De Yamaha Ténéré was/is een motor die eigenlijk alles kan. Oké je kan geen hele hoge topsnelheden halen met een 600cc een cilinder maar daar had ik geen behoefte aan. Nee ik had de een cilinder en het offroad rijden ontdekt. De Ténéré en ik hadden elkaar gevonden en het eerste Yamaha Ténéré treffen was een feit.
Deel 1: Van Goldwing naar XT500
Een motor treffen in Duitsland
Een nadeel was dat de Yamaha Ténéré vrij hoog was en ik niet zo groot, verder waren we dikke vrienden.
De dikke eencilinder deed het altijd en ik vertrouwde dan ook volledig op de de motorfiets.
Ik had mij aangemeld voor het eerste treffen van de DTA (Dutch Ténéré Association) op het eerste weekend van september in 1987.
Op het treffen terrein stond een oude legertent en een stuk of 30 Ténéré’s. Er stonden wat mensen wat onwennig om zich heen te kijken. Het was duidelijk dat weinig mensen elkaar kenden.
De 34L werd ook wel de bulldozer onder de motorfietsen genoemd
Ik keek onwennig rond
Onwennig keek ik rond en begon eerst de verschillende motorfietsen nieuwsgierig te bekijken. Veel wist ik nog niet van de XT600 maar dat liet ik niet merken.
De Yamaha Tenere was duidelijk het meest vertegenwoordigd op het treffen terrein. Er stond ook een enkele Honda XL tussen maar veel was het niet.
En er was behoorlijk wat specialistisch kennis over de Yamaha Ténéré te vinden op het treffen.
Ik maakte kennis met de oprichters en de rest van de Yamaha Ténéré enthousiastelingen.
Het begin van de verslaving
Ik kreeg van een van de oprichters van de DTA een route beschrijving uitgereikt voor het rijden van een offroad rit. Het was de eerste keer dat ik een gehele off the road rit reed.
Ik heb de offroad rit die dag wel drie keer gereden denk ik en ik vond het fantastisch. Het was het begin van de offroad verslaving.
Het Off the Road rijden in Nederland was toen al beperkt maar daar waar het kon waren we te vinden.
Ik kon de off road capaciteiten van de eencilinder zeer waarderen en maakte snel vrienden binnen de DTA.
De DTA was niet de enige Ténéré club in Europa, er waren 2 Duitse clubs, een Zwitserse en zelfs een Zweedse club voor de Yamaha Ténéré.
Het eerste treffen van de DTA, opgericht in 1987
Een motor treffen in Duitsland
Al deze clubs hielden treffens en die gingen we met de DTA zo’n beetje ieder Ténéré treffen af. Het “belangrijkste” treffen werd eens per jaar in Worms Duitsland gehouden.
Het treffen in Duitsland was niet te vergelijken met een motor meeting Nederland.
De mensen die nog wat sleutelwerk hadden voordat het treffen in Worms een feit was zeiden altijd “voor Worms klaar”.
Worms was een begrip onder de Teneristen want als je op een XT600 of een XT500 reed moest je naar Worms. Want ook de XT500 was populair onder de Teneristen. Alles waar XT voor stond deed mee. Yamaha was hot.
Verre reizen vielen in de smaak
Binnen de Yamaha Tenere club zaten naast de pure offroad rijders ook een hoop mensen die verre reizen op motorfietsen hadden gemaakt. Deze mensen werden ook wel motortrotters genoemd.
Er zaten ook mensen tussen die dat graag verre reizen wilde gaan maken en daar hoorde ik bij.
De meeste reisde door Afrika maar er waren er ook bij die Azië als bestemming kozen. Met al die verhalen om mij heen begonnen bij mij ook de reiskriebels te komen.
Er moest geld verdiend worden
Maar verre reizen zaten er voor mij nog niet in. Er moest eerst flink geld verdiend worden
Ik had ook een verhaal gelezen van een aantal motor fanaten die van Cairo naar kaapstad waren gereden op een XT500. U begrijpt, het begon te kriebelen.
De reis van Cairo naar kaapstad was volbracht door 4 mensen die op XT500 motoren dwars door Afrika naar Kaapstad waren gereden.
Na deze reis was een van de deelnemers aan deze tocht ook nog over land van Nederland naar Australië gereden.
Worms was het treffen van de DTA
Het einde van de Yamaha Ténéré
De reis van Nederland naar Australië fascineerde mij het meest. Dit moet ik ook nog een keer doen dacht, wat er ook gebeurd. Voor de Yamaha Ténéré sloeg het noodlot een keer toe.
Tijdens een vakantie in Spanje werd ik door een Spaanse brandweer auto van de weg af gereden. De brandweerauto haalde mij in op een punt waar het eigenlijk niet kon.
iK weet nog goed dat ik beseft dat het wel eens afgelopen kon zijn met mijn leven. De wielen van de grote vrachtwagen kwamen dichterbij terwijl ik nergens heen kon.
Uiteindelijk raakte het wiel mijn stuur. De Tenere raakte uit balans en ik vloog met motor en al de greppel in. De klap zelf heb ik niet ervaren want alles werd zwart om mij heen.
De Tenere na de crash
De Yamaha Tenere was total los
Ik belande met de Yamaha Ténéré in de greppel, sloeg over de kop en kwam tegen een betonnen rioolpijp tot stilstand.
Ik weet nog dat ik op de met beton overgoten rioolpijp bijkwam en een stukje van mijn bagagerek uit de greppel zag steken.
De Yamaha Ténéré was op zijn kop tegen de rioolpijp aangeklapt waardoor de motor total los was.
Ik werd met diverse verwondingen afgevoerd naar het ziekenhuis. Liggend in het ziekenhuis op een bed had ik maar een gedachte, hoe kom ik zo snel mogelijk aan een andere motorfiets.