Een XT600e met 17000 km op de teller, wat kan daar nou mee mis zijn. Niets inderdaad maar als het een motorfiets betreft van 22 jaar oud kan je toch wat tegenkomen. Zeker als de XT als off the road motorfiets wordt gebruikt.
Deel 1: Kleppendeksel pakking van een XT600 vervangen
De XT600e heeft onderhoud nodig
Vooral onderdelen van rubber en kunststof zijn nogal gevoelig voor het verstrijken van de tijd.
Rubber en kunststof vergaat en wordt aangetast door de tijd en chemische stoffen als benzine en olie.
Zodra de ondergrond goed vetvrij gemaakt is kan je de vloeibare pakking aanbrengen.
De pakking moet goed contact maken met de bovenkant van de cilinderkop en de onderkant van de kleppendeksel dus vetvrij maken is nodig.
Ontvetten doe je het beste met remmenreiniger
Breng een dun laagje pakking aan
Zodra je een dun laagje pakking hebt aangebracht kan het kleppendeksel op zijn plaats gebracht worden.
Zorg dat je alle kleppendeksel bouten bij de hand hebt en kijk van te voren goed naar welke waar hoort.
Er zitten nogal wat verschil in lengte tussen de kleppendeksel bouten. Als je de bouten niet slim hebt weggeborgen staat je nog wat gepuzzel te wachten.
Tik nu met een kunststof hamer het kleppendeksel op de pasbussen die in de cilinderkop zitten.
De pasbussen zorgen ervoor dat het deksel exact op zijn plek komt te zitten op de cilinderkop.
In de kop van de XT600e zitten pasbussen
Gebruik voor iedere bout en moer kopervet
Gebruik kopervet bij het monteren van de lange inbusbouten in het kleppendeksel en draai de bouten kruis links vast. Draai de bouten niet gelijk vast maar doe dit stapsgewijs.
Daar bedoel ik mee dat je de bouten eerst stuk voor een half vast draait. Vervolgens draai je langzaam bout voor bout vaster.
Dit doe je op deze manier om kromtrekken van het kleppendeksel te voorkomen.
Het is overig handig als je in de gaten hebt gehouden waar welke inbusbout hoort te zitten, anders wordt het puzzelen.
Het motorblok van de XT600e is er alleen in te tillen maar het is gemakkelijker als je dit met zijn tweeën doet.
De Spruitstukken van de XT600e moesten vervangen worden
De XT600 vertoont wat sporen van slijtage
Maar voordat je het blok op zijn plaats tilt is het zaak even wat andere zaken aan je motorfiets te inspecteren.
Zoals ik al zei is de motorfiets 22 jaar oud en heeft de laatste 3000 km voornamelijk in het terrein gereden.
Volgens sommige mensen is de XT600e niet echt geschikt voor het terrein.
De motorfiets heeft stalen velgen waardoor het onafgeveerd gewicht hoger is dan bij de meeste echte off the road motorfietsen.
Maar voor mij is de XT600e een prima off the road motorfiets en dat blijkt ook uit de testen.
De achterbrug van de XT600e is van staal en niet van aluminium zoals bij oudere XT modellen als de Ténéré 34L .
De 34L op een Zwitsers Tenere treffen
De vering is niet voor zwaar terrein
Een lichtere achterbrug zorgt ook weer voor minder on-afgeveerd gewicht.
De vering van de motorfiets zou niet toereikend zijn voor zwaar terrein. De veerwegen zijn korter dan bij echte off the road motorfietsen maar ze zijn bij mij nog geen een keer doorgeslagen.
Een ander klein nadeel is het 17 inch achterwiel. Niet dat de grote veel uitmaakt tijdens het rijden maar het scheelt toch wel.
Hoe groter het wiel, hoe makkelijker het over hindernissen rolt. Dat geldt zowel voor het voorwiel als bij het achterwiel.
Een voorwiel van 21inch is bij een off the road motorfiets zeker aan te raden. Met een groter voorwiel kom je ook makkelijker over grote stenen en andere hindernissen heen.
Nieuwe messing pakking ringen voor de XT600e
De XT600e doet het goed in het terrein
En met off the road rijden heb je natuurlijk veel “hindernissen” want daar doe je het voor. Een ander nadeel van een 17 inch wiel is de bandenkeuze.
Er is simpelweg minder keuze in off the road banden voor 17 inch wielen dan voor 18 inch wielen. Ga je een off road motor kopen, let dan zeker op de banden maten.
Maar ondanks dit soort “nadelen” kan ik toch behoorlijk goed met de XT600e overweg in het terrein.
Met het motorblok uit het frame krijg ik de kans om het een en ander even goed te bekijken.
Tik de kleppendeksel voorzichtig met een kunststof hamer vast
Een off the road motorfiets heeft langere veren.
De ketting van een off the road motorfiets heeft altijd meer speling dan een motorfiets die uitsluitend voor op de weg is bedoeld.
Deze extra speling is nodig omdat een off the road motorfiets nu eenmaal langere veerwegen heeft dan een motorfiets die voornamelijk op de weg rijdt.
Een ketting met meer speling kan door die speling meer op en neer bewegen. Die beweging moet enigszins onder controle gehouden worden en onderdelen moeten beschermd worden tegen de ketting.
Zo word de achterbrug beschermd door een kunststof ring die om het scharnierpunt van de achterbrug zit. Een ander kunststof deel beschermd de bovenkant van de stalen achterbrug.
