Een adventure motorfiets is niet zomaar een motorfiets

Een adventure motorfiets is een motorfiets waar je bijna overal mee kan komen. Ten minste dat suggereert de naam adventure motorfiets. Verre landen waar het asfalt ver te zoeken is, spannende bergwegen etc. Allemaal gebieden waar je met een motorfiets zou willen rijden als avontuurlijke motorrijder. Voor het echte avontuur is dus de adventure motorfiets bedacht maar zijn deze allemaal geschikt voor  het echte avontuur ?

De Adventure motorfiets

Welke motorfiets is het meest geschikt voor het grote avontuur, dat is een vraag die je je zelf kan stellen. Fabrikanten prijzen vaak modellen aan als de ultieme adventure motorfiets maar of dit klopt is vaak de vraag.

Om een aantal Adventure motorfietsen te kunnen vergelijken is een uitleg over de term Adventure motorfiets op zijn plaats.

Een Adventure motorfiets heeft als belangrijke eigenschap dat je er mee over minder begaanbare paden kan rijden.

We hebben het hier niet over een pure off the road motorfiets maar echt over een motorfiets waar je minder begaanbare wegen mee kan berijden.

 

Off the road rijden

Off the road rijden is iets wat je niet met iedere motorfiets kan doen

De echte off the road motorfietsen

Onverharde wegen met wat modder, zand en grind mogen eigenlijk geen probleem zijn voor een beetje avontuurlijke motorfiets denk bijvoorbeeld aan de TET. Dat houdt wel in dat een adventure motorfiets niet zomaar een motorfiets is.

Want niet iedere motorfiets voelt zich thuis op wegen waar geen asfalt is en sommige motorfietsen voelen zich weer meer thuis in het on-geasfalteerde dan andere.

Die verschillen zitten hem in de veerwegen, bodemspeling, wielmaten, gewicht en nog wat andere factoren.

De motorfietsen die we hier onder de loep willen nemen zijn motorfietsen die door de fabrikanten worden neergezet als adventure motorfiets.

 

Off the road motorfietsen

Grove banden voor zwaar terrein

All road of multi-purpose

Laten we beginnen met de Suzuki DL-650 V-Strom. De 650 cc zware V-strom wordt door Suzuki ook wel als multi-purpose machine of Adventure motorfiets neergezet.

De middelzware twee cilinder heeft met 71 pk in ieder geval voldoende vermogen om lekker onderweg te zijn.

Het motorblok levert een koppel van 69 nm bij 6400 tpm en dat zorgt vooral in lage toeren voor prima trekkracht.

De low assist techniek van Suzuki helpt ook bij het soepel reageren van het motorblok in lage toeren.

Een soepel motorkarakter is bij iedere motorfiets prettig maar bij een Adventure motorfiets is dat toch extra fijn, zeker als je over minder begaanbare wegen gaat rijden.

 

Adventure motorfiets

De Versys is een prima motorfiets maar minder avontuurlijk dan je denkt

Wielmaten en bodemspeling

De wielmaten van 17 inch achter en 19 inch voor zijn redelijk geschikt voor slechtere wegen.

Met grotere wielen kom je nu eenmaal makkelijker over grotere oneffenheden en dat is wat avontuurlijk rijden soms in kan houden.

Suzuki claimt dat de V-twin is uitgerust met Allroad banden maar eerlijk gezegd zie ik mijzelf niet met deze banden over modderige paden rijden.

Het zeer dicht profiel loopt na een paar honderd meter al vol waardoor je vrij geen grip meer hebt.

Banden kan je natuurlijk vervangen alleen maakt deze bandenmaat het niet makkelijk om grove banden te monteren. 18 inch en 21 inch is wat dat betreft toch een betere maat voor een bredere keuze.

 

Suzuki V-Strom

De V-Strom 650 is minder avontuurlijk dan je denkt

De V-Strom is wendbaar genoeg

De wielbasis is 1560 mm en dat maakt de V-strom wendbaar genoeg voor minder begaanbare wegen.

Op het gebied van vering lijkt de V-strom iets minder geschikt. De voorvering heeft een veerweg van 150 mm terwijl het achterwiel 10 mm meer ruimte krijgt.

Prima voor een beetje avontuur en minder goede wegen maar voor serieuzer offroad werk is dit echt onder de maat.

Dat geld ook voor de bodemspeling want met een ruimte van 175 mm onder het blok wil je ook weer niet te avontuurlijk rijden. Overigens ontbreekt het bij de V-strom ook aan een carter bescherming.

 

All road motorfiets

De 17 inch wielen voor de Versys daar zijn geen grove banden voor.

Lange avontuurlijke kilometers

De zithouding van de V-strom is wel prima en past goed bij lange avontuurlijk kilometers.

Rechtop zittend met een breed stuur in je handen kan je behoorlijk lang door rijden, ook over minder goede wegen.

Het stuur maakt ook het staan tijdens het rijden makkelijker wat weer prettig is voor als je minder makkelijk begaanbare paden en wegen tegen komt.

