans van Wijk motoren