Honda blaast met de Hawk 11 de retro nieuw leven in

Je kan als Honda natuurlijk niet achterblijven bij de rest van de motorwereld en dus breng je de wereld een café racer. Heel veel is er nog niet bekend over de Hawk 11. De naam Hawk is overigens niet heel origineel. Honda bracht in 1988 al een motorfiets met de naam Hawk op de markt. De NT650 had hetzelfde 650 cc motorblok als de Africa Twin en de Honda Revere.

De Retro motorfiets

Net als de Hawk uit de jaren 80 wordt het nieuwe model gebouwd rondom het Africa Twin blok. kijk maar op Honda wiki, ook Honda USA maakt melding van de nieuwe Retro van het Japans merk.

In dit geval is wordt het blok uit de CRF1100 Africa Twin gebruikt. Hetzelfde 1100 cc blok zien we ook terug in de Honda Rebel, de eigenwijze bobber uit Japan.

Het 1100 cc tweecilinder blok wordt overigens ook gebruikt in de NT1100 die als alternatief voor de GL1800 kan worden gezien.

Voor de nieuwe Hawk houdt het in dat hij ruim 100 pk mee krijgt en een stevig koppel van 107 nm. Ja Honda motorcycles maakt er werk van.

 

 

Retro motorfiets

De Suzuki Katana is een pure Retro motorfiets met veel vermogen

Het gaat om de looks van de Hawk 11

De motorfiets wordt, zoals het er nu naar uitziet, voorzien van een stuurkuipje om de looks van een caferacer te krijgen.

100 pk is natuurlijk voldoende om lekker voorruit te komen en veel meer heb je niet nodig maar meer pk’s mag natuurlijk altijd.

Het frame van de Hawk 11 komt rechtstreeks van de CRF1100, net als de achterbrug en de handels op het stuur.

De Hawk wordt Honda’s nieuwe retro machine. Honda bracht natuurlijk eerder ook retro modellen uit zoals de CB1000R en de CB650R.

 

De CRF 1000 klaar om op pad te gaan.

Retro motorfiets

De CB1000R is een zeer geslaagde Retro met prima rij capaciteit

De Hawk lijkt niet voor lange afstanden

Hoe de nieuwe retro van Honda er precies uit gaat zien is nog een beetje koffiedik kijken.

Er gaan verschillende foto’s en filmpjes rond op het internet over het mogelijke ontwerp maar veel meer dan foto’s krijgen we nog niet te zien.

Van wat we tot nu toe op foto’s en filmpjes kunnen zien lijkt de nieuwe telg van Honda niet echt voor de lange afstanden gemaakt.

De clippons zorgen voor een wat oncomfortabele zit positie, alhoewel niet iedereen dit als een probleem hoeft te zien.

 

Hawk promotie filmpje

Bagage kan niet makkelijk mee op de Hawk 11

Bagage meenemen op de Hawk lijkt op het eerste gezicht ook wat problematisch. Een rek wil je liever niet op een dergelijke motorfiets en voor een losse tas achterop is geen ruimte.

De spiegels zitten zo gemonteerd dat ze onder de handels uit komen. Of je goed zicht hebt in dit soort spiegels is de vraag natuurlijk.

Het zijn allemaal praktische dingen die ik nu opnoem en het is de vraag of praktische zaken ertoe doen bij dergelijk modellen.

De nieuwe Retro lijkt vooral voor het oog te zijn gemaakt net als de CB1000R van Honda en de R-NineT of de Katana GSX-S1000 en niet te vergeten de 1200 cc Scrambler van Triumph en de R-NineT van BMW.

 

De Hawk 650 uit de jaren 80.

Gewoon mooie motorfietsen

Het zijn stuk voor stuk modellen die eigenlijk ontworpen zijn voor het oog en niet echt om lange afstanden mee te rijden.

Sommige modellen worden ontworpen mensen die niet in de motorfietsen industrie werken maar onafhankelijk zijn en zich puur bezighouden met het ontwerpen van mooie modellen.

Wanneer de Hawk 11 uitkomt en wat hij gaat kosten is nog niet bekend. Zodra er een proefrit mogelijk is, is Allesopdemotor.nl er als eerste bij daar kunnen jullie op rekenen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.