Ga motorrijden verdomme en zeur niet

Het is weer zover, de zon laat zich vaker zien en de temperaturen lopen weer lekker op. Voor je het weet is het weer lekker zomerweer, je weet wel zomer zoals dat vroeger was. Temperaturen van boven de 30 graden en dan lekker met je moeder, vaders wilden nooit mee, naar de speeltuin. De zomer was en is om van te genieten en niet om over te zeuren.

Motorrijden voor het klimaat

En zomers zonder gezeur worden ondertussen steeds zeldzamer. Als je lekker zit te genieten van het vroege zomerweer dan is er altijd wel iemand die de pret kan bederven door over de klimaat crisis te beginnen.

Want bij mooi weer is er schijnbaar automatisch sprake van een klimaat crisis.

En al dat gedoe over het klimaat maakt dat je je bijna schuldig gaat voelen als je ergens in de zon gaat zitten. Want genieten mag eigenlijk niet meer.

Dat geld ook voor het genieten van het motorrijden wat al meer dan 40 jaar een grote rol in mijn leven speelt. Gewoon op mijn motorfiets stappen en lekker toeren door prachtige landschappen en dat doe ik door benzine te verstoken.

 

Motorrijden

Windmolens leveren alleen energie als het waait natuurlijk

Ik rij nog steeds op benzine

Ja ik rij nog steeds op benzine zoals overigens nog steeds 95% van de wereldbevolking doet. Het kan ook bijna niet anders want veel andere mogelijkheden zijn er nog niet behalve elektrische rijden dan.

Elektrisch rijden heeft volgens veel klimaat activisten de toekomst en volgens die activisten moet het verstoken van fossiele brandstof dan ook gelijk stoppen.

Niet realistisch dus want we kunnen de wereld niet in een keer stil zetten. Bovendien zijn we op de goede weg want er gebeurd best veel op het gebied van groene energie.

In 2017 was 5,9% procent van de in Nederland opgewekte stroom groen, in 2018 was dat al 13,8 procent. We gaan de goeie kant op dus maar met nog geen 14% groene stroom zijn we er nog lang niet.

 

Motorrijden

Elektrische motorfietsen op de beurs in Utrecht

Energie op een andere manier

Groene stroom wil dus zeggen dat er geen fossiele brandstof is gebruikt voor het opwekken van die stroom, dat weet iedereen natuurlijk allang maar ik zeg het toch nog maar even.

Ook in de rest van Europa en zelfs Amerika wordt hard aan verduurzaming gewerkt. Goed nieuws voor het klimaat natuurlijk maar niet alles is zo rooskleurig als het lijkt.

Want voor het produceren en neerzetten van een windmolen is staal, ijzer, beton en nog veel meer nodig en voor het bewerken van al dat materiaal is energie nodig.

En die energie wordt voor het merendeel opgewekt met fossiele brandstof.Ja maar er staan toch al windmolens, dus dan kan je dat toch ook met groene stroom doen ?

 

Motorrijden

Uit de tijd dat motorrijden nog niet zo schoon was

Klimaat neutraal windmolens maken

Ja dat klopt maar je gebruikt hoe dan ook energie en er wordt nog lang niet genoeg groene energie opgewekt om klimaatneutraal windmolens te produceren denk ik.

De bouw van windmolens kost dus hoe dan ook energie maar zorgt op den duur wel voor minder CO2 uitstoot dan een kolencentrale.

Winst dus. Het probleem van windmolens is echter dat er wind moet zijn om stroom op te wekken en dat geld bij zonnepanelen ook maar dan hebben we het over zon natuurlijk.

En het werkt in de wereld niet zo dat de economie alleen draait op het moment dat het waait en dus kunnen we niet alleen afhankelijk zijn van windenergie. Ja klinkt leuk allemaal die groene stroom maar we zijn er nog lang niet.

 

Goldwing

De zes cilinder van Honda heeft natuurlijk een geregelde katalysator

S’ nachts waait het ook

En als die wind er wel s’ nachts is maar niet overdag dan hebben we veel minder aan die opgewekte energie natuurlijk want de meeste mensen leven en werken overdag.

Om nu toch gebruik te kunnen maken van groene stroom op momenten dat we dat zelf willen is het zaak die energie ergens op te slaan.

Dat kan door gebruik te maken van accu’s zoals bij elektrische auto’s of motorfietsen, alleen vraagt het maken van accu’s ook weer energie en grondstoffen dus ook dat heeft zijn nadelen.

Een andere methode om de energie uit windmolens of zonnepanelen beter te benutten is door het te gebruiken voor de productie van waterstofgas.

