Een Allroad motorfiets voor de avonturier

De Allroad motorfiets is een motorfiets die ons avontuur schenkt, dat is zo’n beetje waar ik het al over gehad heb. De vraag is nu wat heb je maximaal nodig om het avontuur aan te gaan. Gaat het over top vermogen of betrouwbaarheid of beide.

De perfecte Allroad motorfiets

En wat heb je over voor avontuurlijk motorrijden. In dit artikel ga ik een theoretisch vergelijk doen met verschillende  zogenaamde adventure motorfietsen.

Natuurlijk kan je met iedere motorfiets een avontuurlijke motortocht ondernemen.

Maar met sommige motorfiets is het misschien net iets avontuurlijker dan met andere.

In mijn persoonlijke ervaringen met avontuurlijk motorrijden ging het nooit om de motorfiets zelf maar om de preparaties.

Een oude Honda 750 four was voor mij goed genoeg om half Amerika door te reizen.

Allroad motorfiets

Zo ziet een avontuurlijke motorroute er uit

Met een XT500 kan het ook

Een Yamaha XT500 diende in veel Europese reizen als favoriet vervoersmiddel. Net als een Honda Goldwing en later een Yamaha Ténéré waar ik de hele wereld mee overging.

Het maakt niet altijd uit op wat voor motorfiets je je avontuur tegemoet gaat.

Maar wat moet je dan met het aanbod van Adventure en Allroad motorfietsen ? Zijn die motorfietsen hun geld wel waard ? En heb je het nodig om avontuur te beleven.

Eerlijk gezegd geloof ik van niet. Het enige wat je moet kunnen verwachten van een avontuurlijke motorfiets is dat hij betrouwbaar is.

allroad motorfiets

Een aangepast XT500 doet het goed als je op avontuur gaat.

Geen gezeur onderweg

Je wil op je verre reis of tijdens een avontuurlijke week vakantie in Frankrijk geen gezeur hebben, kortom je wil lekker onderweg zijn. En wat heb je dan echt nodig.

Om te beginnen draait het bij avontuurlijk reizen niet zozeer om motorvermogen maar om betrouwbaarheid en eenvoud. Eenvoud zodat je onderweg ook nog wat kan repareren.

Oké je wil wel lekker vooruit komen natuurlijk maar daar heb je echt geen 120 pk voor nodig. En dat is jammer genoeg waar het op het moment in de allroad motorwereld wel om draait, om topvermogen.

Neem nou als voorbeeld de BMW R 1200 GS. BMW heeft zijn sporen wel verdiend in motorland kan je zeggen maar gaat het merk niet te ver ?.

BMW

De F800 GS lijkt voor het avontuur gemaakt

De eerste BMW GS had 50 pk

De eerste avontuurlijke Allroad motorfiets van BMW stamt uit 1980.De R 80 GS (gelande strasse) was gemaakt om van de gebaande paden af te kunnen.

Met zijn capaciteiten om off road te rijden door langere veerwegen en meer bodemspeling.

De eerste R 80 GS kreeg een vermogen van 50 pk mee en had een droog gewicht van 186 kg. De versie die in 1984 op de markt kwam kon 32 liter benzine meenemen en dat was genoeg voor flinke afstanden.

Want als je op avontuur gaat met je motorfiets wil je niet iedere 250 km moeten stoppen om te tanken.

De remake van de R80 GS op de beurs in Utrecht

Een schot in de roos

De R80 GS van BMW was daarom een redelijke schot in de roos alleen, dat gewicht he.

Want een motorfiets met een leeg gewicht van 186 kg gaat met volle tank en olie al snel tegen de 220 kg wegen.

En als je lekker op avontuur gaat met je motorfiets en over lastige trajecten moet rijden wil je het liefst zo min mogelijk gewicht mee zeulen.

Later komt BMW met de R 100 GS als Allroad motorfiets op de markt. De BMW krijgt 10 pk meer mee dan de R80 en gaat leeg 210 kg wegen. Dat is 24 kg meer dan zijn kleinere broertje.

Honda Africa Twin

Honda’s Africa twin op de beurs in Utrecht

Topsnelheid is voor avontuur niet nodig

En dan nu even als vergelijking, de BMW R 1200 GS. Deze avontuurlijke boxer uit Duitsland heeft maar liefst 125 pk aan boord en weegt 244 kg. De topsnelheid van de Beamer zou boven de 200 km/uur liggen.

Leuk voor als je snel op je werk moet zijn maar voor een avontuurlijke rit nergens voor nodig. Want zeg nou eerlijk, hoeveel avontuur biedt de snelweg nou.

Bovendien is de BMW uitgerust met gegoten aluminium velgen en bij wild (avontuurlijk) gebruik kunnen deze velgen zomaar stuk gaan. Want gietwielen zijn nu eenmaal minder sterk dan spaakwielen.

En dan de gegoten aluminium swingarm of cardan, ook iets wat vrij kwetsbaar is bij zwaar gebruik. Zeker als je neemt dat cardan kwetsbaar is als je over slechte wegen rijd.

Super Tenere

De Super 1200 cc Super Tenere weegt maar liefs 260 kilo rijklaar

Het begrip allroad motorfiets

Maar ik wil BMW verder niet afkraken want dat zou onterecht zijn. Zeker gezien de door mij gemaakte proefrit op de BMW R 1200 NineT Scrambler waar ik echt van genoten heb.

