Een schoon luchtfilter is wel zo belangrijk

Een motorfiets die moet ademen, is dat onzin of toch niet ? Een motorfiets heeft hoe dan ook lucht nodig om vers mengsel te maken van benzine. De lucht die naar binnen gezogen wordt moet wel schoon zijn om motorschade te voorkomen.

Deel 1: [intlink id=”3249″ type=”post”]Carburatie en kleppen techniek[/intlink]

Stof veroorzaakt motorschade

De lucht die jouw motorfiets naar binnen zuigt om een explosief mengsel te maken moet wel schoon zijn.

Dat is nodig om vervuiling van je carburateur te voorkomen maar vooral om motorschade te voorkomen.

Een enkel zandkorreltje dat via de inlaat naar binnen wordt gezogen kan er al voor zorgen dat er forse schade aan het binnenste van je motorblok ontstaat.

Een luchtfilter haalt stof uit de lucht

De binnenstromend lucht moet dus gereinigd worden door een luchtfilter. Het spreekt vanzelf dat een dergelijk luchtfilter vuil wordt.

Het filter zuivert immers de lucht die er door heen stroomt en daarbij blijft vuil in het filter hangen, spreekt vanzelf denk ik.

Het vuil dat in het filter vast blijft zitten zorgt ervoor dat er minder lucht door het filter kan stromen.

Hierdoor ondervind de binnenstromende lucht meer weerstand dan bij een schoon filter.

luchtfilter

Een dergelijk stofwol verstopt je luchtfilter volledig

Een vervuild luchtfilter werkt als choke

Het vervuilde luchtfilter gaat een beetje werken als een choke, die gebruikt wordt voor het starten met een koude motor.

Door de verhoogde luchtweerstand in filter ontstaat er een rijker benzine luchtmengsel, want er wordt meer benzine aangezogen dan verse lucht.

Als het filter erg vuil is, kan je dat dus merken aan het benzine verbruik van de motorfiets.

Koelende werking benzine

Het is ook te merken aan de temperatuur van je motorfiets. Benzine heeft ook een koelende werking en dus zal je motorfiets bij een rijker mengsel (meer benzine dan lucht) koeler zijn.

Bij een armer mengsel waarbij er minder benzine en meer lucht naar binnen wordt gezogen, wordt je motor warmer.

Als je een olie temperatuurmeter op je motorfiets hebt kan je dat daadwerkelijk waarnemen.

Reinig je luchtfilter regelmatig

Het is dus zaak dat je regelmatig het luchtfilter van je motorfiets controleert. Zit het filter vol met stof en zand dan is het verstandig dit te vervangen.

Er zijn verschillende soorten luchtfilters, je hebt papieren filters die je hoe dan ook moet vervangen als ze vuil zijn omdat je ze niet schoon kan maken.

Ja je kan het filter met een stofzuiger te lijf gaan of met perslucht proberen schoon te blazen maar echt schoon wordt het nooit.

Een beschadigd filter zorgt voor lekkage

Bovendien moet je met het schoonmaken van een papieren filter oppassen dat je het niet beschadigd.

Je kan je voorstellen dat als je perslucht gebruikt de luchtdruk er voor kan zorgen dat het filter beschadigd.

Als een filter beschadigd raakt kan dat zorgen voor een lekkage. Met een lekkage bedoel ik dat er stof en zand door het beschadigde luchtfilter naar binnen kan worden gezogen met alle gevolgen van dien.

Een reinigbaar luchtfilter

Je kan er ook voor kiezen een uitwasbaar luchtfilter in je motorfiets te monteren.

Een uitwasbaar luchtfilter van bijvoorbeeld K&N of Champion maken het onderhoud van je motorfiets misschien iets bewerkelijker maar het scheelt op de lange duur in de kosten.

Bovendien hoef je geen extra luchtfilters mee te nemen als je langer op reis gaat over stoffige wegen.

Zelf doen is niet ingewikkeld

Een uit wasbaar luchtfilter is duurder dan een standaard luchtfilter maar dat haal je er op den duur weer uit.

Een reinigbaar luchtfilter kan je makkelijk zelf demonteren, reinigen met speciaal daarvoor geschikte luchtfilter reiniger, en weer monteren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een K&N luchtfilter.

Het demonteren, reinigen en weer monteren van het filter is niet ingewikkeld en als je op een aantal dingen let kan er niet veel verkeerd gaan.

Hoe je precies te werk gaat vertel ik in het derde deel over carburatie en verbrandingstechniek.

Opmerkingen

comments