Een motorfiets heeft lucht nodig om te kunnen functioneren. De lucht wordt vermengd met benzine waardoor een benzine nevel in de verbrandingsruimte kan worden gezogen. Het zogenaamde explosieve mengsel dat nodig is voor een verbrandingsmotor. Maar dan ben je er nog niet.
Carburateur onderhoud
De lucht die jouw motorfiets naar binnen zuigt om een explosief mengsel te maken moet wel schoon zijn. Dat is nodig om vervuiling van je carburateur te voorkomen.
Het luchtfilter zorgt er ook voor dat er geen vuil in de rest van je motor kan komen. Want vuil in je motor kan voor motorschade zorgen.
Een enkel zandkorreltje dat via de inlaat naar binnen wordt gezogen kan er al voor zorgen dat er forse schade aan het binnenste van je motorblok ontstaat.
De binnenstromend lucht moet dus gereinigd worden door een luchtfilter. Het spreekt vanzelf dat een dergelijk luchtfilter vuil wordt en dus schoon gehouden moet worden.
Hier hoort een luchtfilter op
Injectie vs carburateur
Het filter zuivert immers de lucht die er door heen stroomt en daarbij blijft vuil in het filter hangen. Dat spreekt vanzelf denk ik.
Het vuil dat in het filter vast blijft zitten zorgt er echter wel voor dat er minder lucht door het filter kan stromen.
Hierdoor ondervind de binnenstromende lucht meer weerstand dan bij een schoon luchtfilter.
Het vervuilde luchtfilter gaat een beetje werken als een choke. Een choke gebruikt wordt voor het starten met een koude motor dit is natuurlijk alleen zo bij extreem vervuilde luchtfilters.
Het schoonmaken van je luchtfilter is een onderdeel van het carburateur onderhoud. Dit geldt natuurlijk ook voor motorfietsen met brandstofinjectie.
Een benzine injectie systeem heeft ook schone lucht nodig om de motor te kunnen laten functioneren.
Het benzine luchtmengsel
Door de verhoogde luchtweerstand in filter ontstaat er een rijker benzine luchtmengsel, want er wordt meer benzine aangezogen dan verse lucht.
Als het filter erg vuil is, kan je dat dus merken aan het benzine verbruik van de motorfiets.
Het is ook te merken aan de temperatuur van je motorfiets. Benzine heeft ook een koelende werking en dus zal je motorfiets bij een rijker mengsel (meer benzine dan lucht) koeler zijn.
Nou heeft een vuil luchtfilter niet zo heel veel effect op de temperatuur van je motorfiets maar het effect is er wel.
Als hier vuil inkomt kan je rekenen op motorschade of je nou een carburateur of brandstof injectie hebt.
De motor temperatuur veranderd
Bij een armer mengsel waarbij er minder benzine en meer lucht naar binnen wordt gezogen, wordt je motor warmer.
Als je een olie temperatuurmeter op je motorfiets hebt kan je dat daadwerkelijk waarnemen. Alhoewel het verschil niet zo groot is maar het is er wel.
Het is dus zaak dat je regelmatig het luchtfilter van je motorfiets controleert. Zit het filter vol met stof en zand dan is het verstandig dit te vervangen.
Er zijn verschillende soorten luchtfilters, je hebt papieren filters die je hoe dan ook moet vervangen als ze vuil zijn omdat je ze niet schoon kan maken.
Stofzuigers of perslucht
Ja je kan het filter met een stofzuiger te lijf gaan of met perslucht proberen schoon te blazen maar echt schoon wordt het nooit.
Een papieren luchtfilter schoonmaken brengt nooit de oplossing voor een vuil luchtfilter.
Je kan je voorstellen dat als je perslucht gebruikt de luchtdruk er voor kan zorgen dat het filter beschadigd.
Als een filter beschadigd raakt kan dat zorgen voor een lekkage. Met een lekkage bedoel ik dat er stof en zand door het beschadigde luchtfilter naar binnen kan worden gezogen. Met alle gevolgen van dien.
