Een motorfiets doe je niet zomaar weg.

Je herinnert je het moment dat je je eerste motorfiets kocht, nieuw of tweedehands. De geur van die nieuwe motorfiets, de eerste proefrit, eerste bocht en de eerste regenbui. En dan de aanschaf, en het emotionele moment als je de sleutels overhandigd krijgt en het voertuig op je naam staat. Je hebt je eerste motorfiets in bezit en daar ga je van genieten. Prachtig, de vrijheid lonkt.

Je eerste Motorfiets

Je hebt de motorfiets van je dromen bemachtigd, nou ja van je dromen, het is in ieder geval een motorfiets die je mag rijden en die je je kan permitteren.

En met die eerste motorfiets ontdek je voor het eerst de vrijheid van de tweewieler. Je hebt de motorrijbewijs leeftijd bereikt dus wat houdt je tegen.

Je eerste motorfiets maakt hoe dan ook indruk want het is voor het eerst dat je gebruik kan maken van een sneller voertuig dan je fiets of je bromfiets.

De eerste motorfiets die je in je bezit hebt, heeft misschien nog geen 20 pk en dat is niet veel maar genoeg om het motorrijden te kunnen ervaren.

 


Motorfiets

De Versys 650 is een prima middenmoot en makkelijk terug te tunen

Herfststormen en plensbuien

Het is waarschijnlijk ook de eerste tweewieler waarmee je ervaart hoe het is om in slechte omstandigheden te rijden.

Rijden door herfststormen, regenbuien, kou en hitte, het hoort er allemaal bij. En dan heb je je motorrijbewijs en je bereikt de leeftijd waarop je zwaardere motorfietsen mag rijden.

Je eerste motorfiets is nog wel leuk maar je wil wel een motorfiets met wat meer vermogen.

Het wordt dus tijd voor iets anders. Je eerste motorfiets inruilen doet niet echt veel pijn want zolang heb je hem niet in je bezit gehad en dus neem je er makkelijk afstand van voor iets anders.

 

Motorfiets

Mijn nieuw aangeschafte Tenere doe ik liever niet weg.

Even een motorfiets inruilen

Je ziet een prachtig motor die maar liefst 35 pk kan leveren en dus ruil je snel je 125 cc motorfietsje in voor een sterker model.

Een voordeel van moderne motorfietsen die met veel elektronica zijn, uitgerust is dat je het vermogen kan terugschroeven.

Je kan dus een zwaardere motorfiets kopen met meer pk dan je mag rijden. Deze motorfiets mag je vervolgens door de dealer laten terug tunen tot het vermogen wat jij als beginnend motorrijder mag hebben.

Neem de Kawasaki Versys, de 650 cc tweecilinder heeft standaard een vermogen van 49 kw (67 pk) en dat is voor normaal gebruik absoluut genoeg. Voor het A2 rijbewijs mag je maximaal op een 35 kw motorfiets.

 

XT660Z

Mijn trouwe XT660 doe ik nooit meer weg ook al rij ik er nog amper op

Een Kawasaki Versys terug tunen

De Versys is terug te tunen tot 35 kw en mag dus bereden worden door motorrijders die nog geen rijbewijs A hebben.

Een motorfiets zoals de Kawasaki Versys is dus een interessante kandidaat voor mensen die nog een A2 rijbewijs hebben.

Je koopt een Versys voor rond de € 9000,–, en dat is een beste hap uit je budget.

De Versys kan je, zodra je je A rijbewijs hebt, op zijn volledige vermogen laten tunen. Inruilen voor een zwaardere motorfiets hoeft dus niet meer.

 

De KTM 390

Een lichte KTM voor je eerste rijbewijs, die wil je wel inruilen.

Dat scheelt weer geld

Dat scheelt niet alleen geld maar het zorgt er ook nog eens voor dat je op de motorfiets kan blijven rijden waar je misschien wel aan gehecht bent.

Wat dat betreft zit een motorrijder heel anders in elkaar dan een automobilist. Een automobilist ruilt zijn auto in zonder daar emotioneel bij te worden. Bij een motorrijder is dat duidelijk anders.

Motorfietsen hebben natuurlijk ook een economische waarde maar bij motorfietsen geldt voor veel mensen de emotionele waarde veel meer dan de economische waarde.

Er zijn natuurlijk ook mensen die zonder problemen hun tweewieler inruilen voor iets nieuws maar er zijn er ook zat die dat niet kunnen.

 

Kawasaki

 

Een motorfiets is meer dan een rij ijzer

Economisch gezien is het slim om je oude motorfiets in te ruilen. Hoe oud een motorfiets ook is, er is altijd sprake van enige inruilwaarde en dat scheelt weer in de aanschafprijs van een nieuwe.

Zelf heb ik al een tijdje een XT660Z in mijn garage staan waar ik niet veel meer mee doe.

Ik heb deze Ténéré in 2008 nieuw gekocht en nu staat hij met 130.000 km meer stil dan dat hij rijdt want ik heb een nieuwe CRF1000 Africa Twin aangeschaft.

De Ténéré doe ik liever niet weg vanwege de emotionele band die ik met de  XT heb.

Een motorfiets is voor veel mensen meer dan een stuk rijdend ijzer, een motorfiets heeft voor veel mensen emotionele waarde dus zomaar wegdoen…..nee liever niet.

Eén gedachte over “Een motorfiets doe je niet zomaar weg.”

  1. Ja dat is zeker waar.
    Mijn man heeft zijn eerste motor nog. Een kawasaki z 900 ltd en kan er geen afstand van doen. Hij heeft hem al 23 jaar. Mijn eerste motor was een kawasaki ninja 250 r.
    Inderdaad de eerste rit herinner ik mij nog als dr dag van gisteren een brede glimlach op mijn gezicht bij een dot gas. Nu heb ik een triumph streetcup gekocht twee jaar geleden. Mijn eerste rit was in november koud, veel wind en regen maar mooi dat ik het vond. Het typische engels motorgeluid, het racey stuur, dat was voor mij vrijheid. Ja motoren zijn voor de motorliefhebbers zeker van emotionele waarde.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.