 

BMW

Een PK monster als de S1000XR verbruikt wel wat meer dan een eencilinder

Waterstof gas is het antwoord

Als een windmolen s’ nachts energie opwekt zou je dat kunnen gebruiken voor de productie van waterstofgas.

Datzelfde waterstofgas kan dan gebruikt worden als vervanger van aardgas want het Nederlandse gasleidingnetwerk is prima geschikt voor het gebruik van waterstof gas.

We zijn dus op de goede weg al zijn we er nog lang niet, maar alle kost nu eenmaal tijd. En dat is iets wat milieuactivisten blijkbaar niet willen begrijpen.

Tijdens de laatste demonstratie in Londen op 16 april 2019 werd er door de demonstranten geëist dat de uitstoot van broeikasgassen in 2025 tot nul gereduceerd zou worden.

 

Motorrijden

De klassieke Guzzi is niet zo schoon als moderne motorfietsen

Verandering kost tijd

Een onzinnige eis natuurlijk want dat betekend dat de wereld stil komt te staan. Verandering kost nu eenmaal tijd en er zijn meer dingen die zorgen voor CO2 uitstoot.

Intensieve veeteelt, kappen van bossen en het steeds toenemende vliegverkeer zorgen voor ook veel vervuiling en natuurlijk het gemotoriseerde verkeer op de weg.

Zo stoot een gemiddelde benzine auto die 15000 km per jaar rijdt ongeveer 3.360 kg co2 per jaar uit. En dat komt voornamelijk door het benzine verbruik.

Heb je een auto die bijvoorbeeld 4 liter per 100 kilometer verbruikt dan is die uitstoot veel minder. Bij een hoger benzine verbruik stoot je dus meer co2 uit.

 

Motorrijden

De zeer zuinige XT660Z Tenere heeft ook een katalysator

Een auto verbruikt meer brandstof

Een auto verbruikt meer benzine naarmate hij zwaarder is natuurlijk en dus is er een verband tussen het gewicht van het voertuig en de uitstoot van co2.

Nou denk ik dat iedereen wel weet dat motorfietsen veel minder wegen dan de gemiddelde auto en daarom ook minder benzine verbruiken.

Motorfietsen staan ook niet stil in de file waardoor er minder brandstof nutteloos verbrand wordt. Bovendien heb je met meer motorfietsen op de weg automatisch minder files en dus minder milieu vervuiling, logisch toch ?

Motorfietsen worden ook al ruim 20 jaar uitgerust met katalysatoren dus zijn de uitlaatgassen van motorfietsen al 20 net zo vervuilend of schoon als auto’s.

 

Motorrijden

Genieten van het motorrijden

Motorrijden is echt schoner

Dus ook daarom meer reden om motor te gaan rijden ook al denkt niet iedereen daar over. Er staan nog regelmatig mensen met dichtgeknepen neus aan de kant te kijken als ik met mijn motorfiets voorbij kom.

Die mensen beseffen niet dat motorfietsen tegenwoordig net zo schoon zijn als auto’s en veel minder brandstof verbruiken.

En dan heb ik het nog niet eens over het plezier in motorrijden gehad want motorrijden is gewoon heerlijk om te doen.

Met andere woorden, maak je niet al te druk over het klimaat maar doe wat je kan en vergeet vooral niet te genieten van het leven en ga motorrijden.

Eén gedachte over “Ga motorrijden verdomme en zeur niet”

  1. Dat er wat moet gebeuren weet “iedereen”, dat fossiele brandstoffen niet alleen bij verbruik maar bij het delven of oppompen, vervoer en gebruik veel verontreiniging optreedt/veroorzaakt ook.
    Dat er miljarden winst en oorlogen over/voor gevoerd worden ook.
    Dat er veel mensen ongerust zijn lijkt me logisch gezien de berichten/onderzoeken.
    Alternatieven zijn er genoeg, je noemt waterstof, wat eigenlijk al 100 jaar al bekend is, windenergie nog langer bekend, golfslag of getijde energie etc, etc.
    Genoeg keuze en ja we zijn niet zo 1,2,3 van de fossiele brandstoffen af.
    Leidend was vroeger en nu, het maken van winst en dan ook nog zo snel mogelijk. Verandering brengt onrust en de mensen zijn bang dat de rekening als zo vaak bij hen komt te liggen.
    Nederland loopt met veel dingen achter, klopt zichzelf op de borst en noemt zich steeds het best jongetje van de klas maar het tegendeel is steeds weer de praktijk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.