Een Yamaha XT600 starten

Ik zie regelmatig mensen een Yamaha XT600, starten en sommige lukt het en andere niet. Een Yamaha XT600 starten is bijvoorbeeld een hele kunst, zo vinden sommigen dan. Maar als een Yamaha XT600 startproblemen heeft dan zit de oorzaak eerder bij de berijder dan bij de motorfiets. In dit artikel gaan we een eencilinder aantrappen.

Een Yamaha XT600 starten kan soms lastig zijn.

Om te beginnen is het zaak dat de eencilinder technisch goed in orde is. Als er gebrekkig onderhoud is zoals een te oud bougie of er zijn andere technische problemen kan je met de beste wil van de wereld de Yamaha XT600 niet aan de gang krijgen.

Eerder hebben  we het gehad over het starten van een Yamaha XT500 met warme motor. Het eencilinderblok van de Yamaha XT500 is met warme motor soms heel lastig te starten, tenzij je het warm start knopje weet te gebruiken.

Het wordt anders als we een ouder model van de opvolger van de XT500, de XT600,  willen starten met een warm motorblok.

De XT500 is namelijk uitgerust met een handbediende kleplichter de XT600 heeft die niet en mist ook het kijkglaasje dat zijn kleinere broertje wel heeft.

De Yamaha XT600 mist een kijkglaasje

Het gemis van een kijkglaasje en de toepassing van een automatische kleplichter zorgen ervoor dat een Yamaha XT600 starten niet gemakkelijker wordt.

Doordat de eencilinder van een automatische kleplichter is voorzien is het in het begin lastiger om het juiste moment te zoeken. Op verschillende XT 600 forum discussie komt dit onderwerp nogal eens aan de orde.

De meeste mensen zeggen dan dat hun XT600 startproblemen heeft maar komt ook doordat niet iedereen een eencilinder kan aantrappen. En een Yamaha XT600 starten is soms ook een hele uitdaging.

De oudere modellen van het type XT en TT 600 zijn echter wel uitgerust met een automatische kleplichter wat het lastiger maakt om het juiste “kick” moment te vinden.

Een eencilinder aantrappen is namelijk meer dan met kracht een kickstarter naar beneden trappen.

De eencilinder aantrappen doe je met gevoel

Het starten van de XT en TT 600 blokken van Yamaha is vaak een kwestie van aanvoelen of de zuiger in de juiste stand staat.

Zomaar op de kickstarter van een Yamaha XT600 gaan staan stampen heeft niet veel zin.

Dit doe je door in eerste instantie de kickstarter langzaam door zijn dooie punt te drukken. En als je dat eenmaal door hebt merk je dat een Yamaha XT600 helemaal niet zo lastig te starten is.

Yamaha XT600

De XT600 is een uitstekende motorfiets maar soms lastig te starten

 Zo moet je Yamaha XT600 aantrappen

Door de automatische kleplichter wordt een uitlaatklep bij het bewegen van de kickstarter vanzelf een klein stukje geopende zodat de compressie op het juiste moment zeer laag is.

Doordat de compressie op het juiste moment laag is kan je de kickstarter langzaam doordrukken totdat hij in de juiste positie staat.

Als je de kickstarter kunt doordrukken totdat je weerstand voelt als de kickstarter helemaal beneden staat laat je deze langzaam weer naar boven komen.

Als de kickstarter weer bovenaan staat kun je de motorfiets gemakkelijk starten door de kickstarter met kracht naar beneden te trappen. Met een koude motor gebruik je uiteraard de choke om de XT600 te starten.

Een eencilinder aantrappen doe je met gevoel

Met een warme motor kan een XT600 soms lastig te starten zijn en dat komt voor een deel doordat de XT600 in tegenstelling tot zijn kleinere broertje geen warm start knopje heeft.

Als een XT600 lastig start met een warme motor kan je het beste het contact even uitzetten en dan vervolgens de kickstarter met het gas helemaal open een aantal keren doortrappen.

Op deze manier vul je de verbrandingsruimte met vers mengsel waardoor de eencilinder flink verzadigd is. Trap de kickstarter van de Yamaha XT600 een keer of drie helemaal door.

Zet de kickstarter in de juiste positie

Vervolgens zet je de kickstarter in de juiste positie en geef je een ferme trap, zonder dat je daarbij de gashendel aanraakt. In negen van de tien gevallen start de eencilinder dan direct.

Dus het als je een XT600 wil aan kicken is het zaak goed na te denken wat je doet en niet wild te gaan staan trappen, dat geldt overigens ook voor de Yamaha XT 600 Tenere.

Dat het aantrappen van motoren voldoende stof doet opwaaien bewijst het   het boek dat er over geschreven is want een eencilinder aantrappen doe je niet zomaar.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.