Voorkom dat vuil in het inwendige van je motorblok komt
Een reinigbaar luchtfilter
Je kan er ook voor kiezen een uitwasbaar luchtfilter in je motorfiets te monteren.
Een uitwasbaar luchtfilter van bijvoorbeeld K&N of Champion maken het onderhoud van je motorfiets misschien iets bewerkelijker. Het scheelt op de lange duur wel in de kosten.
Bovendien hoef je geen extra luchtfilters mee te nemen als je langer op reis gaat over stoffige wegen.
Een uit wasbaar luchtfilter is wel duurder dan een standaard luchtfilter maar dat haal je er op den duur weer uit.
Een reinigbaar luchtfilter kan je makkelijk zelf demonteren, reinigen met speciaal daarvoor geschikte luchtfilter reiniger, en weer monteren.
Papier of katoen een schoon luchtfilter telt
Het demonteren, reinigen en weer monteren van een schoon luchtfilter is niet ingewikkeld en als je op een aantal dingen let kan er niet veel verkeerd gaan.
Om te beginnen is het de vraag of je je luchtfilter kan schoonmaken of niet. Zoals ik al eerder aangaf is een papieren luchtfilter niet gemakkelijk schoon te maken.
In de meeste gevallen moet het filter vervangen worden. Een uit-wasbaar luchtfilter is meestal van een soort schuimrubber gemaakt en kan schoongemaakt worden met ontvetten of benzine.
Voor je een luchtfilter schoonmaakt is het zaak eerst te onderzoeken want de beste manier is om jouw luchtfilter te reinigen.
Een flink vuil luchtfilter
Geen ontvettende middelen
Sommige ont-vetter middelen zijn erg agressief en kunnen het filter materiaal van het luchtfilter beschadigen.
Bij een K&N filter is het zaak dat je het reinigingsmiddel gebruikt wat wordt geadviseerd door de leverancier.
Een K&N filter is een hard filter, bestaande uit uitwisbaar katoen wat tussen 2 aluminium rooster zit geklemd.
Bij een dit filter spuit je het filter in met het bij behorende schoonmaak middel. Gebruik geen ont-vetter, benzine of een ander agressieve reiniger want dat kan je luchtfilter beschadigen.
Laat het reinigingsmiddel middel vervolgens een paar minuten intrekken. Zodra het schoonmaak middel lang genoeg is ingetrokken spoel je het filter met warm water schoon.
Makkelijk schoon te maken
Laat het water aan de niet ingespoten kant door het filter lopen zodat het reinigingsmiddel samen met het opgeloste vuil makkelijk weg kan lopen.
Het schoonmaken van een uit-wasbaar luchtfilter is heel gemakkelijk en kan door iedereen gedaan worden.
Als het filter goed schoon is laat je het een paar uur drogen in de zon of bij een verwarming.
Blaas het filter niet schoon met perslucht of hete lucht uit een verf föhn want daar kan het uitwasbare katoen door beschadigen.
Leg het filter ook niet bovenop een te warme verwarming want ook daar kan het katoen waarschijnlijk niet tegen.
Een schoon gemaakt K&N luchtfilter
De statische lading neemt toe
Zodra het filter droog is kan je het filter inspuiten met de bijbehorende luchtfilter olie.
De lucht filterolie is nodig om de vuildeeltjes die in de lucht zitten tegen te houden.
De olie waarmee je het filter moet inspuiten zorgt ervoor dat het filter door de langsstromende lucht een statische lading krijgt.
Naarmate er meer stofdeeltjes gevangen worden neemt de statische lading van het filter toe. Hierdoor worden er weer meer stofdeeltjes gevangen.
Hergebruik spaart kosten
Een K&N filter is opnieuw te gebruiken waardoor je kosten bespaard
- De lucht wordt beter gefilterd en dat is beter voor je motorfiets
- Het filter zorgt voor een langere constante luchtflow waardoor de afstelling gelijk blijft.
- Het filter houdt minder vocht vast.
- Er is een beter luchtdoorstroming waardoor de motor meer vermogen afgeeft.
