Harley Davidson kan met de Pan America stevig concurreren.

Je hebt motorrijders en motorrijders, de een wil op een glimmende Harley Davidson rijden een ander heeft liever een zwaar toermonster of een racer. Ieder kiest het merk en het type motorfiets dat bij hem of haar past. En zo is ook hoe motorrijden bedoeld is. Je koopt een sportmotorfiets als je van sportief rijden houdt, een offroad als je van modder houdt en een Harley Davidson als je van glimmend sier werk houdt. Het wordt anders als bekende merken zich op een ander terrein gaan begeven.

Adventure motorfietsen

De hedendaagse adventure motorfietsen zijn oorspronkelijk ontstaan uit de off the road motorfietsen die op hun beurt weer uit cross motorfietsen zijn ontstaan.

De eerste cross motorfietsen werden in veel gevallen door hobbyisten zelf gebouwd uit bestaande lichtere eencilinder motorfietsen.

Er kwamen grovere banden op, langere veerwegen en er werd veel op gewicht bespaard. De eerste crossmotorfietsen ontstonden op de modderige Amerikaanse en Europese circuits en droge woestijngebieden.

Uit de crossmotorfiets ontstond ergens in de jaren zestig en zeventig de zogenaamde off the road motorfiets.

 

Adventure motorfietsen

De 1200 en 1250 Gs zijn niet bepaald licht gewichten

De eerste Off the road motorfietsen

Een motorfiets waarmee je je naast de weg uitstekend kan redden terwijl je op het asfalt ook geen slecht figuur slaat.

Een van de eerste off the road motorfietsen was de XT500 van Yamaha. Een simpele eencilinder met twee kleppen en een carburateur. De XT500 is een ultra lichte motorfiets met slechts 34 pk maar een enorme fun factor.

Uit de off the road motorfiets ontstond de Allroad en later de adventure motorfiets. En het is dat type motorfiets waar nu zo’n beetje alle motor merken zich op storten.

Yamaha, Honda, BMW, Ducati etc. Allemaal kwamen en komen ze met hun avontuurlijke motorfietsen op de markt. Motorrijden moest avontuurlijker worden en onverharde wegen hoorden bij de uitdaging.

 

XT500

De eencilinder waar het allemaal mee begon

Japanse merken begrepen het

De Japanse merken Honda, Suzuki, Kawasaki en Yamaha hadden de eerste stappen op de adventure markt ondertussen al gezet.

De vier Japanse merken wisten met lichte eencilinder motorfietsen menig avontuurlijke motorrijder naar zich toe te trekken.

Begin jaren 90 werden er steeds zwaardere adventure motorfietsen geïntroduceerd met meer pk’s en hoger koppel.

BMW introduceerde met de Gelande strasse modellen die voor onverharde wegen geschikt waren gemaakt.

 

Adventure motorfietsen

Of de V-Strom DL 1000 past in het beeld van adventure motorfiets

Meer vermogen en meer kilo’s

Ducati volgde met de Multistrada en Triumph met de Tiger. Stuk voor stuk motorfietsen met meer vermogen en meer kilo’s.

Om een voorbeeld te noemen, de nieuwste Triumph 1200 heeft 139 pk en een koppel van 122 nm.

Het droog gewicht van de Triumph komt echter wel boven de 240 kg en dat is echt veel voor wie van de gebaande wegen af gaat.

Als je avontuurlijk wil motorrijden en bijvoorbeeld TET routes wil uit proberen dan is al dat vermogen niet nodig. Het gaat bij avontuurlijk motorrijden veel meer over gewicht dan over motorvermogen.

 

De XT660Z op de TET

Met de Tenere op de TET

De weder opstandig van Harley Davidson

In 2019 kwam BMW met de overtreffende trap inzake motorvermogen door de R1250GS adventure te introduceren.

De 1250 cc boxer heeft een vermogen van 136 pk, een koppel van 143 nm. De Boxer weegt rijklaar maar liefst 268 kg. Een absurd gewicht voor een motorfiets die bedoelt is voor het rijden van avontuurlijke wegen.

