Een BMW R1200RT voor een prima prijs

Met het voorjaar in aantocht is het weer tijd om een goeie occasion motorfiets te bespreken. Dit keer hebben we een bekend Duits merk voor de lezers geselecteerd die zijn sporen in motor land wel verdiend heeft. We hebben het natuurlijk over BMW want over welk ander Duits merk zou het anders gaan. De motorfiets in kwestie is weer te vinden bij Ab motoren in Leiderdorp.

Occasion motorfiets

BMW staat natuurlijk al decennia bekend om zijn eigenwijze manier van motorfietsen bouwen. De boxer motorfiets, waar het Duitse merk bekend mee werd in de motorwereld is jarenlang onveranderd gebleven.

Ook toen de, voornamelijk Japanse, concurrentie motorfietsen ging bouwen met meer dan twee cilinders bleef BMW bij zijn vertrouwde boxer motor.

Dat motorvermogen niet altijd het belangrijkste was bij BMW blijkt wel uit de modellen die er op de markt kwamen.

Zo kwam BMW in 1976 met de R60/7 uit, een boxer met 40 pk terwijl de Japanse concurrentie in die tijd allang veel krachtiger motorfietsen in hun programma hadden.

 

Boxer motor

De BMW Boxer staat als uiterst betrouwbaar bekend

De boxer motor van BMW

Neem bijvoorbeeld de Honda CB750 met 67 pk of Kawasaki met zijn 900 cc viercilinder met ruim 80 pk. BMW trok zich weinig van de strijd om maximaal vermogen aan en bleef onverstoorbaar zijn boxers produceren.

In 1978 gooide BMW het over een andere boeg en richtte zich op een luxere vorm van motorrijden door met een aangekleed toermodel te komen.

Naast de RT kwam BMW ook met een R100RS op de markt, een sport motorfiets met het zelfde 1000cc boxerblok en een sportieve stroomlijn. Zowel de RS als de RT behoorde in de jaren 70 en 80 tot de topmodellen van BMW.

De BMW R100RT was voorzien van een stevige stroomlijn waar de berijder zich goed achter kon verschuilen voor de rijwind. Als optie kon er een set Krauser koffers gemonteerd worden zodat je makkelijk de nodige bagage kon meenemen.

 

BMW

Het iconische met van het Duitse motormerk

De eerste volledig uitgeruste toer motorfiets

BMW was met de RT de eerste motorfietsen fabrikant die een volledig uitgeruste toermotorfiets op de markt zette, zeker voor die tijd.

En dat is wat BMW nog steeds doet. De RT is door de jaren heen verder ontwikkeld en daar is uiteindelijk ook de R1200RT van BMW uit voort gekomen.

De BMW R1200RT van BMW is natuurlijk een volledig andere motorfiets dan de R100RT die uit de jaren 70 stamt maar er zijn wel overeenkomsten.

Waar de R100RT een vermogen had van 70 pk heeft de 1200 cc versie van de boxer nu 50 pk meer. Het koppel nam toe met 44 nm terwijl de motor op zich ook een stuk soepeler werd.

 

Boxer motor

Een oude tot caferacer omgebouwde boxer van BMW

Voldoende vermogen en een lekker koppel

Die toename van het koppel merk je direct als je op de BMW rijdt. De motor levert bij 2500 tpm al voldoende power om zonder in te houden lekker van zijn plek te komen.

Het grote windscherm zorgt er voor dat je geen last hebt van de rijwind tijdens stevig door accelereren.

En accelereren kan de BMW zeker want de ruim 100 pk sterke Boxer reageert direct op het gas en laat het vermogen makkelijk los op het achterwiel.

Traction control houdt de boel dan weer onder controle zodat je als berijder niet voor verrassingen komt te staan.

