Hoeveel PK heeft die van jou, is nogal eens een vraag die motorrijders elkaar stellen. PK of KW wat de meer juiste term is voor de hoeveelheid vermogen een motorfiets heeft lijkt een bepalende factor te zijn. Motorfietsfabrikanten spelen hier natuurlijk graag op in want motorvermogen verkoopt namelijk. Maar hoeveel PK is er nou eigenlijk bruikbaar in een motorfiets.
BMW 1250 GS
Neem nou bijvoorbeeld de nieuwste modellen van BMW. Echt wereldnieuws was het niet, behalve voor de fanatieke BMW rijders onder ons.
Dat is dus eigenlijk een hele bromfiets meer. Het motorvermogen wordt opgeschroefd van 125 pk naar 136 pk en het koppel gaat van 125 nm naar 143 nm. Goed nieuws voor alle fans van de boxer toch ?
Afgezien van de 50cc extra waardoor er 11 pk meer aan boord is heeft de Boxer aan de inlaatkant de beschikking over variabele nok hoogte.
De BMW 1200 GS met 125 pk is sterk zat
Meer motorvermogen zegt niet alles
Om een hoger motorvermogen mogelijk te maken en toch een soepel motor karakter te behouden zou dit de oplossing zijn, volgens BMW dan.
Door de nokkenas te voorzien van een hoge en lagere nok per inlaatklep en de nokkenas zelf heen en weer te laten bewegen pas je het motorkarakter aan.
Bij het verder opendraaien van de gaskraan gaat de gasklep verder open als reactie hierop verschuift de nokkenas in de cilinderkop.
De hogere nok drukt op dat moment de klep open waardoor er meer mengsel in de verbrandingsruimte komt. Het resultaat is meer motorvermogen bij hogere toeren.
De Kawasaki Versys heeft met 69 pk genoeg vermogen
Een rustiger lopende motor bij lage toeren
Bij lagere toeren wordt de lagere nok weer aangesproken waardoor de motorfiets zuiniger moet zijn en rustiger loopt.
Prachtige techniek maar het zijn wel weer meer bewegende delen en waarschijnlijk ook meer gewicht. Het is ook de vraag of het systeem betrouwbaar genoeg is voor verre reizen.
Maar goed je hebt dan wel 11 pk meer tot je beschikking maar 11 pk meer ? merk je dat dan ?
Tja je kan het je afvragen. De BMW R1200 GS die “slechts” 125 pk had was al indrukwekkend genoeg naar mijn smaak en ook vooral groot en zwaar. De R 1200 GS weegt rijklaar maar liefst 244 kg en dat is best pittig.
De S 1000 XR met 165 pk
De 1250 GS 5 kg zwaarder
De R 1250 GS gaat rijklaar slechts 5 kg meer wegen. Maar dat is toch goed nieuws allemaal want slecht 5 kg zwaarder en 11 pk meer ? Nou het is nog maar de vraag of het goed nieuws is.
Meer vermogen maakt wel dat de rest van de motorfiets, het frame, vering en de hele aandrijftrein ook sterker moeten zijn. De versnellingsbak en koppeling moeten hoe dan ook het vermogen over kunnen brengen naar het achterwiel.
Die hele aandrijftrein moet dan hoe dan ook zwaarder zijn uitgevoerd om al het geweld aan te kunnen.
Niet dat je bij 11 pk meer gelijk een cardanbreuk of kapotte koppeling kan krijgen maar het geheel wordt wel zwaarder belast.
KTM maakt motorfietsen met veel vermogen maar blijven ze ook heel
Is de nieuwe BMW wel betrouwbaar genoeg
Wil je allemaal heel houden dan is het zaak dat je alles zwaarder gaat uitvoeren en dat heeft de Beierse motoren fabrikant nou niet echt gedaan gezien de toename van het gewicht.
Je kan zeggen dat de Duitse fabrikant hiermee op het gewicht let en dat is op zich prima maar dat kan ten koste gaan van de betrouwbaarheid. Want alles wat je van lichter materiaal maakt is ook minder sterkt.
Los van de vraag of een dergelijke motorfiets betrouwbaar is kan je je afvragen of je die 11 pk nou echt nodig hebt. Normaal gesproken kan je met een motorfiets die tussen de 50 en 100 pk heeft prima uit de voeten.
En dan moet je al dat vermogen ook nog goed in de hand kunnen houden. Ga je ver over de 100 pk grens heen dan heeft de gemiddelde motorrijder snel moeite om de boel in de hand te kunnen houden.
De Suzuki V-Strom met 100 pk is sterk zat
165 pk aan het achterwiel
Neem bijvoorbeeld de BMW S 1000 XR. Een viercilinder BMW met 165 pk 114 nm koppel. Om het geweld van 165 pk goed in de hand te kunnen houden heb je allerlei systemen nodig zoals Stability control, traction controle etc.