En alsof het allemaal nog niet genoeg is komt nu Harley Davidson, Ja het merk van de grote V-twin motoren komt nu met zijn eigen adventure motorfiets, de 1250 cc zware Pan America.

De Pan America van Harley Davidson is uitgerust met een moderne versie van de V-Twin. Het 1250 cc motorblok levert indrukwekkende prestaties en is vloeistof gekoeld waardoor de betrouwbaarheid ongetwijfeld toegenomen is.

 

Adventure motorfietsen

De XT660R is lekker licht en zeer avontuurlijk

Veel vermogen maar ook kilo’s

De prestaties van de nieuwe telg van het Amerikaans merk liegen er ook niet om. 150 pk bij 9000 tpm en een koppel van 127 nm bij 6750 tpm geven het idee dat je met een serieuze krachtpatser te maken hebt.

De Harley Davidson is natuurlijk uitgerust met de nodige moderne elektronica zoals ABS en traction control om al dat vermogen onder controle te kunnen houden.

Het zijn prestaties die de Harley aan de top van de Allroad motorfietsen brengt.

150 pk is in ieder geval14 pk meer dan de R1250GS en dat is waarschijnlijk de concurrent waar Harley Davidson zich voornamelijk op richt.

 

Harley Davidson

Een iets minder avontuurlijk exemplaar van Harley 

Geen lichtgewicht

Rijklaar weegt de Pan-America wel 254 kg en dat is voor een Allroad of adventure motorfiets toch wel wat veel.

Qua gewicht past de Pan-America dan weer wel tussen andere zware adventure motorfietsen.

Neem de XT 1200Z Super Ténéré (260 kg rijklaar gewicht) en de BMW R 1250GS ( 249 kg rijklaar). De adventure versie weeg rijklaar als snel 268 kg.

Zowel de Super Ténéré als de R1250 GS en de Harley Davidson zijn uitgerust met een 19 inch voorwiel en een 17 inch achterwiel.

 

Adventure motorfietsen

De Super Tenere is een zwaar gewicht onder de adventures

Is de Harley Davidson wel geschikt voor terrein ?

Het grotere voorwiel geeft in ieder geval aan dat er wel gedacht is aan gebruik in het terrein maar of het goed uitgevoerd is, is de vraag.

Het lijkt er dan ook op dat de Amerikaanse twin puur gemaakt is voor af en toe een gravel pad. Aan de veerwegen van 191 mm voor en achter zie je dat de Amerikaanse V-twin ook niet echt voor zwaar terrein gemaakt is.

In vergelijking met de BMW en de Yamaha lijkt de Pan America niet heel slecht. De Pan-America past best goed in het segment van de zware avontuurlijke toermachines.

Een motorfiets waar je best wat avontuurlijke dingen mee kan doen, als het maar niet te extreem wordt. Voor op de weg en af en toe een stukje gravel kan een dergelijk zware Allroad prima geschikt zijn.

 

Adventure motorfietsen

De XT660Z Tenere is misschien wel de ultiem adventure motorfiets

De Pan America is concurrerend

Harley Davidson kan zomaar voor flinke concurrentie op markt voor de zware allroads motorfietsen gaan zorgen. Concurrentie die gunstig kan uitpakken voor motorrijders over de hele wereld.

BMW, Honda en Ducati moeten serieus rekening gaan houden met het Amerikaanse Allroad monster. Qua prijs doet Harley Davidson in ieder geval zijn best om het zijn concurrenten moeilijk te maken.

De standaard Pan America is te koop voor € 18.995 waarbij je ook nog eens 4 jaar garantie krijgt. Voor een special betaal je € 3.000 meer en dan zit je qua prijs in de buurt van de 1250GS adventure.

De Pan America is vanaf juni 2021 te koop in Nederland en de rest van de EU.

De redactie van Allesopdemotor.nl  hoopt binnenkort dan ook een stevig proefrit te kunnen maken om een (h)eerlijke review te kunnen schrijven, u hoort van ons.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.