Je bent al een tijdje aan het sparen om een motorfiets te kopen je weet alleen nog niet wat je precies wil. Keuze stress zou je het kunnen noemen. Want waar haal je de informatie vandaan die je nodig hebt voor het bepalen van jou keuze? Ga je voor het aantal cc’s, pk’s of koppel etc. Je wil informatie over wat het beste bij je past. Je kan natuurlijk naar een motorzaak gaan en een proefrit gaan maken of je zoekt informatie op het internet.
Technische informatie
Technische Informatie is er natuurlijk meer dan genoeg over motorfietsen alleen waar vind je datgene wat je zoekt? Als eerste denk je aan de website waar de motorfiets van jouw keuze op staat.
Je wil natuurlijk weten hoeveel vermogen een motorfiets heeft en wat het koppel is of je vindt andere dingen belangrijk.
Zaken als vering bodemspeling, zithoogte of verbruik zijn voor sommige belangrijk en voor anderen weer niet.
Veel informatie vind je op de website van de fabrikant zelf al is dat vaak niet compleet.
Teveel informatie of juist dat wat je wil weten ?
Technische informatie bij Yamaha
Of je vindt informatie waar je niet veel mee kan omdat het te technisch is. Per merk verschilt de informatie nogal en dat bemoeilijkt je keuze.
Neem Yamaha. Op de website van Yamaha staat bij ieder model vermeld wat de boring en slag is van de cilinder. Wie heeft er behoeft aan deze technische informatie.
De boring geeft aan wat de diameter van de cilinder is terwijl de slag de afstand aangeeft die de zuiger in de cilinder aflegt.
Leuk om te weten maar wat heb je eraan. Oké misschien zijn de super techneuten geïnteresseerd in dit soort informatie, wie zal het zeggen.
Hoeveel wil je weten ?
Teveel opsomming ?
Yamaha geeft natuurlijk het vermogen en koppel aan en vermeld ook bij welke toerentallen deze waardes gemeten zijn.
Prima info natuurlijk maar waarom de compressieverhouding erbij staat kan je je afvragen.
Je geeft toch ook niet op wat de diameter van de klepschotels zijn of hoeveel de lift is van de nokkenas?
De compressieverhouding geeft aan wat hoe groot de verbrandingskamer is ten opzichte van de hele cilinder of de slag van de zuiger.
Teveel technische informatie
Bij een compressieverhouding van 11,5:1 is de compressieruimte 11,5 keer kleiner dan volledige ruimte in de cilinder. Het vermogen wordt door Yamaha alleen in KW aangegeven.
Yamaha geeft ook aan wat de naloop en de balhoofdhoek is van zijn motorfietsen. Niet echt gegevens waar de gemiddelde motorrijder iets mee kan maar het wordt wel aangegeven.
Kawasaki geeft veel informatie over de remmen en de vering van de motorfiets.
De dikte van de voorvork, de maat van de remschijven zijn duidelijk beschreven. Ook de achtervering wordt door Kawasaki beter toegelicht dan dat van Yamaha.
Gewoon twee wielen, een blok en een heleboel Chrome, wat wil je nog meer weten.
Oldscool rijders.
Uiteraard wordt er ook uitgebreid informatie gegeven over het motorvermogen, brandstof verbruik en de CO2 uitstoot.
De informatie die Kawasaki geeft over zijn motorfietsen is in tegenstelling totdat van Yamaha bijzonder ruim en soms zelfs overdreven.
Zo geeft Kawasaki de primaire overbrengingsverhoudingen van alle versnellingen aan.
Geen idee wat je daar als berijder mee moet maar Kawasaki ziet het als nuttige informatie. Kawasaki geeft het vermogen in zowel KW als PK aan en dat is prettige voor de oldscool rijders zoals ik.
Boring en slag voor de echte nerd
Honda is ook niet zuinig als het op informatie aankomt. Honda geeft ruime info over de remmen van zijn motorfietsen en de ABS-systemen.
Rijklaar gewicht, tankinhoud en verbruik staan keurig vermeld en ook hier wordt weer de boring en slag vermeld en de compressieverhouding. Ook de informatie over de transmissie en de eindoverbrenging ontbreekt niet.
Suzuki doet het allemaal net even anders en biedt de motor liefhebber op een prettige manier duidelijkheid over zijn motorfietsen en de techniek.
Geen opsomming van droge feiten maar een overzichtelijk geschreven stuk tekst waarin veel wordt uitgelegd over de verschillende modellen.
Harly Davidson een lange slag motor……en wat ?
De keuze van Suzuki
Suzuki kiest ervoor om voldoende informatie te geven en doet dat op een manier die je als niet techneut meer zegt dan de droge feiten die andere presenteren.
De lezer vindt voldoende informatie over het Low RPM Assist-systeem, een systeem dat de motor bij lagere toeren net dat beetje meer souplesse biedt om in lage toeren te kunnen toeren.
Alle informatie wordt op een prettige manier gepresenteerd met duidelijke foto’s en schema’s. Suzuki heeft duidelijk de kunst van het presenteren door en dat kan veel mensen meer aanspreken.
BMW kiest voor een opsomming van feiten. Het type motor, vermogen (in KW en PK) en het koppel in NM staan overzichtelijk op de site van de Duitse motorbouwer.
Hoe breng je informatie ?
En ook bij BMW staan dan weer de boring en slag vermeld, hmmm zijn er echt mensen die dit willen weten.
Interessant is wel de info over het te gebruiken octaangehalte oftewel welke brandstof je kan gebruiken zonder hierdoor motorschade te veroorzaken.
Ducati kiest net als Suzuki voor een vlot geschreven stuk tekst over zijn motorfietsen en laat de techniek ook duidelijk in beeld komen.
Het hele verhaal wordt aangekleed met prachtige actiefoto’s waardoor je als lezer extra geprikkeld wordt.
De informatie over de techniek op de site van Ducati is meer dan compleet en op een manier beschreven dat ook de leek er iets mee kan.
Het inwendige van een motorblok is voor veel mensen niet van belang
De Techniek van Harley Davidson
Als je aan Harley Davidson denkt, denk je aan show en dus verwacht je een website met mooie foto’s van glimmende Harley ’s.
Voor de berijders van een dergelijke machine lijkt technische informatie niet belangrijk.
Bij Harley Davidson lijken ze daar toch anders over te denken want ook hier vind je een ietwat saaie opsomming van technische feiten.
Sommige van die technische feiten zijn wel grappig, zoals de hellingshoek links en recht die wordt opgegeven en alle talen die beschikbaar zijn in het infotainment systeem.
Conclusie:
Wie een motorfiets wil aanschaffen wil iets weten over de techniek. Het aantal paardenkrachten, koppel, zithoogte etc. zijn zeker belangrijk bij een dergelijke aanschaf maar niet iedereen is geïnteresseerd in al die technische details.
Informatie over tandwielverhoudingen, boring en slag enzovoorts zijn zaken waar misschien een enkeling naar kijkt en iets van afweet maar de meerderheid doet daar denk ik niets mee.
Een motorfiets aanschaffen doe je voor een groot deel op basis van emotie. Voor de meeste mensen is een motorfiets een luxeproduct en niet iets wat noodzakelijk is.
Doen Yamaha en Honda het dan niet goed? Nee dat zeg ik niet, het is puur een observatie.
Het is hoe dan ook grappig om te zien hoe de verschillende merken hun potentiele klanten Technische informatie voorschotelen dat is alles wat ik wil zeggen.