Amerika is het land van 50 staten die in feite allemaal hun eigen onafhankelijke regering hebben. Maar dan ook eigenlijk niet. Want al die staten worden natuurlijk gebonden door federale wetgeving. Amerika is ook het land van de FBI, CIA, NSA en andere veiligheidsdiensten. diensten die het land moeten beschermen tegen criminelen en terroristen. Amerika wordt, of eigenlijk werd, door veel andere landen als het voorbeeld van de vooruitgang gezien. Het land van de 50 staten was het land van de vooruitgang.
De wereld volgens Trump
Nee we gaan niet gelijk over de regering Trump beginnen. Niet als we het over de liberale staat van de VS hebben. Want er is meer dan Trump alleen. Amerika bracht ons Microsoft, Apple en Tesla en dus zijn ze modern.
En dat liberale vooruitstrevende beeld van Amerika klopt voor een deel maar ook voor een groot deel niet.
Wat is de reden dat een oer conservatieve president als Trump aan de macht kon komen ? Is dat voornamelijk te danken aan het conservatieve deel van het Amerikaanse volk ?
Zijn dat de mensen die denken dat kolenmijnen nog steeds bijdragen aan de economie ? Of dat protectionisme goed is voor een land ?
Mooi of niet, in ieder geval wel verouderd
Concurrentie uit Japan
Het is het conservatieve denken dat er voor zorgde dat de Amerikaanse auto-industrie volledig instortte. Detroit is daar een goed voorbeeld van.
Die auto-industrie die maar niet wilde geloven dat concurreren tegen de Japanse innovatieve autobouwers niet kon, als je dezelfde grote Amerikaanse auto’s bleef bouwen.
Overigens geldt dit ook voor een deel voor de Europese auto-industrie. De Japanse auto bouwers wisten genoeg vermogen uit veel kleinere motoren te halen. En dat terwijl Amerikanen nog steeds auto’s met V-8 motor en bouwden.
De Amerikaanse auto-industrie ging uiteindelijk ten onder door niet mee te gaan met de innovatieve ideeën uit Azië. En Japan was niet de enige concurrent.
Suzuki’s verouderde tweetakt modellen worden ook niet Meer gemaakt
De verouderde Harley Davidson
Zuid Korea en Taiwan waren ook hard op weg om verschillende markten over te nemen.
Het werden de Aziatische Tijgers genoemd. Landen uit Zuid oost Azië die grote industrieën ontwikkelde en daarmee de rest van de wereld probeerde te veroveren.
De motorfietsen industrie was al veel eerder bezig de Amerikaanse markt te veroveren. Honda, Yamaha, Kawasaki en Suzuki kwamen, en komen met technische vernieuwingen, en snellere en lichtere motorfietsen.
Amerika was en bleef lange tijd het land van de Harley Davidson, de oude “vertrouwde” luchtgekoelde V-twin met zijn aparte karakter.
Mooi voor de liefhebber maar verre van modern
De verknochte Harley rijder
En als je naar de liefhebbers van de Harley Davidson luisterde mocht er niets aan zijn motorfiets veranderen.
De bekende Amerikaanse luchtgekoelde V-twin had nogal wat koelingsproblemen had door de opstelling van de cilinders. Alleen hoorde je de verknochte Harley rijder daar niet over. Dat werd karakter genoemd.
Bij lange ritten en warm weer wilde de achterste cilinder van de Harley nogal al eens warmlopen waardoor er gegarandeerd motorschade ontstond.
Maar ondanks dit soort problemen wilde de verstokte Harley rijder niets weten van oliekoelers. Laat staan dat een vloeistof gekoelde Harley bespreekbaar was.
De viercilinder in lijn motor voor motorfietsen begon in Japan
De Honda CB 750
Ik kan mij de tijd nog wel herinneren dat ik met een Honda CB750 four in Amerika rond reed.
