Hoe werkt een viertaktmotor ?

We draaien de contactsleutel om, drukken op de startknop en we kunnen rijden. De meeste mensen denken er niet meer over na als ze op hun tweewieler stappen. Maar wat gebeurt er nou eigenlijk allemaal onder die benzine tank ? Wat maakt nou dat uw favoriete vervoersmiddel in beweging gezet wordt ? Oftewel hoe werk een viertaktmotor.

Een viertaktmotor heeft benzine nodig

Een verbrandingsmotor is een complex geheel van met elkaar samenwerkende onderdelen met de bedoeling het leveren van vermogen.

Uiteindelijk hebben alle bewegende delen het doel de motorfiets in beweging te zetten. Om te beginnen is er brandstof nodig oftewel benzine maar een motor doet het niet op benzine alleen.

Want om je motorfiets in beweging te zetten is er een explosief mengsel van benzine en lucht nodig en een vonk. Dat explosieve benzine lucht mengsel wordt gemaakt door je carburateur of je brandstofinjectie en die vonk komt van je bougie.

Zodra je op het startknopje drukt laat je je krukas draaien waar door de zuigers, die met drijfstangen op de krukas gemonteerd zijn in je cilinders op en neer gaan bewegen. Op het moment dat de zuiger in zijn arbeidsslag zit geeft de bougie een vonk.

de viertaktmotor
De Zuiger passend in zijn cilinder

De eerste slag van de viertaktmotor is de arbeidsslag.

De zuiger past op een honderdste van een millimeter nauwkeurig in de cilinder en samen met de zuigerveren sluit de zuiger de cilinder gasdicht af.

Een zuigerveer is een stalenring die als een veer tegen de cilinderwand gedrukt wordt waardoor de ruimte boven de zuiger gasdicht wordt afgesloten.

Het mengsel komt via de carburateur in de overgebleven boven de zuiger en wordt door een bougie tot ontploffing gebracht. Door de kracht van de explosie wordt de zuiger naar beneden gedrukt en drijft door middel van de drijfstang de krukas aan.

De zuiger gaat naar onder tot het bij het onderste dode punt is gekomen als de zuiger voorbij het onderste dode punt is wordt deze weer naar boven gestuwd.

Op het bovenste dode punt staat de zuiger weer even stil totdat het mengsel weer tot ontploffing wordt gebracht en de zuiger weer naar onder wordt gedreven.

 

De krukas drijft de koppeling aan.

Er is meer over de viertaktmotor te vertellen. Deze eerste slag wordt de arbeidsslag genoemd. Na de arbeidsslag gaat de zuiger weer naar boven en drukt de verbrande gassen door een geopende uitlaatklep naar buiten.

De volgende slag is de inlaatslag, waarbij de inlaatklep geopende wordt en er weer vers mengsel naar binnen kan worden gezogen. De krukas zet de op en neer gaande beweging van de zuiger om in een draaiende beweging en drijft op zijn beurt de koppeling aan.

De koppeling drijft op zijn beurt de versnellingsbak aan zodat je je snelheid kunt verhogen terwijl het toerental van de motor niet verhoogt.

De versnellingsbak drijft op zijn beurt via ketting of cardan het achterwiel aan. Er is veel meer te vertellen over de viertaktmotor natuurlijk, zo zijn er veel verschillende technieken op het gebied van in en uitlaat kleppen en carburatie etc.

[bol_product_links block_id=”bol_544e517f1a5b2_selected-products” products=”1001004008772342″ name=”Viertakt motor” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”500″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

Opmerkingen

comments