Zodra het filter goed schoon is en ingespoten is met de juiste olie ben je echter nog niet klaar met het onderhoud aan je lucht inlaatsysteem. Wat je nog meer moet doen beschrijf ik in het volgende deel.
Een schoon luchtfilter plaatsen
een luchtfilter plaatsen is een fluitje van een cent denk je nu maar toch zijn hier wat aandachtspunten. Bij de meeste motorfietsen kan je het luchtfilter maar op een manier monteren.
Je ziet vanzelf wat de voorkant en de achterkant is en dus kan er niets fout gaan denk je dan.
Maar toch is het zaak meer aandacht aan het monteren van een luchtfilter te schenken.
Een schoon luchtfilter moet hoe dan ook de rest van het motorblok afsluiten van de buitenlucht want ongefilterde lucht mag het blok niet in.
Reinig ook het luchtfilter huis
Om te beginnen is het zaak het luchtfilterhuis ook even te reinigen voor je de boel in elkaar zet.
Het filterhuis kan namelijk vettig zijn van de ontluchting van het motorblok. Bij veel motorfietsen loopt de carterontluchting via het luchtfilterhuis.
De dampen die uit het carter komen zijn vaak schadelijk voor het milieu zodat deze niet zomaar vrij de buitenlucht in mogen.
Als dit via het lucht filterhuis loopt worden deze dampen vanzelf in de verbrandingsruimte verbrand en daarmee ook de mogelijk schadelijke gassen.
Onder stoffige omstandigheden wil je een goed afgesloten schoon luchtfilter
De afsluiting is belangrijk
Mede door deze carterontluchting kan het luchtfilterhuis van binnen behoorlijk vies en vettig zijn. Met een schone doek is dit zo opgelost.
Het is zaak dat je het filter zo monteert dat het goed op zijn plaats zit om voor de optimale afsluiting te zorgen.
Het is voor je motorfiets van levensbelang dat er geen lucht langs het filter kan stromen want dan kunnen er vuildeeltjes mee de cilinder in komen.
Om de afsluiting tussen het filter en het filterhuis gegarandeerd lucht en vuildicht te krijgen kun je het beste siliconenkit op de rand van een schoon luchtfilter smeren.
Een schoon luchtfilter luchtdicht afsluiten
De siliconenkit, bij K&N filters meestal bijgeleverd, siliconenkit wordt wel hard maar is altijd gemakkelijk te verwijderen.
Bij een volgende keer dat je het filter reinigt is de kit er gemakkelijk af te krijgen en bij montage weer gemakkelijk aan te brengen.
Als je toch het filterhuis open hebt is het handig om het filterhuis aan de binnenkant te inspecteren.
Kijk of er beschadigingen of kleine scheurtjes te zien zijn, dit kan vooral bij oudere motorfietsen voorkomen.
Scheurtjes kunnen ontstaan door het uitdrogen van het kunststof van het filterhuis en het spreekt voor zich dat je iets aan dit soort lekken moet doen.
De binnenkant van het lucht filterhuis kan je ook beter even schoonmaken.
Vaseline voor betere afsluiting
Als je het luchtfilterhuis van binnen goed geïnspecteerd en gereinigd hebt en het filter goed op zijn plek zit kun je het luchtfilterhuis sluiten.
Het is ook zaak dat je het deksel van het lucht filterhuis goed nakijkt voordat je het op zijn plek zet. Een schoon luchtfilter plaatsen is niet genoeg.
Het lucht filterdeksel moet het filterhuis goed afsluiten om te voorkomen dat er valse lucht plus vervuiling het motorblok in kan komen.
Controleer daarom altijd de afsluiting van het luchtfilterdeksel met het filterhuis.
Om zeker te zijn van een goede afsluiting van het luchtfilterhuis kun je wat vaseline op de rand van de deksel van het filterhuis smeren.
De vaseline helpt bij het beter afsluiten van het luchtfilter wat de levensduur van je motorfiets verlengt. Denk er aan dat een niet goed functionerend luchtfilter makkelijk voor motorschade kan zorgen.
Luchtfilter olie voor beter carburateur onderhoud