Een motorfiets maakt het leven avontuurlijker

Fouten maken we allemaal, het is een van de meest gebruikte uitspraak en het is ook een hele juiste. Met vallen en opstaan leren we hoe het leven in elkaar zit, dat begint al als je je eerste stapjes zet. Dat geldt ook voor het bezitten en berijden van een motorfiets. Motorrijden is nu eenmaal iets anders dan auto rijden. Motorrijden is avontuurlijker dan autorijden waardoor je vanzelfsprekend meer risico’s loopt.

Motorrijden geeft avontuur

Tijdens mijn eerste ritje op mijn eerste motorfiets met mijn proefrijbewijs stopte ik om te tanken. Een andere oudere motorrijder stapte op mij af om mijn motorfiets te bewonderen.

“ Zodra je op een motorfiets stapt begint het avontuur, let maar op” sprak hij met een grote grijns op zijn gezicht. En dat is ook zo want als je op een motorfiets stapt ben je veel meer betrokken bij de wereld om je heen.

Oftewel als het noodweer wordt terwijl je onderweg bent kan je een nat pak krijgen. Je kan natuurlijk stoppen en wachten tot het slechte weer over is alleen weet je nooit hoe lang het duurt.

En dus rij je met slecht weer toch ook door. Als je noch nooit met slecht weer hebt gereden is dat best een beetje griezelig want rijden tijdens fikse regen en onweersbuiten is toch echt anders motorrijden.

 

Motorrijden

Nat asfalt met losse stenen, het hoort er allemaal bij.

Met regen wordt motorrijden heel anders

Je zicht is minder, het wegdek is natuurlijk glad van de regen en dus moet je veel meer opletten en je rijgedrag aanpassen. Je gebruikt je remmen anders en je stuurt anders.

Bij de eerste kilometers op een motorfiets is het natuurlijk al oppassen maar bij regen wordt het nog net even anders en toch is het dan zaak om door te zetten.

Veilig motorrijden staat natuurlijk altijd voorop maar je hebt niet alles in de hand.

Wil je echt blijvend genieten van het motorrijden dan zal je toch ook moet wennen aan minder goede omstandigheden. Die slecht omstandigheden horen namelijk ook bij dat avontuur wat je wil beleven.

En zelfs die ene schuiver die je maakt omdat je op nat wegdek net iets te hard in je voorrem knijpt hoort erbij hoe vervelend het ook op dat moment kan zijn.

 

Motorrijden

Een verre horizon en een slingerent asfalt lint, wat wil je nog meer

motorrijden gevaarlijk ?

Fouten maken hoort namelijk bij het leven en dus ook bij het berijden van een motorfiets. Je gaat natuurlijk geen onnodige risico’s nemen maar je kan niet alles voorkomen.

Dus ook als je een keer onderuit bent geschoven of met samen geknepen billen op je motorfiets hebt gezeten vanwege de omstandigheden, blijf dan toch rijden. Tenminste als motorrijden echt je passie is.

Zelf heb ik al de nodige valpartijen meegemaakt. Sommige van die valpartijen kwamen door eigen schuld en sommige door de schuld van een ander. Ondanks dat ben ik toch altijd weer opgestapt.

Mijn eerste valpartij kwam puur door gebrek aan ervaring ergens in mijn eigen woonplaats terwijl ik met een proefrijbewijs buiten mijn wijk aan het rijden was.

 

motor avontuur

Met vallen en opstaan leer je alles

Het proefrijbewijs bestond toen nog

Ja ik ga al een tijdje mee, ik stam namelijk nog uit de tijd van het proefrijbewijs. Er was ook na die eerste valpartij geen haar op mijn hoofd die dacht aan opgeven.

Mijn laatste grote crash met een motorfiets was ergens in Spanje. Ik werd op een tweebaansweg door een vrachtwagen de kant in gedrukt en belande daardoor met motorfiets en al in een droge greppel.

Verschillende botbreuken en kneuzingen maakte dat ik maanden aan huis gebonden was. Stoppen met motorrijden kwam niet een keer in me op.

Terwijl ik in een Spaans ziekenhuis op een behandel bed lag dacht ik alleen maar aan wat mijn volgende motorfiets moest zijn.

Nog anders wordt het als je off the road gaat rijden oftewel naast de weg. Je rijdt dan niet meer over het vertrouwde gladde asfalt maar op een rulle soms modderige ondergrond.