Leuk toch als ik zo kan spelen met 165 pk denk je dan maar het zit toch even anders. In feite heb je veel minder vermogen tot je beschikking dan de 165 pk die de motor kan leveren.
Stability controle grijpt namelijk in zodra de motorfiets oncontroleerbaar dreigt te worden omdat het vermogen nu eenmaal zijn weg moet vinden.
En dus veranderd de 165 pk misschien wel in net 100 pk. Stability controle vlakt het vermogen af door het ontstekingstijdstip aan te passen of de brandstof toevoer af te knijpen.
De kruis koppeling krijgt het zwaar te verduren
95 pk is net zo leuk als 165
Vergis je niet, het rijden op een motorfiets met zoveel vermogen is een unieke ervaring maar ik weet zeker dat ik de 165 pk nooit echt gebruikt heb. En dat terwijl ik die gaskraan echt flink open heb gedraaid.
Het meest verrassende was de rit die ik later op de BMW F 850 GS. De nieuwe staande tweecilinder van BMW heeft 95 pk en een koppel van 92 nm en natuurlijk Stability controle.
En eerlijk gezegd had ik net zoveel plezier met de 850 GS als met de S 1000 XR en de R 1200 GS, ook al had ik veel minder vermogen tot mijn beschikking.
BMW is overigens niet de enige die vindt dat meer vermogen beter is. Neem nou KTM die met de 1290 super Enduro komt die 160 pk levert en 140 nm koppel.
De XT660Z Tenere heeft met 47 pk voldoende motorvermogen
217 kg met 160 pk
De KTM 1290 weegt dan ook nog eens slechts 217 kg Voor een motorfiets met 160 pk is dat best wel weinig.
Of dat gunstig is voor de betrouwbaarheid van de motorfiets kun je je afvragen. Want zoals ik al aan gaf, alles wat lichter wordt uitgevoerd is ook minder sterk, je levert hoe dan ook ergens iets in.
De 1290 staat op de website van KTM aangegeven als reismotorfiets. Huh een reismotorfiets met 160 pk ? waar is dat nou goed voor ?
Ja precies waar is dat goed voor want als je ergens geen hoog motorvermogen voor nodig hebt is het wel voor reizen.
Met en oude Tenere de wereld rond, vermogen heb je niet nodig om te reizen
waarom 160 pk met een reismotor
Ducati doet hetzelfde met zijn 1260 cc Multistrada, een motorfiets met bijna 160 pk die als reismotorfiets bedoeld is. Ook hier rest de vraag, waar heb je 160 pk voor nodig als je op reis gaat ?
En ook voor de Ducati geldt dat de motorfiets vol zit met dure systemen om de motorfiets onder controle te houden. En al die systemen zijn ook nog eens storingsgevoelig.
Voor reizen heb je een betrouwbare motorfiets nodig die handelbaar is en een flink actieradius heeft. Zelf heb ik de hele wereld af gereisd met een eencilinder motorfiets met 43 pk en nergens heb ik ooit vermogen gemist.
Nu rij ik alweer 10 jaar op een XT660Z Ténéré met een motorvermogen van 47 pk, zonder allerlei systemen die nodig zijn om de boel onder controle te houden.
De T7 met 75 PK heeft meer dan genoeg vermogen
700 cc en 75 pk
Yamaha komt binnenkort uit met de Ténéré 700, een tweecilinder motorfiets die rond de 75 pk krijgt.
75 pk is echt voldoende om plezier te hebben en om lekker te kunnen reizen. Heb ik een hekel aan BMW, KTM of Ducati omdat die motorfietsen maken met veel vermogen ? Of ben ik een pure Yamaha fan ?
Nee absoluut niet, ik vraag me alleen af wat het nut is van zoveel vermogen want zoals ik al eerder zei, echt gebruiken kan je het niet. Dan koop je toch lekker geen motorfiets met 160 pk, hoor ik mensen al zeggen.
Nou dat klopt, ik zou niet snel een dergelijke motorfiets kopen. Wat ik wil zeggen is echter dat motorfiets fabrikanten zich misschien eens wat minder op topvermogen moeten richten wat meer innovatief moeten worden.
De Tracer 700 voldoet uitstekend met 75 Pk.
Soms is minder vermogen net zo goed
Even terugkomend op BMW die met zijn F 850 GS wel innovatief is door het quickshifter systeem toe te passen en te verbeteren.
Hierdoor wordt rijden op de tweecilinder een waar genot met “slechts” 95 pk. En een motorvermogen van 95 PK dat erg prettig te gebruiken zijn blijken dan meer dan voldoende te zijn.
Ik vind ook niet dat Europa moet ingrijpen en een pk grens moet gaan instellen, nee dat wil ik zeker niet.
