Een motorfiets invoeren kan voordelen hebben

Het is heel gebruikelijk dat je als inwoner van Nederland je nieuwe of tweedehands nieuwe motorfiets in Nederland koopt. Lekker makkelijk, je gaat naar je motordealer en die regelt alles wat er nodig is omtrent kenteken belasting etc. Het enige wat je zelf moet doen is je verzekering bellen. Maar wat nou als je je motorfiets ergens anders vandaan wil halen ?

Waarom een motorfiets invoeren ?

Om te beginnen kan je je afvragen waarom je een motorfiets vanuit een ander land naar Nederland zou willen importeren.

Want wat is er nou makkelijker dan een motorfiets kopen in Nederland zelf. Geen gedonder met invoeren en bpm betalen. Maar soms kan het lonen om er een te importeren.

Een motorfiets in het buitenland kopen kan ook nadelen hebben. Want als er sprake is van een technisch mankement tijdens de garantie periode wordt het lastig.

Stel dat je moet reclameren vanwege een probleem en je hebt je motorfiets in Duitsland gekocht dan moet je daar wel naar toe.

 

Motorfiets invoeren

Een Honda Blackbomber vind je niet meer zo snel, dat wordt dus importeren

Een motorfiets importeren is soms een optie

Maar als je dat er voor over hebt is een motorfiets importeren wel degelijk een optie. Denk daar in ieder geval over na als je van plan bent een motorfiets in het buitenland te kopen.

Want een motorfiets in het buitenland kopen, ook al is dat binnen de EU is toch een heel gedoe. Maar er kan toch een reden zijn om het te doen.

Een reden kan zijn dat je soms in een ander land net die motorfiets tegenkomt waar je al heel lang naar op zoek was. Ik heb het dan over bijvoorbeeld een klassieker.

Stel je ben op zoek naar een Vincent of een andere klassieker. De klassieker waar je naar op zoek bent staat echter niet in Nederland. Je kan hem dan importeren.

 

RDW

Een dure motorfiets als de GS1200 kan je soms  beter in Duitsland kopen

Regels voor het rijden in Nederland

Of je bent op zoek naar een bepaald type motorfiets maar die vind je in Nederland niet voor de prijs die je ervoor wil betalen.

En de prijzen kunnen in het buitenland soms behoorlijk lager liggen. Bovendien heb je meer keuze als je ook in het buitenland zoekt.

Zo kan je in Duitsland bijvoorbeeld voor zeer gunstige prijzen een BMW kopen. Dit komt waarschijnlijk om dat BMW nu eenmaal Duits is. Je vind dan vaak BMW’s met relatief lage kilometer standen voor niet zulke hoge prijzen.

Een optie is dan bijvoorbeeld om op internet te gaan zoeken naar de motorfiets die je zoekt voor een beter prijs.

Denk hierbij aan een website als mobile.de . Maar als je je motorfiets in bijvoorbeeld in Duitsland haalt gelden er wel regels voor het rijden in Nederland met die motorfiets.

 

RDW

De BMW R-nineT

Een motorfiets uit Duitsland bijvoorbeeld

Stel je koopt een voordelige tweedehands BMW motorfiets in Duitsland. Dan heb je dus een motorfiets met een Duits kenteken erop. Met een Duits kenteken mag je in Nederland niet zomaar mee gaan rijden.

Een motorfiets kopen in Duitsland heeft zo zijn voordelen maar er zijn wel wat regels waar je je aan moet houden.

Je mag bijvoorbeeld met een voertuig met een buitenlands kenteken maximaal 2 weken per jaar in Nederland rijden. Ben je van plan langer in Nederland te rijden met jouw buitenlandse aankoop let dan op.

Wordt je aangehouden met een buitenlands kenteken in Nederland dan kan dat op flinke boetes komen te staan. Je moet overigens wel aan de belastingdienst melden dat je in Nederland rijdt met een buitenlands kenteken.

 

Motorfiets invoeren

Een klassieke Moto Guzzi vinden is lastig dus zoek je over de grens

Belasting betalen moet je toch

Want je moet natuurlijk in Nederland motorrijtuigenbelasting betalen, ook op een ingevoerde motorfiets.

Ga je met een buitenlands kenteken in Nederland rijden geeft dat dan wel op. Geef je niets op aan de belastingdienst dan kan dat een flinke boete opleveren.

Daarnaast moet u de niet betaalde BPM en motorrijtuigenbelasting achteraf nog betalen. Een motorfiets kopen in het buitenland kan lonen maar het is wel zaak je aan de regels te houden.

Schorsen motorrijtuigenbelasting kan natuurlijk ook maar dan kan je niet met de motorfiets rijden.

 

Tenere

De XT660Z kan binnenkort niet meer ingevoerd worden dus dat heeft geen zin.

14 dagen met een buitenlands kenteken

Je kan de in het buitenland gekochte motorfiets ook per aanhanger naar Nederland vervoeren en vervolgens de motorfiets invoeren.

Je krijgt de vrijstelling alleen als het voertuig gebruikt wordt door een in Nederland ingeschreven persoon.

De vrijstelling voor het rijden met een buitenlands kenteken vraag je aan bij de belastingdienst en dit is 14 dagen geldig vanaf het moment dat je het aanvraagt.

