7: Een tweedehands motorfiets en versleten onderdelen

Je kan van alles inspecteren aan een te kopen occasion motorfiets maar of je daardoor uiteindelijk je beslissing kan nemen is de vraag. Om echt te weten of de motorfiets iets voor jouw is zal je er eerst een stuk op moeten rijden. Het zaak een occasion motorfiets eerst goed te testen voor je je beslissing neemt. Ga je je eerste motor kopen, let dan op een aantal belangrijke punten. 

Een tweede hands motorfiets kopen deel 1

Een occasion motorfiets

Het gaat erom dat de motorfiets van jouw keuze goed aanvoelt en dat begint al met het gaan zitten op de tweewieler.

Je voelt vrij snel of de buddy niet te ver versleten is. Als de buddy versleten is dan merk je dat vrij snel doordat de buddy te hard aanvoelt.

Het schuimrubber binnen in de buddy heeft zijn werking verloren doordat  de motorfiets veel gebruikt is.

En voor de vele fans van het Duitse motormerk, ook een BMW motorfiets slijt.

occasion motorfiets

Een nieuwe motor kopen is niet voor iedereen weggelegd

Scheurtjes in de Buddy

Je weet dan automatisch dat er veel is gereden met de motorfiets. Kijk ook of je kleine scheurtjes in ze buddy ziet.

Als je wat haar scheurtjes ziet is dat ook een teken dat de motorfiets veel gebruikt is.

Als je scheurtjes in de Buddy ontdekt dan weet je dat het schuim nat kan worden in de regen. Het schuim absorbeert het water dat daardoor niet weg kan.

De onderkant van de Buddy, dat vaak van metaal is, wordt dan vanzelf vochtig waardoor er roest kan ontstaan.

Weersinvloeden op een motorfiets en slijtage

Scheurtjes in de Buddyzit kan ook veroorzaakt worden door weersinvloeden. Als je dit ziet kan het een teken zijn dat de motorfiets veel buiten heeft gestaan.

Voel ook even aan het stuur door terwijl je stilstaat dit naar voren en naar achteren te duwen. Als er ergens speling zit dan moet je dat kunnen voelen.

De kleinste speling in stuur en balhoofd gaan op den duur voor verdere slijtage zorgen.

En versleten balhoofdlagers zorgen weer voor extra onkosten want je zal ze eens moeten vervangen.

motor ongeluk

Een schade motor wil je liever niet

een contactslot kan ook slijten

Een motorfiets met veel kilometers is ook vaak gestart, dat is tenminste in de meeste gevallen zo. Dit zorgt voor slijtage aan het contactslot en dat kan je merken.

Voel daarom bij het omdraaien van de contactsleutel of het contactslot makkelijk rond te draaien is.

Bij een versleten contactslot kan het zijn dat je kracht moet zetten om de sleutel rond te draaien in het slot.

Natuurlijk denk je dan dat een beetje kracht zetten niet erg hoeft te zijn en dat is ook zo. Het geeft echter wel aan dat het contactslot versleten is.

Een slecht werkende startmotor

Het vervangen van een contactslot kan flink in de papieren gaan lopen, zeker bij de modernere motorfietsen.

Nieuwere motorfietsen zijn over het algemeen uitgerust met start beveiliging en dat betekend dat je bij het vervangen van een contactslot veel geld kwijt bent.

Dit komt doordat er meer vervangen moet worden dan alleen een contactslot, hierover meer in een volgend artikel.

Als je de motorfiets start luister dan goed naar de werking van de startmotor.

motorfiets

Deze remschijf toont tekenen van slijtage

Een versleten startmotor

Bij een versleten startmotor merk je bijvoorbeeld dat de startmotor ronddraait zonder de motor mee te nemen.

Dit komt doordat de Bendix niet uit de startmotor schiet om in de starterekrans te grijpen. De Bendix is de as die uit de startmotor komt op het moment dat je op de startknop druk.

het tandwiel aan het eind van de Bendix grijpt in de starterkrans en brengt de motor in beweging.

