Hoe milieu vriendelijk is groene energie

De moderne mens heeft vooral behoeft aan energie. Energie is niet zomaar voorradig, oftewel energie moet gemaakt worden en dat doen we al meer dan 100 jaar.  En dat produceren van energie doen we al 100 jaar door fossiele of andere brandstof te verbranden. Brandstof zetten we om in warmte en licht en het is vooral de warmte die we gebruiken voor de omzetting van energie.

Het broeikasgas CO2

Een verbranding is een complex geheel van voornamelijk exotherme chemische reacties tussen een brandstof en een oxidator (meestal zuurstof gas). Hierbij ontstaat licht en warmte. “ Met dank aan Wikipedia.

Bij de verbranding van fossiele brandstof zoals benzine of diesel komen gassen vrij. En een van die gassen is het veel besproken CO2.

CO2 is een zogenaamd broeikasgas. en dat broeikasgas houdt zonnestralen vast die normaal gesproken van het aardoppervlak terug de ruimte in gekaatst worden.

Doordat de zonnestralen worden vastgehouden ontstaat het zogenaamde broeikas effect waardoor de aarde opwarmt. Bekend verhaal natuurlijk.

 

Hier komt al die rommel dus uit

CO2 is op zich niet vervuilend

Het probleem bij verbrandingsmotoren is dat deze nog steeds vervuilende gassen uitstoten. Die gassen worden wel steeds minder vuil maar helemaal schoon wordt het nooit.

Overigens is CO2 op zich niet vervuilend want het is hoe dan ook een natuurlijk gas alleen komt er teveel van in de atmosfeer. En teveel is altijd een probleem.

Fabrikanten doen er ondertussen alles aan om hun voertuigen schoner  te maken. Dit doen ze door verbrandingsmotoren zo te ontwerpen dat ze steeds minder CO2 en andere gassen uitstoten.

En dat kan door de verbrandingstechniek steeds nauwkeuriger in te regelen. Denk aan BMW met zijn variabele kleptiming. Dit is puur bedacht om de laatste milieu eisen te kunnen halen.

Elektriciteit is niet altijd schoon

Ondertussen neemt de productie van elektrische voertuigen ook steeds meer toe. Er zijn ondertussen veel soorten elektrische motoren.

De auto industrie ziet grote kansen in de productie van elektrische auto’s omdat daarmee het CO2 probleem opgelost zou kunnen worden.

Motorfiets fabrikanten doen hier graag aan mee en komen ook met elektrisch aangedreven motorfietsen want die stoten geen CO2 uit.

Denk hierbij aan Zero die met zijn diverse modellen de markt voor elektrische motorfiets probeert te veroveren.  Of Harley Davidson die met zijn LiveWire de harten van motorrijders probeert te winnen.

Allemaal prachtige initiatieven natuurlijk want elektrisch rijden is veel schoner dan rijden op fossiele brandstoffen zegt men.

 

CO2

Een stuwmeer in Zwitserland klinkt milieuvriendelijk maar de bouw is erg vervuilend.

Zeldzame aardmetalen

Alleen moet die elektriciteit wel worden opgewekt natuurlijk. En zolang dat opwekken van elektriciteit nog voor het overgrote deel met fossiele brandstof gaat is er niets gewonnen.

En dan is er nog het probleem van de kostbare en vooral schaarse materialen als Nikkel, Kobalt, Lithium en andere zeer zeldzame aardmetalen.

Aardmetalen die nodig zijn voor de bouw van zonnepanelen en windmolens, elektrische voortuigen en eventueel energie opslag, zijn moeilijk te winnen. Het uit de grond halen van al die zeldzame metalen kost energie.

Die energie is nog steeds energie die uit fossiele brandstoffen komt. Omdat er gewoon onvoldoende groene energie is.

Groen is niet altijd beter

En al die mijnbouw die nodig is voor het winnen van zeldzame metalen voor de productie van milieu vriendelijke voertuigen, en andere “ groene energie ideeën” is bijzonder vervuilend.

Volgens Clubjes als Milieudefensie en Urgenda  lossen we het energie probleem op door overal windmolens en zonnepanelen neer te zetten.

Goed plan alleen zitten ook daar nadelen aan want als het niet waait of de zon schijnt niet dan gaat dus letterlijk overal het licht uit.

Diezelfde milieu clubjes denken ook de milieu problemen op te lossen door de staat aan te klagen of bedrijven als de Shell verantwoordelijk te houden voor het klimaatprobleem.

Milieu vriendelijk douchen

En dat terwijl de aanhangers van al die milieugroepen natuurlijk gewoon lekker warm willen douchen, de verwarming aan zetten als het koud is.

Of een telefoon willen opladen en natuurlijk in hun al of niet elektrische auto’s willen stappen.

Het vervelende van milieuorganisaties is dat er altijd naar een ander gewezen wordt als er een probleem is.

De Shell of andere olie maatschappijen zijn verantwoordelijk voor de CO2 uitstoot, niet degene die in zijn auto stapt of even lekker naar de andere kant van de wereld vliegt.

Realisme

Als mensen moeten we een ding accepteren en dat is dat voor een moderne luxe manier van leven energie nodig is.

En ook dat energie voorlopig nog vervuilend is. Dat heet realisme en daar ontbreekt het bij veel mensen nogal aan.

Willen we echt alle vervuilende activiteiten per direct staken dan moeten we met zijn allen terug naar de middeleeuwen.

Geen supermarkten meer want die worden bevoorraad en dat kost energie.

 

CO2

Een experimentele elektrische motorfiets

Elektriciteit is ook vervuilend

Geen auto’s meer, elektrisch of niet want dat is hoe dan ook vervuilend en natuurlijk geen warme douche meer, geen internet, geen televisie of mobiele telefoons want ook dat is slecht voor het milieu.

En het allerergste, geen motorfietsen meer want ook die vervuilen. Het wordt echter tijd voor een meer realistische kijk op de samenleving.

Transport en vervoer horen bij een moderne manier van leven en dat kost energie. Het opwekken van die energie is voorlopig nog vervuilend.

Een groene toekomst willen we allemaal maar dan wel met een realistische blik en niet met een groene fantasie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.