10: Eerdere motor pech

Vanaf het eerste type Ténéré staat de motorfiets bekend om zijn betrouwbaarheid. Er gaat zelden of nooit iets kapot aan de eencilinder tenzij je zelf iets niet goed doet. Tijdens mijn eerste langere reis richting Griekenland gaat er van alles mis maar de Ténéré blijft het doen.

Deel 1: Van Goldwing naar XT500

Een Ténéré met houten koffers.

De hele situatie in Italië doet me denken aan mijn eerste langere reis op mijn Ténéré in 1987. Ik was samen met een vriend onderweg door Joegoslavië. Het was mijn eerste lange trip op de eencilinder.

Ik had mijn Ténéré, met zelf gemaakte houten koffers, voor het vertrek voorzien van verse olie en een nieuw olie filter. Op de snelweg in Nederland bleek dat ik de olie aftapplug niet goed had vast gedraaid.

Het gevolg, de olie aftapplug liep los en alle motorolie stroomde uit het blok over de snelweg. De motor hield natuurlijk direct in en omdat ik niet in de gaten had wat er aan de hand was gaf ik gas bij.

De Ténéré met krom stuur.

Een Ténéré met een krom stuur

 De motor begon vast te lopen.

De Ténéré begon onmiddellijk vast te lopen. Toen dit gebeurde keek ik omlaag en zag dat er een stroom zwarte olie uit het blok geperst werd. Ik zette de motor stil en keek ontzet naar de plas olie.

De eerste dag onderweg en dan zoiets, het zal je maar gebeuren. Foto stil aan de snelweg Ik bel de ANWB en die komt met een oplossing. Er wordt een passende bout gebruikt als olie aftapplug en het blok wordt met olie gevuld.

2 trappen en de Ténéré loopt weer. Niet zo mooi als voor het onvrijwillig olie verversen maar hij doet het wel. We zetten de reis voort richting Joegoslavië, want de trip zit in mijn hoofd en moet voltooid worden.

Rob denkt er net zo over. We rijden op de secundaire wegen door Duitsland en Oostenrijk. De Ténéré maakt wel een hoop herrie maar gebruikt geen druppel olie, ondanks de vastloper. Er gebeurt van alles gedurende deze trip.

Pech in Kroatië en nieuwe vrienden

In Kroatië ga ik onderuit met de Ténéré waardoor mijn stuur krom staat. De motor is hierdoor bijna niet meer te besturen. We vragen aan een voorbijganger of er ergens een motorzaak is die ons kan helpen maar die blijkt er niet te zijn.

Er stopt een auto en er stapt iemand uit die vraagt wat er aan de hand is. De persoon spreekt Engels en dat maakt dat ik duidelijk kan maken wat er aan de hand is. Ik wijs op mijn stuur en geef aan dat het stuur krom is. De automobilist geeft aan dat we hem maar moeten volgen.

We rijden achter de auto aan en komen in een klein dorp. De man van Duitse afkomst bied zijn hulp aan. We doen verschillende pogingen om het stuur weer recht te krijgen maar dit heeft geen succes.

De Ténéré bij charlie

Met een Ténéré gaat ook wel eens iets mis.

Het stuur is van dusdanige kwaliteit dat het niet zomaar recht te krijgen is, ook niet met veel geweld. Pech hebben heeft ook zo zijn voordelen, we leren er verschillende nieuwe mensen door kennen.

Zo komen we ene Charlie tegen, een Kroaat die in werkelijkheid anders heet maar iedereen noemt hem Charlie. Het ongeval en het kromme stuur zorgt er voor dat we in een avontuur belanden dat we niet hadden verwacht.

Tijdens de trip smelt ook nog mijn accu vanwege een kapotte spanningsregelaar en loopt mijn voortandwiel van de motor af. Ik zie het tandwiel nog voor mij uit het ravijn in rollen. Als je het avontuur zoekt dan gebeuren er nu eenmaal dingen die je niet gepland hebt en daar doe je het voor.

De Ténéré heeft mij trouwens door geheel Yoegoslavie gebracht en terug zonder verdere problemen. Motorisch is de eencilinder nauwelijks kapot te krijgen een XT mits je hem goed behandelt.

11: Europa uit Azië in, de wereldreis begint nu echt.

Opmerkingen

comments