Het voertuig waar je mee in Nederland wil rijden moet wel voldoen aan de regels van de Nederlands wegenverkeerswet.

 

motorfiets invoeren

Het is de vraag of je hier een type goedkeuring voor krijgt

Niet iedere motorfiets mag in Nederland de weg op

Je mag dus niet met een voertuig op buitenlands kenteken gaan rijden die volgens de Wegenverkeerswet niet in Nederland op de openbare weg mag rijden.

Stel dat u met een nieuwe Kawasaki H2R in Duitsland op de openbare weg mag rijden dan mag dat ondanks een Duits kenteken toch niet in Nederland. En ook niet met een Nederlands kenteken.

Dit geld bijvoorbeeld ook voor sommige cross motorfietsen waar in Nederland niet mee op de openbare weg gereden mag worden.

Informatie hierover kun u inwinnen bij de politie op nummer 0900-8844. Heeft u een motorfiets die wel voldoet aan de regels van de wegenverkeerswet dan is vrijstelling mogelijk.

 

motorfiets invoeren

Een zelfbouw motorfiets uit Frankrijk is lastig op Nederlands kenteken te krijgen.

Een vrijstelling van 2 weken

U kunt het voertuig zelfs invoeren en op Nederlands kenteken laten zetten. We gaan er nu even vanuit dat je het importeren zelf doet, maar laten doen kan ook.

Als u om wat voor reden dan ook op een gegeven moment niet meer aan de vrijstelling voldoet dan moet u hiervan aangifte doen bij het BPM aangifte punt.

Zodra je buiten de vrijstelling van 2 weken valt moet je motorrijtuigen belasting gaan betalen en BPM (belasting personenauto’s en motorfietsen).

Vervolgens is het zaak dat u voor uw geïmporteerde motorfiets een Nederlands kenteken aanvraagt.

Hiervoor moet u bij de RDW eerst een keuring aanvragen voor uw motorfiets. Hierover meer in een volgend deel.

1950

Uit de tijd dat het allemaal nog niet zo ingewikkeld was

De RDW voert de keuring uit.

Als je een motorfiets in wil voeren in Nederland moet deze voldoen aan een aantal regels die in Nederland voor motorfietsen gelden.

Om te beginnen moeten alle nieuwe motorfietsen die vanaf 2016 in Nederland rondrijden voorzien zijn van ABS.

ABS staat voor Anti blokkeer Systeem of ook wel Advanced Braking Systeem.

Motorfietsen die reeds geproduceerd zijn geld de datum van 1 januari 2017. Motorfietsen die uit een zogenaamd restantvoorraad.

De motorfiets die je invoert moet in ieder geval altijd worden gekeurd door het RWD voordat je er permanent meer in Nederland mag rondrijden.

 

Tenere 700

Hier hoort een kentekenplaat op die je niet zomaar krijgt

Het RDW en milieu eisen

Voor tweedehands motorfietsen gelden uiteraard nog niet de strengere regels die voor nieuwe motorfietsen wel gelden.

Vanaf 2016 moeten nieuwe motorfietsen bijvoorbeeld voldoen aan de strengere milieu eisen van de EU.

De uitstoot van schadelijke gassen en het brandstof verbruik moeten volgens de strengere milieu eisen verder omlaag.

Doordat de  milieu eisen voor nieuwe auto’s en motorfietsen worden steeds strenger waardoor nieuwe motorfietsen ook vaak duurder worden.

Dit maakt de aanschaf van ouderen motorfiets vaak interessanter.In sommige gevallen gaat het niet alleen over milieu eisen en remsystemen.

 

Yamaha Tenere

De XT660Z Tenere kan vanaf 2018 niet meer ingevoerd worden in de EU

Houd rekening met de te betalen BPM

Voer je bijvoorbeeld een motorfiets in die uit Groot Brittannië komt, dan moet je de verlichting van de motorfiets moeten aanpassen.

Dit in verband met het links rijden in Groot Brittannië en het rechts rijden in de rest van Europa. Zo zijn er nog wat meer zaken waar je op moet letten als je een motorfiets importeert.

Bij het importeren van een motorfiets is het ook zaak dat je rekening houdt met de BPM (Belasting Personenauto’s en Motorfietsen) die je moet betalen. De BPM wordt berekend over de netto catalogusprijs of over de CO2 uitstoot.

 

 

Tenere 700

De Tenere 700 vervangt de XT660Z Tenere in 2018

Ook voor tweedehands motorfietsen betaal je BPM

Je betaalt zowel over een nieuwe als tweedehands geïmporteerde motorfiets BPM.

Bij motorfietsen is de BPM altijd 19,4% van de netto cataloguswaarde toen de motorfiets geleverd werd.

Bij het importeren van ouderen motorfietsen wordt er een korting gegeven op de te betalen BPM en de eisen die het RDW stelt zijn minder streng. Het loont dus vaak om een oudere motorfiets in te voeren.

Hoe ouder een motorfiets is hoe hoger de korting en des te minder BPM je hoeft te betalen. Je kan op de BPM calculator belastingdienst gemakkelijk zelf de te betalen BPM uitrekenen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.