5: Een motor treffen in Duitsland

De Yamaha Ténéré was/is een motor die eigenlijk alles kan. Oké je kan geen hele hoge topsnelheden halen met een 600cc een cilinder maar daar had ik geen behoefte aan. Nee ik had de een cilinder en het offroad rijden ontdekt. De Ténéré en ik hadden elkaar gevonden en het eerste Yamaha Ténéré treffen was een feit.

Deel 1: Van Goldwing naar XT500

Een motor treffen in Duitsland

Een nadeel was dat de Yamaha Ténéré vrij hoog was en ik niet zo groot, verder waren we dikke vrienden.

De dikke eencilinder deed het altijd en ik vertrouwde dan ook volledig op de de motorfiets.

Ik had mij aangemeld voor het eerste  treffen van de DTA (Dutch Ténéré Association) op het eerste weekend van september in 1987.

Op het treffen terrein stond een oude legertent en een stuk of 30 Ténéré’s. Er stonden wat mensen wat onwennig om zich heen te kijken. Het was duidelijk dat weinig mensen elkaar kenden.

Yamaha Tenere

De 34L werd ook wel de bulldozer onder de motorfietsen genoemd

Ik keek onwennig rond

Onwennig keek ik rond en begon eerst de verschillende motorfietsen nieuwsgierig te bekijken. Veel wist ik nog niet van de XT600 maar dat liet ik niet merken.

De Yamaha Tenere was duidelijk het meest vertegenwoordigd op het treffen terrein. Er stond ook een enkele Honda XL tussen maar veel was het niet.

En er was behoorlijk wat specialistisch kennis over de Yamaha Ténéré te vinden op het treffen.

Ik maakte kennis met de oprichters en de rest van de Yamaha Ténéré enthousiastelingen.

Het begin van de verslaving

Ik kreeg van een van de oprichters van de DTA een route beschrijving uitgereikt voor het rijden van een offroad rit.  Het was de eerste keer dat ik een gehele off the road rit reed.

Ik heb de offroad rit die dag wel drie keer gereden denk ik en ik vond het fantastisch. Het was het begin van de offroad verslaving.

Het Off the Road rijden in Nederland was toen al beperkt maar daar waar het kon waren we te vinden.

Ik kon de off road capaciteiten van de eencilinder zeer waarderen en maakte snel vrienden binnen de DTA.

De DTA was niet de enige Ténéré club in Europa, er waren 2 Duitse clubs, een Zwitserse en zelfs een Zweedse club voor de Yamaha Ténéré.

Yamaha Ténéré

Het eerste treffen van de DTA, opgericht in 1987

Een motor treffen in Duitsland

Al deze clubs hielden treffens en die gingen we met de DTA zo’n beetje ieder Ténéré treffen af. Het “belangrijkste” treffen werd eens per jaar in Worms Duitsland gehouden.

Het treffen in Duitsland was niet te vergelijken met een motor meeting Nederland.

De mensen die nog wat sleutelwerk hadden voordat het treffen in Worms een feit was zeiden altijd “voor Worms klaar”.

Worms was een begrip onder de Teneristen want als je op een XT600  of een XT500 reed moest je naar Worms. Want ook de XT500 was populair onder de Teneristen. Alles waar XT voor stond deed mee. Yamaha was hot.

Verre reizen vielen in de smaak

Binnen de Yamaha Tenere club zaten naast de pure offroad rijders ook een hoop mensen die verre reizen op motorfietsen hadden gemaakt. Deze mensen werden ook wel motortrotters genoemd.

Er zaten ook mensen tussen die dat graag verre reizen wilde gaan maken en daar hoorde ik bij.

De meeste reisde door Afrika maar er waren er ook bij die Azië als bestemming kozen. Met al die verhalen om mij heen begonnen bij mij ook de reiskriebels te komen.

 Er moest geld verdiend worden

Maar verre reizen zaten er voor mij nog niet in. Er moest eerst flink geld verdiend worden

Ik had ook een verhaal gelezen van een aantal motor fanaten die van Cairo naar kaapstad waren gereden op een XT500. U begrijpt, het begon te kriebelen.

De reis van Cairo naar kaapstad was volbracht door 4 mensen die op XT500 motoren dwars door Afrika naar Kaapstad waren gereden.

Na deze reis was een van de deelnemers aan deze tocht ook nog over land van Nederland naar Australië gereden.

Yamaha Ténéré treffen in Worms

Worms was het treffen van de DTA

 Het einde van de Yamaha Ténéré

De reis van Nederland naar Australië fascineerde mij het meest. Dit moet ik ook nog een keer doen dacht, wat er ook gebeurd. Voor de Yamaha Ténéré sloeg het noodlot een keer toe.

Tijdens een vakantie in Spanje werd ik door een Spaanse brandweer auto van de weg af gereden. De brandweerauto haalde mij in op een punt waar het eigenlijk niet kon.

iK weet nog goed dat ik beseft dat het wel eens afgelopen kon zijn met mijn leven.  De wielen van de grote vrachtwagen kwamen dichterbij terwijl ik nergens heen kon.

Uiteindelijk raakte het wiel mijn stuur. De Tenere raakte uit balans en ik vloog met motor en al de greppel in. De klap zelf heb ik niet ervaren want alles werd zwart om mij heen.

Yamaha Tenere

De Tenere na de crash

De Yamaha Tenere was total los

Ik belande met de Yamaha Ténéré in de greppel, sloeg over de kop en kwam tegen een betonnen rioolpijp tot stilstand.

Ik weet nog dat ik op de met beton overgoten rioolpijp bijkwam en een stukje van mijn bagagerek uit de greppel zag steken.

De Yamaha Ténéré was op zijn kop tegen de rioolpijp aangeklapt waardoor de motor total los was.

Ik werd met diverse verwondingen afgevoerd naar het ziekenhuis. Liggend in het ziekenhuis op een bed had ik maar een gedachte, hoe kom ik zo snel mogelijk aan een andere motorfiets.

Deel 6: Een droomreis op de Yamaha Ténéré komt in zicht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.