Ik wil alleen aangeven dat meer vermogen niet altijd beter is, soms is minder gewoon net genoeg. Voor de is het natuurlijk ieder zijn eigen keus maar het is wel hoe ik er over denk.
Leuk stuk om te lezen en ik ben t grotendeels met je eens. Ik rijdt met zo’n KTM met 160pk, heb ik die nodig ? NEE! Is het leuk ? Ja!, ik kan met mijn reisenduro bijv. een R1 pesten, vooral op wat slechter wegdek, dat is leuk.
Maar 100pk zou voor mij al genoeg zijn als t maar wel in n “Grote” motor zit en dat ist probleem, met mijn 1,96 zit ik niet lekker op n Tracer 700 bijv. terwijl ik het vermogen al genoeg vind. Een GS met 125pk is ook prima en groot genoeg maar een 24 in n dozijn motor en ik wil ook iets aparts rijden.
Dus laat ze n grote motor bouwen met leuke snufjes en ruim 100pk en aparte uitstraling dan ben ik zeker geïnteresseerd.
Gr. Richard
ik heb een cb500x honda heeft 37kw maar wel een op 25/27 per km verbruik van nederland naar sardinie gereden en getoerd geweldig moet wel iets meer in de toeren en meer schakelen maar was ruim voldoende
Je insteek is vooral toeren lijkt, dan snap ik de beredenering wel. Maar die KTM 1290 zou ik kopen om in elke versnelling op het achterwiel te rijden, niet om lange afstanden mee te rijden. Daarnaast heeft niet elke bike al die electronische opties en ben ervan overtuigd dat ik elke PK van mijn GSX-R aangewend heb waarbij ik zeker wel baat zou kunnen hebben bij 11PK meer. In mijn beleving kan die paar PK meer wel degelijk verschil maken als je de electronische opties weglaat/uitzet.
Omdat je in je artikel niet duidelijk spreekt over wat het doel moet zijn praat je in z’n algemeenheid over deze motoren en kan ik het daarom niet met je eens zijn!
ben het met je eens wil ook wel wat meer pk rijd wel lekker mijn vorige had ook meer pk maar dat was geen 500
maar kan hier mee leven moet ook meer in de toeren rijden koppel zit niet onderin
met meer pk word de prijs (nieuw) ook duurder en verbruik ook meer met de cb 500 x een op 25/27 sportief rijden
Om deze reden rij ik gewoon op een yamaha yzf 750r uit ’93. De enige electronica wordt gevormd door een black box die de power valve aanstuurt en de ontsteking. 125 pk aan de krukas geen abs, geen andere electronische hulpjes. Ik vind het een heerlijke motor die hard genoeg gaat en een goede wegligging heeft. Ik mis wel een beetje de push van een 1ooo dus misschien sleutel ik er nog een keer een r1 blok in? Voor de meeste rijders zijn motorfietsen met die enorme vermogens onzin en zonder electronische hulpjes niet meer veilig te rijden als je het onderste uit de kast wilt halen, dus ja minder vermogen zonder electronica zou ook kunnen. Ik vraag me af wat er straks gaat gebeuren met die superbikes als ze niet meer gemaakt worden, hoe zit het dan met de onderdelenvoorziening? Kun je wellicht het hele ding wegsmijten omdat er geen zwart doosje x of sensortje y te verkrijgen is.
Multistrada 1100s, 96 pk en 110 nm (ongeveer hé) een goede combi wat vermogen en koppel wat mij betreft.
Hallo Allemaal,
Ik vind het een mooi stuk om te lezen, en ben het grotendeels wel eens met het stuk en reacties.
Echter wat heb je nou voor een vermogen nodig als je vaak met een duopassagier rijdt?
Met alle motoren Toer of een GS, Versy of V-Strom kun je ook heerlijk met 2 Toeren.
Een off Road ritje is niet zo handig natuurlijk.
Kan mij iemand vertellen wat dan een goede keus zou zijn? 70 % met tweeën en 30 % alleen (meer off road.
Na eerste reiservaringen met een Honda CB 360 (34pk), een Suzuki T (47pk) hebben we met zijn tweeën lange afstanden gereisd met een Moto Guzzi V65 (52 pk). Onder andere van Amsterdam naar Schotland en Sicilië. De reden om 33 jaren geleden over te stappen op een Moto Guzzi 1000 sp (64pk) was niet het vermogen maar het reiscomfort en de veiligheid met z’n tweeën. De v65 was vol beladen en met duopassagier wel erg licht in het stuur. Bovendien is de 1000sp ook nog zuiniger dan de v65. Dus nu al 33 jaren en dikke 200.000 km 64 pk en voldoende koppel. Meer pk’s hoeft voor mij niet. Nog meer koppel is altijd welkom, vooral nog lager in de toeren.