Waar avontuur ophoud en de uitdaging begint, dat is een beetje het verschil. Het verschil tussen allroad rijden off the road rijden, ook wel enduro genoemd. Het klinkt misschien hetzelfde maar het verschilt wel degelijk. De verschillen tussen het pure off the road rijden en het meer avontuurlijke motorrijden zijn groter dan je denkt.
Allroad of Enduro
Om te beginnen is er het verschil in motorfiets. Waar de allroad motorfiets best wat kilo’s mag meenemen is dat bij de pure offroad motorfiets al snel taboe.
Want met een allroad of adventure motorfiets ga je met bagage en eventueel een passagier lekker avontuurlijk op pad.
Ga je voor het pure off the road rijden dan kan je de bagage wel vergeten.
Al het extra gewicht van bagage kan je met off the road rijden niet gebruiken. Want hoe zwaarder je motorfiets is, hoe zwaarder jij het hebt.
De Super Tenere is wat zwaar voor puur off the road rijden
Gewicht telt bij Off the road rijden
Gewicht is dus een belangrijk punt met off the road rijden. De motorfiets die je kiest voor het pure offroad rijden hoeft ook niet zo zwaar te zijn qua cilinder inhoud.
In de meeste gevallen heb je al genoeg aan een 250 of 400 cc eencilinder.
Maar heb ik dan wel genoeg PK ? Het antwoord daarop is dat je helemaal niet zoveel pk nodig hebt als je gaat offroad rijden.
Je moet natuurlijk wel voorruit kunnen komen maar 100 pk is nergens voor nodig. Sterker nog zoveel vermogen kan in je nadeel gaan werken.
Dit is nog te doen met een allroad motorfiets met de juiste banden
100 pk is compleet overbodig
Een motorfiets met 100 pk is in het terrein voornamelijk onhandig. Want je moet je voorstellen dat je in modderig terrein rijdt en dat het achterwiel constant naar grip moet zoeken.
Bij veel vermogen krijgt het achterwiel eerder de neiging door te gaan slippen, want het vermogen is moeilijk te beheersen als er geen grip is.
En in zanderige omstandigheden gaat een motorfiets met veel vermogen zich alleen maar ingraven.
Je kan dan wel een motorfiets kiezen met traction control zodat het achterwiel niet gaat spinnen maar wat heb je daar aan ?
Bovendien sleep je bij een motorfiets met veel pk’s automatisch veel meer gewicht met je mee.
Een oude TT600 is zwaar genoeg voor off the road rijden
30 pk is genoeg voor een Enduro
Voor meer pk’s heb je meer cc’s nodig waardoor de motorfiets vanzelf zwaarder wordt.
Meer cc kan ook nog betekenen dat je uitgaat van een twee cilinder motorfiets maar begin daar maar helemaal niet aan.
Want een tweecilinder brengt nu eenmaal veel meer gewicht in de schaal dan een eencilinder.
Voor off the road rijden geldt dus dat het niet om de pk’s gaat maar om het gewicht. Een lichte 250 cc eencilinder met 30 pk geeft in het terrein veel meer plezier dan een zware motorfiets met 60 pk.
Een Yamaha WR250 is prima voor in het terrein
Bij serieus off the road rijden werkt het anders
Maar het gaat toch alleen om het gas geven bij motor rijden ? Vergeet dat maar bij serieus off the road rijden.
Als je over de weg rijdt met je motorfiets kan je gewoon blijven zitten. Uiteraard moet je wel geconcentreerd blijven rijden maar lichamelijk wordt je niet veel belast.
De vermoeidheid blijft over het algemeen bij een pijnlijk achterwerk maar veel meer ook niet.
Als je gaat off the road rijden dat kun je er vanuit gaan dat er bijna geen gebaande paden meer zijn.
Liever niet met een zware allroad motorfiets
Rijden over smalle paden
Vaak gaan off the road routes over smalle paden die meer voor mountainbikes geschikt zijn dan voor motorfietsen. Maar daar zit dan ook de uitdaging.
Met het rijden over dit soort terrein kan je als berijder nooit je concentratie laten varen. Je moet continu het terrein voor en naast je in de gaten houden.
Zie ik geen groot gat over het hoofd of een boomwortel die net even boven de grond uit komt ?
Is de ondergrond niet te glibberig om over heen te rijden en hebben mijn banden wel genoeg grip.
Grove banden voor meer grip in het terrein
Meer behendigheid met off the road rijden
Het is niet zo dat je continu aan dit soort zaken denkt maar onbewust gaat daar wel je aandacht naar toe.
En dan zijn er soms hindernissen waar je echt kracht voor nodig hebt. Kracht omdat je je motorfiets over lastige punten moet kunnen loodsen.