Het rijklaar gewicht van de V-strom is 216 kg en dat is voor een allroad motorfiets best prima.

 

All road motorfiets

Weinig bodemspeling voor de Versys

De Versys 650 is geen all road

Een andere als adventure voorgestelde motorfiets is de Versys 650. Kawasaki noemt de Versys een Adventure Tourer en zo’n naam schept natuurlijk bepaalde verwachtingen.

De Versys heeft als krachtbron een sterk tweecilinder motorblok van 650 cc. De twin kan maximaal 66 pk leveren bij 8500 tpm en heeft een koppel van 61 nm.

Dat is iets minder vermogen dan de V-strom maar avontuur gaat niet alleen over kracht, het gaat meer over bruikbaar vermogen.

Voor het avontuurlijk onderweg zijn over verharde en onverharde paden wil je geen motorfiets die onverwachts reageert op het gas. Souplesse is in dit geval het toverwoord voor avontuurlijk rijden.

 

Adventure motorfiets

Het echte avontuur met een echte avontuurlijke motorfiets

17 inch wielen en korte veerwegen

De veerwegen van de Versys zijn met 150 mm voor en 145 mm achter net iets minder dan die van de V-strom.

De Versys is met een wielbasis van 1415 mm wel iets korter dan de Suzuki en daardoor in theorie iets wendbaarder.

De Versys heeft met voor en achter 17 inch wielen net iets minder avontuur in huis dan de V-strom.

Grotere wielen hebben een voordeel vanwege het makkelijk over obstakels komen weet u nog ?

Voor 17 inch wielen voor en achter is de keuze in banden nog beperkter dan bij de V-strom.

 

BMW

GS 750 doet het prima op de weg

Geen 17 inch offroad band

Een 17 inch voorband met een grof profiel is simpelweg niet te vinden en dus blijft de Versys altijd op wegbanden staan.

Op het gebied van bodemspeling wint de Suzuki het met 5 mm van de Kawasaki.

De Versys heeft overigens wel inverted voorvering terwijl de Suzuki nog met een gewone voorvork is uitgerust.

En omgedraaide voorvering heeft een gunstige invloed op de wegligging van een motorfiets. Het rijklaar gewicht van de Versys is 217 kg en dat scheelt ook weer net een kilo met de DL 650.

 

BMW GS 750

De 750 GS is anders dan zijn grotere broer maar heeft net zoveel cc’s

Een Adventure motorfiets uit Duitsland

Een andere motorfiets die als adventure motorfiets wordt aangeprezen is de GS 750 van BMW.

De GS 750 is in feite een 850 cc motorfiets maar met minder pk’s dan de GS 850.

Met een koppel van 83 nm en een vermogen van 77 pk is de BMW niet echt een zwakke broeder te noemen.

Zowel het voorwiel als het achterwiel krijgen 170 mm ruimte om het terrein te kunnen volgen en dat is net iets meer dan de Suzuki en de Kawasaki.

 

Yamaha Tenere

Avontuur op de TET

minder kilo’s voor de GS

De GS is overigens niet voorzien van inverted voorvering zoals de Versys 650.

De wielmaten zijn met 19 inch voor en 17 inch achter wel meer geschikt voor het nemen van oneffenheden en dus zijn er net wat meer mogelijkheden voor de BMW.

De wielbasis van de GS zit met 1559 mm net tussen de twee Japanse motorfietsen in.

Het rijklare gewicht van 213 kg is op zich prima, zeker in combinatie met het vermogen. De bodemspeling van de BMW is niet opgegeven.

 

Heidenau banden

Grove banden voor zwaar terrein

Conclusie.

Motorfiets fabrikanten willen natuurlijk graag meedoen met de verschillende type motorfietsen die er op de markt zijn.

Vrijwel ieder merk heeft off the road motorfietsen, sport motorfietsen en dus willen de meesten merken ook een adventure motorfiets kunnen presenteren.

Veel van dit soort adventure motorfietsen verschillen maar weinig met motorfietsen die puur voor de weg gemaakt zijn.

Met een echte Adventure motorfiets moet je naar mijn idee overal makkelijk kunnen rijden, ook als er geen asfalt is.

 

Yamaha XT500

De XT500 is puur terrein gemaakt

Eigenschappen van de echte Adventure motorfiets

Je hebt voldoende bodemspeling, langere veerwegen dan de gemiddelde weg motorfiets en je hebt grovere banden of je kan ze in ieder geval monteren.

Een motorfiets met voor en achter 17 inch wielen heeft dus helemaal niets met avontuurlijk motorrijden te maken, tenminste niet als je het over onverhard hebt.

In feite is geen van de hierboven voorgesteld motorfietsen echt meer avontuurlijk dan de gemiddelde weg motorfiets.

Alleen de BMW 750 GS is met het 19 inch voorwiel en net iets meer veerweg en iets minder kilo’s dan de andere twee wellicht net iets meer dan een Adventure motorfiets, maar veel meer dan dat ook niet.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.