Een motorclub of officiële vereniging oprichten deel 2

Als je een motorclub hebt opgericht en je zit op je eerste ledenvergadering blij naar 40 andere motorrijders te kijken die op je oproep hebben gereageerd dan ben je er nog niet. Bij het oprichten van een motorclub komen ook wat officiële zaken kijken of je het nou leuk vindt of niet.

Motorclub oprichten deel 1

Hou je motorclub bij elkaar

Je hebt de eerste bijeenkomst goed georganiseerd en je bent tevreden over de opkomst.

Het gaat er nu om dat je je motorclub bij elkaar houdt. Het is zaak dat je wat activiteiten organiseert zoals toertochten of een kampeerweekend.

Vooral kampeerweekenden zijn goed geschikt. Kampeerweekenden  zorgen voor binding.  Je ziet elkaar gedurende het hele weekend.

Je kan samen een barbecue organiseren en lekker toeren in een mooie omgeving enzovoort.

Op een dergelijk weekend leren mensen elkaar beter kennen. Dat zorgt ervoor dat men elkaar vaker wil gaan zien. Een eerste ledenvergadering is daar niet voldoende voor.

 

Motorclub

Een club rondom een klassieker trekt waarschijnlijk minder leden

Zorg voor binding binnen je motorclub

Op een eerste leden vergadering maken mensen al snel kennis met elkaar natuurlijk. Want als je allemaal op hetzelfde type motorfiets rijdt is er genoeg om over te praten. Er is dus al enige binding.

Als er echter een te lange periode tussen een eerste leden dag en een volgend evenement zit dan is de kans groot dat je motorclub doodbloed.

Want een motorclub heeft binding nodig en die binding ontstaat door het organiseren van evenementen. Zorg dus dat je op een eerste ledenvergadering een flink aantal evenementen kan plannen.

Vraag hiermee gerust hulp van de overige leden binnen je motorclub want er vast zijn genoeg mensen die nog toertochten hebben liggen of er een willen uitzetten.

 

Kampeerweekenden

Kampeerweekenden zorgen voor binding

Toertochten en kampeerweekenden

Probeer op een eerste ledenvergadering voor een heel zomerseizoen evenementen te plannen.

Denk aan toertochten, kampeerweekenden sleutel of informatie dagen enzovoorts als je je motorclub maar levend houdt.

Als je evenementen gaat organiseren is het zaak dat je goed voorbereid bent. Het is hetzelfde als met de eerste bijeenkomst die je organiseert. Dit geldt zeker voor toertochten.

Richt je een club op rondom een specifiek type motorfiets dan ligt het er ook aan hoeveel van het type motorfiets er rondrijden. Van een Kawasaki Versys rijden er meer rond dan Aprilia Tuono denk ik.

 

Motorclub

Een flinke opkomst op een clubtreffen van de Dutch Tenere Association

Reken op een grote opkomst

Ga je breder kijken en wil je bijvoorbeeld een BMW GS club oprichten dan moet je toch wel rekenen op een grote opkomst. En dat kan een evenement organiseren ingewikkelder maken.

Kan je je voorstellen wat je moet doen om een toertocht met 120 motorrijders in goede banen te leiden ? Nee dus. Het is zaak om over dit soort dingen goed na te denken voor je iets organiseert.

Want toertochten met 40 motorrijders is al lastig organiseren dus hou daar rekening mee.

Dit geld ook voor kampeerweekenden en treffens, zorg dat je weet hoeveel leden er ongeveer komen.

 

 

Toertochten

Wie is hier aansprakelijk voor ?

Wie is er aansprakelijk

Er bestaat overigens ook nog zoiets als aansprakelijkheid bij calamiteiten want er kan altijd iets mis gaan.

Als je als bestuur van een motorclub een treffen of kampeerweekend organiseert en er gaat iets mis dan kan je als bestuur zomaar aansprakelijk gesteld worden.

Stel je organiseert een kampeerweekend en door geklungel met vuur vliegt er een tent in brand, wie draait dan op voor de schade ?

Of iemand gaat onderuit tijdens een door jouw motorclub georganiseerde toertocht en heeft daardoor schade geleden.

Een club of vereniging ?

Dat is toch niet mijn schuld ? hoor ik je al zeggen. Nee dit soort dingen hoeft ook helemaal niet jouw schuld te zijn. Maar ondanks dat kan je wel aansprakelijk worden gesteld.

Reden temeer om jouw club op te richten als een officiële vereniging met volledige rechtsbevoegdheid.

Als je dat zo doet dan kunnen de bestuurders niet hoofdelijk aansprakelijk gehouden worden bij incidenten.

Een vereniging met volledige rechtsbevoegdheid wordt bij een notaris opgericht en staat ingeschreven bij de kamer van koophandel.

 

Motorclub

Een motorclub rondom klassiekers levert niet veel leden op

Alles kan in de statuten

Een vereniging met volledige rechtsbevoegdheid heeft statuten waarin staat waar de vereniging voor staat en wat er wel en niet van de leden en het bestuur verwacht wordt.

Stel je richt een motorclub op voor alleen vrouwen of een bepaald type motorfiets dan kan je dat opnemen in de statuten.

Wat in ieder geval in de statuten staat is de naam van de vereniging, het doel ervan en de verplichtingen van de leden.

Denk dus eerst goed na over wat voor vereniging je gaat oprichten en waar deze over gaat.

Vereniging met rechtsbevoegdheid

Heb je je vereniging met volledige rechtsbevoegdheid opgericht, denk dan na over de aansprakelijkheid van de vereniging.

Bij eventuele calamiteiten kan de vereniging aansprakelijk gesteld worden en dat zorgt weer voor gedoe.

Het is dus zaak om als vereniging een aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten en een rechtsbijstandverzekering.

Nee nu niet gelijk zuchtend je club gaan opgeven want zoveel werk is het allemaal niet. Het kost hooguit wat geld maar dat haal je uit de contributie die de leden van de vereniging gaan betalen.

 

motorclub

Lekker samen sleutelen op een sleuteldag van je motorclub

Let op de kosten

Zorg ervoor dat je voor je oprichtingsvergadering al weet wat de jaarlijkse kosten zijn.

Je hebt waarschijnlijk website nodig dus die moet je laten maken.  Je kan het ook zelf natuurlijk. Er zijn echter altijd kosten aan verbonden tenzij je Facebook gebruikt.

Je heb de kosten van de KVK en de verzekeringen voor de vereniging en zo kunnen er nog meer zaken spelen.

Voor het eerste jaar is dat een beetje een inschatting want je weet wel wat de kosten zijn maar niet hoeveel betalende leden jouw vereniging kan verwachten.

 

motorfiets navigatie

Navigatie dagen voor je motorclub kunnen intersant zijn voor een evenement

Toertochten en kampeerweekenden

Let wel, de contributie is er in principe alleen voor om de jaarlijkse kosten te dekken en om wat te kunnen reserveren voor de toekomst.

Stel je krijgt kosten om een website te laten bouwen en te laten onderhouden, dan kan je die het beste door de contributie inkomsten laten dekken.

Denk ook aan de kosten die je maakt voor het organiseren van een ledenvergadering enzovoort.

De kosten die je maakt voor evenementen zelf zoals een treffen of technische informatie dagen of sleuteldagen kan je beter apart afrekenen .

Dat heeft weer te maken met de opkomst op dit soort evenementen. Het organiseren van evenementen voor je motorclub is weer een heel ander verhaal en daar ga ik het in het volgende artikel over hebben.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.