Motorfietsen en variaties op een thema

Je kent het wel, er komt een nieuw model motorfiets uit met een totaal nieuw motorblok en dan verwacht je meer dan je krijgt. In de meeste gevallen variëren motorfiets fabrikanten er lekker op los. Dat is financieel interessant want je hebt een motorblok en is sommige gevallen ook een frame en de rest varieer je.

Honda motorfietsen

Honda kwam met zijn eerste Afrika Twin met een 650 cc v-Twin blok en niet kort daar na kwamen er verschillende variaties op het thema.

De Transalp, de Revere en de Hawk waren allemaal gebouwd rondom het 650 cc V-Tin blok.

Het is voor motorfiets fabrikanten een prima manier om meer motorfietsen te bouwen. Je ontwerpt een motorblok en varieert er lustig op los.

Soms komen er daardoor lelijke monsters van motorfietsen op de markt en soms regelrechte kunststukjes.

 

BMW R1800

BMW R1800 duidelijk op iets anders gebaseerd

De Revere, de Hawk en andere Honda motorfietsen

Neem Honda met zijn variaties op de A-Twin. De Transalp had meer te maken met de wens voor een Africa Twin mild maar de Revere 650 en vooral de Hawk 650 waren zeker voor die periode ware kunststukjes. 

De Hawk was met zijn enkelzijdig opgehangen achterbrug voor die tijd technisch best bijzonder.

De Hawk is natuurlijk een ontwerp dat stamt uit de jaren 80 en voor die tijd was het een bijzonder model.

Yamaha bouwt ook al jaren motorblokken in verschillende modellen. Zo werd het blok van de 750 cc super Tènèrè ook gebruikt in de TDM. Het blok werd opgeboord tot 850 cc en later zelfs tot 900 cc. 

 

Honda motorfietsen

De 750 cc Africa Twin waarvan het blok ook in de Transalp te vinden was

Geen variatie op de XTZ1200 Super Tènèrè 

Een variatie op de XTZ1200 is er nooit gekomen. De 1200 cc tweecilinder van Yamaha is er helaas alleen gekomen als Super Tènèrè terwijl ook daar een prachtig toer motorfiets uit voort had kunnen komen. 

Het motorblok van de XT500 werd ook gebruikt in de SR500 en het motorblok van de XT600 werd weer gebruikt in de SRX600. Zowel de SR500 en de SRX600 waren pure kunststukjes om te zien.

Het zijn de zogenaamde variaties op een thema. De CX500 had de Silverwing als neef en de GL1000 die had…..tja die had geen neef.

Het blok van de eerste Goldwing werd in geen enkele ander motorfiets gebruikt, dat begon pas bij de GL1800 die in twee versies te koop is.

 

BMW

Het BMW blok wordt in veel modellen gebruikt.

BMW doet het al jaren

BMW doet dit natuurlijk ook al jaren. De motorblokken van de R1200GS zijn te vinden verschillende andere modellen zoals bijvoorbeeld de R-nineT. 

Voor de motor fan is het allemaal prima al die variaties op een thema, je hebt meer keuze en je kan je meer onderscheiden van de rest. 

Maar er zijn natuurlijk altijd mensen die de meer speciale modellen niet gek genoeg vinden en liever zelf motorfietsen bouwen.

Caféracers, Scrambler, flat tracks en alles wat er tussen in zit op basis van verschillende soorten motoren.

 

BMW

Wat je allemaal met een BMW blok kan doen

Schoonheid en variatie

Veel van dit soort werk wordt dan weer overgenomen door de verschillende fabrikanten.

Zo is de R-NineT gebaseerd op de verschillende door motor enthousiasten 

Het zijn allemaal variaties op thema’s en die variaties houden de motorfiets aantrekkelijk voor zowel de lange afstandsrijder, de creatieve rijder en de woonwerk piloot. 

Motorfietsen gaan niet alleen om rijcomfort maar ook om schoonheid en variatie en daar hou ik het bij. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.