Een motorfiets invoeren deel 2

Een motorfiets uit het buitenland halen en invoeren in Nederland klinkt in sommige gevallen heel aantrekkelijk. Er zijn echter wel een paar zaken waar je goed op moet letten. Om te beginnen is er de keuring door het RDW.

[intlink id=”3359″ type=”post”]Een motorfiets invoeren deel 1[/intlink]

De RDW voert de keuring uit.

Als je een motorfiets in wil voeren in Nederland moet deze voldoen aan een aantal regels die in Nederland voor motorfietsen gelden.

Om te beginnen moeten alle nieuwe motorfietsen die vanaf 2016 in Nederland rondrijden voorzien zijn van ABS.

ABS staat voor Anti blokkeer Systeem of ook wel Advanced Braking Systeem.

Motorfietsen die reeds geproduceerd zijn geld de datum van 1 januari 2017. Motorfietsen die uit een zogenaamd restantvoorraad.

De motorfiets die je invoert moet in ieder geval altijd worden gekeurd door het RWD voordat je er permanent meer in Nederland mag rondrijden.

RDW

Oudere motorfietsen invoeren loont soms

Het RDW en milieu eisen

Voor tweedehands motorfietsen gelden uiteraard nog niet de strengere regels die voor nieuwe motorfietsen wel gelden.

Vanaf 2016 moeten nieuwe motorfietsen bijvoorbeeld voldoen aan de strengere milieu eisen van de EU.

De uitstoot van schadelijke gassen en het brandstof verbruik moeten volgens de strengere milieu eisen verder omlaag.

Doordat de  milieu eisen voor nieuwe auto’s en motorfietsen worden steeds strenger waardoor nieuwe motorfietsen ook vaak duurder worden.

Dit maakt de aanschaf van ouderen motorfiets vaak interessanter.In sommige gevallen gaat het niet alleen over milieu eisen en remsystemen.

Houd rekening met de te betalen BPM

Voer je bijvoorbeeld een motorfiets in die uit Groot Brittannië komt, dan moet je de verlichting van de motorfiets moeten aanpassen.

Dit in verband met het links rijden in Groot Brittannië en het rechts rijden in de rest van Europa. Zo zijn er nog wat meer zaken waar je op moet letten als je een motorfiets importeert.

Bij het importeren van een motorfiets is het ook zaak dat je rekening houdt met de BPM (Belasting Personenauto’s en Motorfietsen) die je moet betalen.

De BPM wordt berekend over de netto catalogusprijs of over de CO2 uitstoot.

Ook voor tweedehands motorfietsen betaal je BPM

Je betaalt zowel over een nieuwe als tweedehands geïmporteerde motorfiets BPM.

Bij motorfietsen is de BPM altijd 19,4% van de netto cataloguswaarde toen de motorfiets geleverd werd.

Bij het importeren van ouderen motorfietsen wordt er een korting gegeven op de te betalen BPM en de eisen die het RDW stelt zijn minder streng. Het loont dus vaak om een oudere motorfiets in te voeren.

Hoe ouder een motorfiets is hoe hoger de korting en des te minder BPM je hoeft te betalen. Je kan op de BPM calculator belastingdienst gemakkelijk zelf de te betalen BPM uitrekenen.

Opmerkingen

comments