Zeker als je steile stukken hebt zoals in de Alpen of de Franse Ardennen. En dan wil je niet al dat gewicht bij je hebben.
Het komt er op neer dat je met off the road rijden meer behendigheid nodig hebt dan met gewoon motorrijden.
Bij lastig stukken terrein is het zaak dat je gaat staan zodat je je motorfiets meer onder je kan laten bewegen.
Geen banden voor zwaar terrein
Staan op de voetrusten
Stukken terrein met diepe gaten en kuilen vang je op door te gaan staan op je voetrusten, ook weer zodat je motorfiets onder je kan bewegen. Met echt fanatiek off the road rijden zit je eigenlijk nooit stil.
De motorfiets beweegt veel meer onder je en dat is ook belangrijk. Op sommige grove stukken terrein vang je met je knieën de meeste oneffenheden op door letterlijk door je knieën te gaan.
Bij het meer allroad rijden is dat allemaal minder nodig of eigenlijk helemaal niet. Bij allroad routes rij je ook wel over onverharde paden maar het blijft overzichtelijker.
Je kan het jezelf natuurlijk altijd moeilijk maken door lastiger paden te kiezen en dan merk je dat je veel gewicht bij je hebt.
De XT500 is en blijft een prima off the road motorfiets
De Allroad stijl met een Suzuki V-Strom
Natuurlijk vergt Allroad rijden ook veel van je concentratie maar het is wel beduidend makkelijker dan off the road rijden.
Ga je voor een meer Allroad stijl voor het avonturieren dan kan je kiezen voor bijvoorbeeld de Suzuki V-Strom 650 of 1000 cc.
Beide motorfiets beschikken over voldoende vermogen om je goed te redden tijdens een vakantietrip.
Ook als je met een passagier en bagage rijdt. Het zijn ook motorfietsen waar je de mildere tracks mee kan rijden.
De Africa twin is te zwaar voor echt zwaar terrein
Te zwaar voor serieus off the road rijden
Je kan ook kiezen voor de Africa Twin, de BMW 1200 GS of de Super Ténéré . Allemaal prima motorfietsen maar echt veel te zwaar voor serieus off the road rijden.
Ga je serieuze off the road tracks rijden dan moet je eerder denken aan motorfietsen als de Yamaha WR450 of misschien zelfs de AJP 250 cc.
Het gaat dan niet alleen vanwege het veel lagere gewicht van de echte off the road motorfiets.
Het gaat ook om de maat van de wielen. Een Allroad motorfiets als bijvoorbeeld de Suzuki V-Strom heeft wielen van 18 inch achter en 19 inch voor.
Pittige routes voor de echte off the road
De wielmaten tellen ook mee
Motorfietsen zoals de eerder genoemde WR450 of AJP 250 hebben meestal een 18 inch voorwiel en een 21 inch voorwiel.
Grotere wielen maakt dat je makkelijker over hindernissen als grote stenen en wortels heen kan komen. Bovendien heb je bij deze bandenmaten meer keuze in het soort terrein banden.
Want voor het rijden in het terrein heb je grove banden nodig. Dit worden ook wel noppenbanden genoemd.
Lichte eencilinder off the road motorfietsen hebben ook het voordeel dat ze een veel directer gas respons hebben.
Hier wil je geen zware allroad motorfiets
Veerwegen en gasresponse
Een zware Allroad motorfiets reageert altijd trager op het gas dan een lichte terrein motor.
Dan komt door de massa die mee moet bewegen met het gas en omdat terrein motorfietsen een andere overbrenging hebben.
Een motorfiets die specifiek voor in het terrein bedoeld is heeft een vrij groot achtertandwiel en een klein voortandwiel.
Door deze combinatie heeft de motorfiets veel trekkracht in lagere toeren en reageert daarom veel sneller op het gas.
En dan zijn er nog de veerwegen. Echte terrein motorfietsen hebben lange veerwegen zodat er grotere oneffenheden geabsorbeerd kunnen worden.
Off road motorrijden met de juiste motorfiets
lange veerwegen voor het echte terrein
Bij Allroad motorfietsen zijn die veerwegen altijd korter omdat een Allroad over het algemeen meer op de weg gebruikt wordt.
De veerwegen van Allroad motorfietsen zijn wel langer dan de doorsnee weg motorfiets.
Er is dus veel verschil tussen Allroad motorfietsen en offroad motorfietsen. Ga je voor avontuurlijke vakantie dan kan je beter een Allroad motorfiets kiezen.
Ga je voor het echte terreinwerk, kies dan voor de offroad motorfiets. Met beide types kan je veel plezier beleven maar kies wel de juiste motorfiets voor de juiste activiteiten.
Voor de echte enduro fan