Je moet dan meerdere keren op starten drukken voordat de startmotor zijn werk doet.

Dit houdt in de meeste gevallen in dat de startmotor versleten of kapot is en vervangen moet worden.

Motorfiets met schade

Let tijdens het rijden goed op het stuurgedrag van de motorfiets en voel of de motorfiets een krom frame heeft.

Heb je het gevoel dat de motorfiets niet lekker rechtdoor blijft rijden zonder continu te moeten corrigeren dan is er iets niet in orde. Een krom frame kan dan het geval zijn.

Een krom frame kan eigelijk alleen ontstaan door een ongeval. Heb je dus een motorfiets die niet goed stuurt en niet vanzelf rechtdoor blijft rijden dan is het mogelijk een schade motorfiets.

 

remschijven

Schade door ongelukken

Het kan zijn dat de balhoofdlagers versleten zijn en die moet je dan hoe dan ook vervangen om een prettig sturende motorfiets te krijgen.

Balhoofdlagers zijn niet duur maar het is veel werk om ze te vervangen.

Ben je zelf een handige sleutelaar dan kan je het feit dat de balhoofdlagers versleten zijn als argument gebruiken om de prijs te laten zakken.

Als de motorfiets tijdens het rijden sterk naar links of naar rechts trekt dan kan er meer aan de hand zijn.

Meestal duidt het trekken naar een kant op een krom frame. Een krom frame ontstaat vrijwel altijd door een flink ongeluk dus kan je er van uit gaan je te maken heb met een schade motor.

Minimum dikte remschijven

Het probleem met een schade motor is dat je eigenlijk niet veel kan repareren. En met een krom frame kan je echt niet door blijven rijden.

Ja je kan een krom frame wel laten richten maar het is niet aan te bevelen en bovendien erg duur.

En het is nooit goed voor een frame om het te laten richten. Een frame is  a het richten altijd minder stijf dan het was.

Heb je het idee dat er sprake is van een krom frame, ga dan liever op zoek naar iets anders.

Bovendien kunnen er meer problemen de kop steken dus laat de motorfiets bij vreemd stuurgedrag liever staan.

Test ook de remmen voor de zekerheid. Het is niet erg om een occasion motorfiets met versleten remblokken te hebben want remblokken moet je toch regelmatig vervangen.

Let op kromme remschijven

Zijn de remschijven versleten of krom dat wordt het een ander verhaal. Kromme remschijven kan je natuurlijk ook vervangen maar dat is weer duurder.

Versleten remschijven zijn te dun en kunnen daardoor tijdens stevig remmen te heet worden en kromtrekken. Er geldt een minimum dikte voor remschijven.

Een kromme remschijf ontstaat meestal doordat de schijf te heet is geworden of door een ongeval.

Als je gaat proefrijden op een occasion motorfiets is het ook verstandig om niet gelijk het uiterste uit de motorfiets te halen.

Als er echt iets niet in orde is kan je namelijk nog wel eens voor vervelende verrassingen komen te staan.

Test acceleratie en remmen

Voel altijd even aan hoe de motorfiets reageert op bochten nemen, remmen en accelereren.

Pas als dat vertrouwd aan voelt kan je echt wat gaan testen. Maak bijvoorbeeld een noodstop en voel aan hoe de motorfiets remt.

Probeer ook voorzichtig het stuur af en toe los te laten tijdens het rijden maar zorg wel dat je snel kan ingrijpen als de boel gaat slingeren.

Een motorfiets met een krom frame zal niet mooi rechtuit blijven rijden als je het stuur loslaat dus let daar op.

Heb je niet voldoende ervaring om zelf het een en ander te testen, neem dan een meer ervaren persoon mee .

Het liefst iemand die wel dingen uit kan proberen. Let er op, veiligheid gaat voor al het andere.

Opmerkingen

comments