Onder de achterbrug zit nog een kunststof kettingrol die ervoor zorgt dat de ketting niet te veel op en neer kan bewegen tijdens het rijden.
Kunststof bescherming tegen het klapperen van de ketting op de achterbrug
Bescherming tegen de ketting is nodig
Deze kettingrol is overigens geen kettingspanner zoals veel mensen dit onderdeel nog wel eens willen noemen.
De XT500 heeft nog een echte kettingspanner en die lijkt niet op de kettingrol van de XT600e
De kettingrol zorgt ervoor dat de ketting niet te ver door kan slaan. Dit is bij het in en uit veren van belang. Een kettingrol heeft het tijdens het off road rijden soms behoorlijk zwaar te verduren.
De ketting loopt namelijk over de kettingrol heen waardoor deze flink slijt tijdens het rijden.
En dat was te zien want er was niet veel meer over van de kettingrol. Het zijn over het algemeen niet de kosten en dus is het verstandig dit soort dingen gewoon te vervangen.
Een nieuwe ketting bescherming is geen overbodige luxe
De XT600e heeft nog doorsmeernippels
Het is beter dit soort onderdeeltjes te vervangen voor je het blok in je motorfiets sleutelt want dat maakt dat je overal beter bij kan.
En dan zijn heb je nog de lagering van de achtervork. Op de achterbrug van de XT 600 zitten nog vetnippels dus is onderhoud van de lagers makkelijk.
Op de nieuwere Yamaha XT600 modellen zoals de XT660r zitten geen vetnippels meer dus doorsmeren is er niet meer bij.
De kettingset van de XT 600 moest ook vervangen worden en ik ging gelijk voor een degelijke set. Met een degelijke set bedoel ik een eindeloze ketting.
Een ietwat versleten kettingrol moet vervangen worden
Een eindeloze ketting is sterker
Een eindeloze ketting is een ketting zonder sluitschakeltje oftewel er zit geen begin of eind aan.
Om een dergelijke ketting te kunnen monteren moet je de gehele achterbrug demonteren anders krijg je hem nooit gemonteerd.
Als je dit doet kan je gelijk even de lager bussen en vetkeringen na kijken waar de achterbrug over heen draait.
Het monteren van de ketting gaat samen met het monteren van nieuwe tandwiel. Het voortandwiel is nog steeds een probleem want dat zit onwrikbaar vast.
Het tandwiel moet dus nog steeds los komen van de uitgaande as en dat is tot nu toe nog niet gelukt.
Als het blok er in zit kan je de rest in elkaar zitten
Als het motorblok in het frame gemonteerd zit, kan ik de motorfiets weer verder opbouwen.
Om de uitlaatbochten weer te monteren heb ik nieuwe tapeinden en moeren aangeschaft.
De messing pakkingsringen in de uitlaatpoorten vervang ik voor nieuwe om de afdichting verder te garanderen.
De oude moeren waren zo verweerd dat ik ze niet meer kon gebruiken net als de tapeinden die in de cilinderkop zitten.
Let er wel op dat het veel handiger is om de tapeinden in de kop te monteren als het blok nog niet in het frame zit.
Nieuwe tapeinden met kopervet gemonteerd
Gebruik veel kopervet
Om de tapeinde vast in de cilinderkop te zetten draai je eenvoudig een moer en een contramoer op het tapeinden.
Gebruik flink wat kopervet om te voorkomen dat de tapeinden vastroesten in de cilinderkop.
Je hoeft de tapeinden waarschijnlijk nooit meer los te maken maar het is prettiger als de boel niet vast roest.
De uitlaatbochten kan je met een kunststof hamer op zijn plek krijgen als dit met de hand niet lukt.
Gebruik alleen nooit geweld met sleutelen dus ga niet met hamers rammen op dingen die niet in elkaar willen.
Kleppendeksel bouten hebben verschillende lengtes waardoor het puzzelen wordt
Terug plaats carburateurs
Wat misschien de meest lastige klus is, is het terug plaatsen van de carburateurs.
De ruimte die je hebt tussen de spruitstukken en de luchtfilterslangen maakt dat het monteren van de carburateurs een lastige klus is.
De slangen die van het luchtfilter afkomen zijn echter flexibel en als je die enigszins verbuigt krijg je de carburateurs wel op zijn plek.
Het is handig om de metalen slangklemmen los te halen voor je de carburateurs op zijn plek gaat zetten.
Nieuwe versus oude kettingrol, zie de verschillen
Het voortandwiel wordt een apart klus
De slangklemmen kunnen behoorlijk in de weg zitten dus die kan je het beste even verwijderen voordat je hiermee begint.
Je kan de lange schroef die je gebruikt uit de slang-klem draaien zodat je de klem uit elkaar kan halen. Als de carburateurs er weer opzitten kan je de slangklemmen weer gebruiken.
Het belangrijkste werk is al gedaan en dat is het terughangen van het motorblok. Het is in ieder geval te hopen dat de XT600e binnen kort weer als off the road motorfiets gaat functioneren.
Het afmonteren en lastig vastzittende zaken loskrijgen zoals het voortandwiel gaat nog een klus apart worden.
5: Een voortandwiel dat hardnekkig vastzit met kaarsvet loskrijgen
Werkplaats handboek XT600
Een ander kunststof deel beschermd de bovenkant van de stalen achterbrug.
hoe heet dit onderdeel? kan het nergens vinden