De Duitse motorfietsen fabrikant is overigens niet de enige fabrikant die het begrip Allroad niet helemaal lijkt te begrijpen.

Ducati heeft al enige tijd zijn eigen Allroad of adventure motorfietsen in zijn assortiment zitten. De Multistrada zoals de Allroad van Ducati heet is sinds 2003 op de markt.

De eerste Multistrada had een 1000 cc motorblok dat 92 PK leverde…..hmmm ook al veel voor een Allroad maar goed. En ook deze Ducati is dan redelijk zwaar met een droog gewicht van 188 kg.

Tenere

De adventure motorfiets uit de jaren 80 is de Tenere

Met 160 pk de weg kwijt zijn

Met de Multistrada 1200 lijken de Italianen helemaal de onverharde weg kwijt te zijn.

Want, wat moet je in hemelsnaam nou met een Allroad motorfiets met 160 pk.

160 pk zorgt er in ieder geval voor dat je traction control nodig hebt want anders hou je al dat vermogen niet in de hand. Zeker niet als je toch probeert iets avontuurlijks Allroad achtig te doen.

Want bij de minste geringste gas beweging schiet het achterwiel natuurlijk onder je vandaan op onverharde trajecten met zoveel vermogen.  En dat drijft de kosten natuurlijk weer op.

R-NineT

De R-NineT van BWM is een echte geweldenaar

Tractioncontrol met 71 pk

En nu we het toch over dingen als Traction control hebben. Suzuki heeft de immens populaire V-Strom al een tijdje geleden op de markt gezet. En ik kan niet anders zeggen dat de V-Twin behoorlijk populair is.

De V-Strom komt in twee klassen en per klasse in 2 types. Er is natuurlijk de 1000 cc V-twin en de 650 cc V-twin dus dat zijn er twee.

Of….eigenlijk drie want er is ook nog een 250 cc versie voor de beginnende motorrijders onder ons. Maar die laten we gemakshalve even weg.

De V-Strom 1000cc is er in twee versies, de 1000 A met ABS en traction control en de 1000 XTA.

Suzuki V-strom

Gietwielen op de suzuki v strom 1000

Spaken of gietwielen ?

De 1000 A is uitgerust met gietwielen terwijl de XTA spaakwielen heeft aha Suzuki geeft de consument een keuze.  Want een beetje avonturier heeft liever spaken dan gegoten spul nietwaar ?

Maar dan toch weer die traction control bij een motorfiets met 100 pk, lijkt mij een tikje overdreven. Het is dan wel een uitschakelbare traction control maar toch.

Overigens overdrijft Suzuki nog meer want de 650 cc XTA versie van de V-Strom is eveneens uitgerust met traction control. En dat is met 71 pk toch echt zwaar overdreven.

Oké je kan ook hier de traction control uitschakelen maar een beetje ervaren motorrijder heeft dit echt niet nodig. Het is allemaal extra elektronica dat allemaal storingsgevoelig is en stuk kan gaan.

Spaakwielen

Spaakwielen op de V strom 650 2017

De Africa twin

En dan is er natuurlijk nog de 1000 cc Africa Twin die eveneens 100 pk mee kreeg en …. Ja hoor traction control die overigens ook uit schakelbaar is.

Dus waarom überhaupt een motorfiets voorzien met iets wat je uit kan zetten ?

Ik ben dan misschien ouderwets maar zeg nou zelf, als motorrijder moet je gewoon zonder elektronische hulp met 100 pk om kunnen gaan. Of je nou in het terrein rijdt of op de weg.

En als we het hebben over avontuurlijk motorrijden wil je niet allerlei hulpmiddelen tot je beschikking hebben.

Yamaha Tenere

De Yamaha Tenere uit 2008 had zijn gewicht ook al tegen met 183 kilo droog

lekker avonturieren

Gewoon lekker avonturieren op een spartaanse motorfiets die je nog het gevoel geeft dat je moet opletten bij het gasgeven, dat is avontuur.

Maar ik wil geen azijnpisser zijn, want er worden wel degelijk nog steeds goeie motorfietsen gemaakt.

Sterker nog, doordat er meer aan de wensen van de consumenten wordt gedacht wordt het er alleen maar beter op.

Sterker nog er is echt veel verbeterd in de motorwereld. Motorfietsen zijn zuiniger geworden en de weg en terreinligging is sinds 20 jaar absoluut verbeterd. Alleen zijn niet alle innovaties ook verbeteringen maar dat hou je altijd.

Wereldreizen

Op avontuur in Pakistan

Daar komen de rijimpressies

Maar om echt een goeie indruk te krijgen van de verschillende types Allroad motorfietsen gaat de redactie van Allesopdemotor.nl een aantal modellen grondig onder de loep nemen.

De Suzuki V-Strom 1000 en 650, de Africa twin, de super Ténéré en misschien zelfs een exotische Italiaan. Wij komen in ieder geval bij u terug me een aantal rijimpressies.

Of we de perfect allroad motorfiets kunnen vinden kan ik nu nog niet zeggen, we gaan het zien.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.