5: Een voortandwiel met kaarsvet los krijgen

Met het motorblok weer gemonteerd in het frame begin er schot in het project te komen. Maar er zijn nog meer zaken die je bij een 22 jaar oude motorfiets onder de loep moet nemen.

Deel 1: Kleppendeksel pakking van een XT600e vervangen

De XT600e vraagt onderhoud

Het grootste probleem is echter nog steeds het vastzittende voortandwiel, voor alles is echter een oplossing.

Het voortandwiel van de XT600e moet hoe dan ook los omdat de kettingset ook vervangen moet worden. Een kettingset heeft het bij een off road motorfiets altijd zwaarder dan bij een weg motorfiets.

Om te beginnen is het zaak dat je de blokbouten van de goed vast draait. Het motorblok is een onderdeel van het geheel en zorgt ook voor de stabiliteit van een motorfiets.

Als de bouten van het motorblok namelijk niet goed vastzitten komt er speling in het geheel.

Hierdoor kan de motorfiets instabiel kan worden en dat is zeker voor een off road motorfiets niet best. Dus begin eerst met het blok goed vast te zetten.

Gebruik overal kopervet

Gebruik voor alle bouten en moeren trouwens kopervet. Kopervet is vet met koperdeeltjes.

Als het vet verdwijnt doordat de boel bijvoorbeeld heet wordt, blijven de koper korrels over tussen het schroefdraad.

Koper heeft een enigszins smerende werking. Het koper is zacht en wordt bij grote krachten over het metaal uitgesmeerd.

De smerende werking van het koper zorgt ervoor dat de moeren niet vast gaan zitten. Er bestaat ook aluminium vet dat dezelfde werking heeft als kopervet.

XT600e

overal gaat kopervet tussen

Een vastzittend voortandwiel

Net als Molycoat. Molycoat is vet met Molybdeensulfide. Molybdeensulfide is een verbinding van molybdeen en zwavel.

Molybdeensulfide bestaat uit kleine plaatvormige deeltjes die over elkaar glijden. Hierdoor ontstaat de smerende werking.

Het gebruik van een van deze middelen zorgt ervoor dat je de zaak later ook nog een keer uit elkaar krijgt.

Want je kan er vanuit gaan dat je wel vaker moet sleutelen en dan wil je alles lekker makkelijk los kunnen krijgen.

Ik zit ondertussen nog steeds met het probleem van het vastzittende voortandwiel. Wat ik tot nu toe ook geprobeerd heb om het los te krijgen helpt niet.

Om een een eindeloze ketting te kunnen monteren moet de achterbrug er uit.

Koper of aluminiumvet

Je kan er overigens vanuit gaan dat er in de fabriek geen kopervet gebruikt wordt. Dus als iets vast zit dan zit het ook goed vast.

Een van de problemen is dat de achterbrug en het achterwiel niet in de motorfiets zitten. De oude ketting is al verwijderd omdat ik verder wilde ondanks het vast zittende voortandwiel.

In eerste instantie gebruik ik de oude ketting om het voortandwiel vast te zetten zodat ik kracht kan zetten.

Met een geïmproviseerde constructie weet ik de uitgaande as vast te zetten. Ik kan dan in ieder geval kracht zetten op de centrale moer op het voortandwiel.

Na een tijdje zoeken naar oplossingen om het tandwiel los te krijgen kom ik op internet bij een oplossing.

Het hardnekkig vastzittende tandwiel

kaarsvet om het voortandwiel los te krijgen

Door gebruik te maken van een verschijnsel dat capillaire werking wordt genoemd krijg ik de moer van het tandwiel los.

Ik doe dat door de centrale moer met een brander te verhitten. Als de moer heet genoeg is hou ik een stuk kaarsvet tegen de het blootliggende schroefdraad van de uitgaande as.

Het kaarsvet smelt en kruipt door de capillaire werking het schroefdraad. De verhitting van de moer en het hete kaarsvet zorgen ervoor dat de moer los komt als ik de slagmoersleutel er op zet.

Nu ik dit probleem uit de weg heb kan ik het tandwiel van de uitgaande as verwijderen. Het is overigens niet nodige de centrale moer van het voortandwiel zo vast te zetten.

OFF ROAD MOTORFIETS

Een sluitschakel is een zwakpunt, zeker bij een off road motorfiets

De Xt600e krijgt een nieuwe kettingset

De moer wordt altijd geborgd met een borgplaatje zodat deze nooit los kan komen. Maar ook hier wordt het gebruik van kopervet aangeraden.

De XT 600 wordt vervolgens van een nieuwe kettingset voorzien.  De ketting die er op zit is duidelijk versleten dus is het tijd voor een nieuwe

Aangezien ik de motorfiets voornamelijk voor in het terrein gebruik monteer ik een eindeloze ketting.

