Satelliet navigatie heeft de landkaart niet helemaal verdrongen

We zijn het bijna allemaal gewend en bijna iedereen heeft er een op zijn stuur zitten. Een kastje met verschillende landkaarten er in die je overal de weg wijzen.  En dan natuurlijk digitaal want het zijn gewoon kleine computertjes natuurlijk. Hoe werkt satelliet navigatie en wat kan je er meer mee dan je bestemming vinden ? In dit artikel leg ik in het kort uit hoe het werkt. 

Kaarten of satelliet navigatie

De wat oudere motorrijders kunnen zich vast nog wel herinneren hoe je 20 jaar geleden op vakantie ging. Je nimmer passende Krauserkoffers aan je motor hangen (die altijd scheef hingen)

Of zadeltassen die niet altijd waterdicht waren. Ja het leven van de motorrijder is in positieve zin veranderd, mede door het bestaan van satellieten.

De tijd dat je als motorrijder met een stel kaarten in je tanktas rond reed zijn voorgoed voorbij. Je kent het wel, zo’n kaart die na een paar dagen niets meer was dan een vodje.

Zonde want kaarten zijn nog steeds duur en veel mensen, waaronder ik, willen ze toch blijven behouden.

Een satelliet navigatie systeem wordt ook nog wel een aangeduid als GPS, wat staat voor Global Positioning Systeem.

De naam GPS is echter geen algemene naam voor de navigatie apparatuur, GPS staat voor de Amerikaanse variant op satelliet navigatie dat Global Positioning Systeem wordt genoemd.

De Amerikanen kwamen als eerste met een navigatie systeem, later kwam Rusland met GLONASS (GLObal NAvigation Satelliet System) en Europa werkt aan het Galileo navigatie systeem.

De Europese concurrent voor GPS navigatie wordt als alles goed gaat in 2019 operationeel.

Een satelliet navigatie ook wel populair satnav genoemd zorgt ervoor dat je weet waar je bent door te communiceren met de satellieten die boven de aarde zweven.

Deze satellieten hangen op een hoogte van ongeveer 20.000 km boven het aardoppervlak in een geostationaire baan. Geostationair wil zeggen dat ze op een vaste plek boven het aardoppervlak zweven.

Lengte en breedte graden

Over het aardoppervlak is een denkbeeldig lijnenstelsels gelegd en dat lijnenstelsel noemen we lengte en breedte graden.

De lengte graden lopen van de noordpool naar de zuidpool, de breedte graden lopen parallel aan de evenaar, over de “breedte” van de aarde.

De aarde is opgedeeld in 360 breedte en lengte graden van ieder 111 kilometer breed. Bij de lengte graden is die breedte natuurlijk niet constant omdat ze naar de polen toe lopen.

Een graad wordt vervolgens weer opgedeeld in 60 minuten van ieder 1852 meter, (zeemijl) en die wordt weer opgedeeld in 60 seconden.

Door de lengte en breedte graden steeds verder op te delen ontstaat de nauwkeurigheid die nodig is om te kunnen navigeren via onze Garmins, Tom Tom en andere apparaten.

Iedereen kan met moderne satelliet navigatie overweg.

Een navigatie apparaat heeft een virtuele landkaart in zijn geheugen zitten waarin deze lengte en breedte graden in zijn verwerkt.

De kruising van de lengte en breedte graad geeft de positie van het apparaat aan op de interne kaarten.

Ondertussen kan iedereen overweg navigatie apparatuur want de bediening is er steeds makkelijker op geworden.

Je tikt een plaats van bestemming in en het apparaat zoekt hoe je ergens komt en geeft gelijk aan hoeveel kilometers je moet rijden en hoe laat je op je bestemming bent.

Het vinden van je bestemming is door steeds makkelijker te gebruiken systemen kinderspel geworden.

Wil je meer uit je satelliet navigatie halen dan de doorsnee gebruiker met je echter iets meer doen dan de gemiddelde gebruiker. Hierover gaat het volgende artikel.

 

Opmerkingen

comments