 

BMW R1200RT

De BMW R1200RT staat op eenzame hoogte in het toer segment

Uren toeren met de BMW R1200RT

De Boxer motor is natuurlijk op veel meer gebieden beter dan de RT uit de jaren 70. Het indrukwekkende veersysteem, de constructie van de cardan en het overzichtelijk dashboard maken deze motorfiets tot een topper in zijn soort.

Zittend achter de imposante stroomlijn van de BMW merk je direct dat je makkelijk uren lang achter elkaar door kan toeren zonder snel moe te worden.

Daar komt bij dat je qua benzine capaciteit ook lekker lang door kunt rijden want de RT kan maar liefst 27 liter brandstof meenemen.

En dat zorgt voor een flinke actieradius, want met een opgegeven verbruik van 5,3 liter op100 km kan je ruim 400 km doorrijden zonder te hoeven tanken.

 

BMW R1200RT

De R1200RT is in prima conditie

Lang door rijden zonder tanken

En zonder stoppen 400 km doorrijden op deze toergigant is een peulenschil want je zal niet snel moe worden op de twee cilinder.

Lang kunnen doorrijden zonder moe worden is voor het overgrote deel te danken aan de riante zitpositie van motorfiets en de perfecte balans van de motorfiets terwijl het rustige motorkarakter ook een rol speelt.

Als je de BMW ziet staan heb je in eerste instantie het idee dat je je gaat vertillen aan de zware tweecilinder maar dat valt uiteindelijk mee.

De BMW imponeert aan alle kanten en dwingt door zijn majestueuze voorkomen wel respect af maar is rijdend een alleman vriend.

 

Soepel werkende hydraulic 

Zonder herrie lekker toeren

Je gaat ook niet zomaar even op een dergelijk motorfiets zitten maar je neemt plaats in een luxe zetel.

Met een druk op de knop komt de Boxer rustig tot leven en maakt een uitnodigend maar uitermate beschaafd geluid.

Precies zoals je het als toerrijder wil hebben geen “loud pipes saves lives” onzin maar gewoon een beschaaft geluid.

Met twee vingers trek ik de lekker soepel werkende hydraulische koppeling in en zet de Boxer in zijn eerste versnelling.

Met het grootste gemak zet ik de 259 kg wegende toerbuffel in beweging en ga op het eerste verkeersplein af.

 

BMW R1200RT

Natuurlijk zit er standaard handverwarming op de BMW

Een sublieme wegligging siert de BMW R1200RT

De RT stuurt absoluut prima alleen is het voor mij nog even wennen. Zelf rij ik al jaren op een Allroad motorfiets en dat stuurt tocht even wat anders.

Kwestie van wennen, meer niet want uiteindelijk zwier ik sierlijk en met het grootste gemak rond het verkeersplein.

Want als je een paar minuten onderweg bent met de dikke Boxer motor dan stuurt de BMW net zo makkelijk als iedere andere motorfiets.

Schakelen gaat bijna als vanzelf en het weggedrag is werkelijk voorbeeldig te noemen. Iedere hobbel in het wegdek wordt vakkundig glad gestreken door het paralever systeem en de onberispelijk werkende voorvork.

 

BMW boxer motor

Natuurlijk heeft de R1200RT een oerbetrouwbare cardan.

Een occasions motorfiets voor een Prima prijs

Nieuw is deze toergigant niet meer te koop want BMW heeft de 1200 RT vervangen voor de R1250RT. De 1250RT is natuurlijk uitgerust met de variabele nokkenas voor meer vermogen en hoger koppel.

Daar betaal je natuurlijk wel voor want de R1250RT kost je tenminste € 21.500,– en dat is nog zonder opties.

Wil je wel een genieten van de fantastische toer kwaliteiten van de RT van BMW maar niet de hoofdprijs betalen dan is de BMW R1200RT die bij Ab motoren te koop staat wellicht een prima optie.

Want voor nog geen € 9.000,– is deze prachtige BMW met nog geen 70.000 km op de teller voor jouw, klaar voor nog 200.000 km want dat is voor de boxer een peulenschil.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.