Een eindeloze ketting is een ketting zonder sluitschakel. De sluitschakel is altijd het zwakste punt in een ketting vandaar deze keuze.

Zeker als je gewent bent een sluitschakel met een visje te gebruiken, is de eindeloze ketting een betere optie.

Het monteren van een dergelijke ketting kost je wel even wat meer werk maar het is de moeite waard.

off road motorfiets

Ingewikkelde constructie om het voortandwiel tegen te houden

Een eindeloze ketting is sterker

Want om een eindeloze ketting te kunnen monteren moet de achterbrug wel in zijn geheel gedemonteerd worden.

En als je dat toch de achterbrug gaat demonteren kan je gelijk wat meer zaken nakijken. Op de stalen achterbrug van de Yamaha zitten kunststof beschermers tegen de ketting.

De kunststof beschermer is nodig omdat de ketting van de Yamaha langer is dan een gemiddelde ketting. Een off road motorfiets heeft een langere ketting nodig.

Bij ver inveren komt de ketting veel slapper te staan dan normaal. Hierdoor kan de ketting contact maken met de stalen achterbrug.

Om de achterbrug en de ketting voor beschadiging te behoeden zit er een kunststof bescherming op de achterbrug.

XT600e

Nieuwe kunststof bescherming op de achterbrug

Maak je achterbrug lagers goed schoon

Je kan de beschermer ook vervangen als de achterbrug nog op zijn plek zit. Haal je de boel toch uit elkaar dan is het makkelijker om hem gelijk te vervangen.

Als je de achterbrug uit het frame gehaald hebt kan je ook gelijk alle lagering die in de achterbrug zit controleren.

Maak deze gelijk even goed schoon door er even een doek doorheen te halen.

Ja kan ook gelijk de bussen schoonmaken die in de achterbrug lagering zit. Gebruik weinig vet als je de boel in elkaar zet.

xt600e

Een nieuw kunststof beschermingstuk is op zijn plaats

Vet houdt de naaldlagers op zijn plaats

Er zitten namelijk vetnippels op de achterbrug. Met de vetnippels kan je de lagers doorsmeren als alles in elkaar zit.

Pas met schoonmaken van de lagers wel op. De lagering bestaat uit naaldlagers en die kunnen er makkelijk uitvallen met schoonmaken.

Ga hier dus niet te ruw mee om. Gebruik ook geen ontvetter om de boel schoon te maken.

Het vet wat er nog in de ruimte met naald lagers zit houdt de naalden op zijn plaats en dat is maar goed ook.

Want zodra je de lagering van de achterbrug met ontvetter behandeld valt de naaldlagering uit elkaar.

Niet echt een off the road motorfiets

Aan manier waarop de achterbrug aansluit op het blok kan je zien dat de XT600e niet echt een off the road motorfiets is.

Bij de oudere XT’s zitten metalen doppen tussen aansluiting van de achterbrug en het blok.

In deze doppen zitten zogenaamde vetkeringen die het stof uit de lagering houdt.

Bij de XT600e zitten deze stofdoppen alleen bij de buitenste aansluiting op het frame en niet bij het motorblok.

Niet dat er veel stof in de achterbrug lagering terecht kan komen maar het zegt iets over het model.

Met een beetje wurmen krijg ik de achterbrug op zijn plek en duw de as door de brug en het blok.

xt600e

De lagering van de achterbrug kan nieuw vet gebruiken

Niet alles is stofdicht afgesloten

Ik monteer ook de achter schokbreker aan de achterbrug. In het linksysteem van de Yamaha off road motorfiets zit overigens ook naaldlagering en die lagering is wel stofdicht afgesloten.

En dergelijk afdichting is bij een off road motorfiets geen overbodige luxe.

Ik was er ondertussen achter dat de lagers in het achterwiel volledig vastgeroest waren en dus moeten die ook vervangen worden.

Na enige inspanningen krijg ik de lagers uit het achterwiel en tik de nieuwe lagers op zijn plek.

Ik doe dit met behulp van een dopsleutel die precies op het buitenste deel van het lager past.

Stofdichte wiellagers

Let er op dat je niet op het binnenste deel van het lager gaat tikken. Als je dat doet kan je het lager namelijk ontwrichten waardoor het kapot gaat.

Aan een kant van het wiel plaats ik bovendien nog een kering om de, overigens afgedichte lagers, uit het stof te houden. Langzaam maar zeker begint de XT600e een geheel te worden.

Maar ik ben er nog niet. Een ding is zeker, mijn trouwe eencilinder gaat zeker weer rijden door modder en stof.

Want ondanks de kritiek die ik krijg op de XT600e kan ik er alles mee wat ik wil. De XT600e is een uitstekende off road motorfiets.

Een praktisch boek over de off road motorfiets

6: De XT600e staat na een lange sleutel partij weer op zijn wielen 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.