De Japanse 750 cc viercilinder was zo goed als onverwoestbaar. Rijdend door de snikhete Amerikaanse woestijnen kreeg het motorblok het ongelooflijk warm.
De temperatuur liep zo hoog op dat de motorolie letterlijk begon te koken. Dat merkte je doordat er een onaangenaam borrelend geluid uit de olietank kwam.
Maar ondanks de ongenadig hoge temperaturen en kokende olie bleef de Honda gewoon doordraaien.
De Yamaha FJ11000 was in 1984 zijn tijd al ver voorruit
Een Harley Davidson had al opgegeven
Zonder ook maar een druppel van het smerende goedje te verbruiken reed de viercilinder prima door. Een Harley had het in de omstandigheden waarschijnlijk allang opgegeven.
Japanse ingenieurs hadden natuurlijk goed nagedacht over de Honda viercilinder. Japanners begrepen als geen ander dat dwars geplaatste vier in lijn beter koelde dan een blok als dat van de Harley.
Wat mij toen nog verbaasde was dat de eerste de beste Harley rijder die ik tegenkwam mij met een venijnige blik aankeek. Hij vroeg of de Honda soms op rijstwater reed.
Ik had toen niet de tegenwoordigheid van geest om een opmerking terug te plaatsen over de wenselijkheid hiervan. Rijstwater is nu eenmaal goedkoper was dan benzine.
De CBX van Honda een lucht gekoelde 6 cilinder zonder problemen.
Verouderde ideeën
Mensen die zich blijven vasthouden aan verouderde ideeën begrijpen een heleboel niet.
Mensen die protectionistische instellingen hebben begrijpen niet dat je met een dergelijk instelling iedere vorm van vooruitgang tegen houdt.
Harley Davidson begreep zelf ook wel dat het ontwerp van de V-twin verre van ideaal was. Het merk vreesde echter de kritiek het chauvinistische Amerikaanse publiek.
Een vloeistof gekoelde Harley Davidson paste nu eenmaal niet bij het beeld van een trouwe Harley rijder.
Het iconische Amerikaanse merk is niet met zijn tijd meegegaan.
Harley Davidson blok van Porsche
Porsche heeft ooit een revolutionaire motorblok voor Harley Davidson ontworpen dat technische perfectie benaderde.
Het Harley publiek zag dat echter niet zitten. En dat terwijl het blok van Porsche perfect was voor de V-twin.
Het Porsche blok was vloeistof gekoeld, produceerde een vermogen van 115 pk en een koppel van meer dan 100 nm. Perfecte Duitse techniek dus.
Alleen slikte het Harley minnende publiek deze technische voorruitgang niet.
Net als de Trump aanhangers bleef het publiek vasthouden aan het oude bekende, zoals Amerika first en het opnieuw openen van de kolenmijnen.
Een tot cafe racer omgebouwde Honda CB 750 op Wheels and Waves
Een stap in de goede richting
Met het weg stemmen van president Donald Trump heeft Amerika een stap in de goede richting gezet.
Trump was tegen vooruitgang en verandering en moet het veld ruimen voor een progressievere president.
Het handjevol rellende Trump aanhangers kan daar niets aan veranderen. Hetzelfde geldt voor een handvol uitstervende Harley Davidson fans.
Fans die na 100 jaar nog steeds aan het oude luchtgekoelde V-twin model vasthouden.
De Japanse V-twin die technisch wel in orde is
Vloeistof koeling en elektra
De fabriek uit Milwaukee zelf is wel vooruitstrevend en komt sinds enige tijd met meer moderne motorfietsen.
Motorfietsen die technisch beter in elkaar zitten. V-twins met vloeistof koeling en minder cilinder inhoud. Motorfietsen die qua techniek misschien kunnen tippen aan Japanse motorfietsen.
Modellen met vloeistof koeling en kleinere motoren met genoeg koppel en vermogen en er is zelfs een elektrische Harley Davidson.
Harley Davidson lijkt in ieder geval de toekomst te omarmen, nu de rest van Amerika nog.