Avontuurlijk motorrijden

Het avontuur van het onverharde motorrijden

Motorreizen en terrein rijden

En ook met het rijden in het terrein kan je fouten maken waardoor je onderuit kan gaan. En ook dan is het zaak toch weer op te stappen anders kom je nooit verder.

Denk nou niet van te voren dat je niet in staat bent in het terrein te rijden want je leert het echt vanzelf.

Hetzelfde geldt voor het maken van lange reizen op een motorfiets en dan heb ik het niet over een ritje naar de Ardennen.

Zo ging mijn eerste grote reis naar Amerika en Canada. Ik kocht in Amerika een motorfiets waarmee ik, samen met een vriend van mij, grote delen van Amerika en Canada verkende.

Het was een geweldig periode in mijn leven terwijl er ook wel dingen fout gingen maar desondanks ben ik blij dat ik die reis gemaakt hebt.

Onverhard avontuur

Onverhard rijden is het echte avontuur

De knop ging om

Die trip heeft bij mij een knop omgezet waardoor ik nu met een veel opener blik naar de wereld en mijn leven kijk. Ik besef nu meer dan ooit dat risico’s bij het leven horen.

Tijdens een grote een jaar durende overland trip naar Australië ging ik in Pakistan tweemaal hard onderuit maar ook toen dacht ik alleen maar aan doorgaan.

In India ben ik vreselijk ziek geworden door toch dat ijsblokje in mijn Cola te tolereren dat waarschijnlijk uit vuil water was gemaakt.

Dagenlang heb ik doodziek op mijn motorfiets over de Grand-trunk road in India gereden maar dacht niet aan opgeven.

Op diezelfde reis reed ik met mijn motorfiets door Thailand, verlengde het visum in mijn paspoort maar vergat mijn Carnet te verlengen waardoor ik bijna gearresteerd werd, het hoort er allemaal bij.

 

Motorreizen

Een eindeloos lint asfalt in oost Turkije

Zelf sleutelen is een ander avontuur

Het zijn dingen die horen bij het avonturen en bij het motorreizen en rijden. Er zijn meer manieren om van je motorfiets te genieten, denk bijvoorbeeld aan het zelf plegen van onderhoud aan je motorfiets.

Lekker zelf sleutelen en tijdens het sleutelen leren van alles wat je doet en dus ook van je fouten.

Ik heb ooit iemand gekend die een bijna standaard opmerking had bij alles wat je zelf ging proberen. “ Nooit doen” was de opmerking bij alles wat je wilde gaan doen of proberen.

Zelf sleutelen aan je motorfiets….” Nooit doen” was dan de opmerking en dan steevast er achteraan “ moet je aan de specialist over laten”. Alsof specialisten nooit fouten maken.

 

Motorreizen

Een ietwat onbetrouwbare brug ergens in Maleisië

Het leven zit nu eenmaal vol met risico’s

Het is wel zaak dat je een beetje kijk hebt op techniek als je zelf gaat sleutelen. En als je ergens aan twijfelt kan je het beste ergens advies of hulp vragen.

Maar ga het nou wel proberen, zeker als je er plezier in hebt. En als je een keer iets fout doet of je weet niet hoe je verder moet dan kan je alsnog de hulp van die “foutloze” specialist vragen.

Met zelf sleutelen gelden dezelfde regels als met motorrijden, begin eenvoudig en niet te moeilijk. Ga niet gelijk een heel motorblok uit elkaar halen of aan gevoelige onderdelen sleutelen maar start met iets eenvoudigs.

Volwassen word je met vallen en opstaan en dat geldt ook voor motorrijden en het omgaan met risico’s. Mijn advies is, nooit bang zijn. Leven is nu eenmaal gevaarlijk, je kan er aan dood gaan.

 

4 gedachten aan “Een motorfiets maakt het leven avontuurlijker”

  1. Jan, een mooi stuk, waar ik het helemaal mee eens ben. Ik geef zelf rijvaardigheidstrainingen op de motor van rustig tot en met sportief en juist in het buitenland. Ik ga dit stukje van je delen, tenslotte sta jij er als schrijver in genoemd.

  2. De eerste foto is uit Wales, 2e in Spanje, Vervolgens Nederland Franse Alpen noord Frankrijk oost Turkije en de laatste in Maleisië.

  3. Mooi om te lezen, denk zelf ook aan een lange trip te maken.. Maandje of 4 om te beginnen..
    Turkije lijkt me wel wat en de Balkan landen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.