De bougie en de bobine van de motorfiets blijken in orde. Als beide elektronische onderdelen zijn doorgemeten en/of getest blijken ze goed te functioneren. Als dat zo is en de motorfiets wil nog steeds niet starten omdat de bougie niet vonkt moet je verder gaan zoeken. De oorzaak kan namelijk ook bij de dynamo zitten.
Startproblemen oplossen
Een motorfiets is meer dan alleen maar een verbrandingsmotor. Een motorfiets moet verlichting hebben en je moet je motorfiets kunnen starten.
Zeker de moderne motorfiets kan niet functioneren zonder elektriciteit. Want behalve verlichting zijn er allerlei voorzieningen die stroom nodig hebben.
Neem alleen de elektronische ontsteking, injectie systemen en anti blokkeer systemen. Voor al deze zaken geld dat er elektriciteit aan boord moet zijn.
En die stroom kan je niet allemaal meenemen in een accu. Die stroom moet opgewekt worden. En daar hebben motorfietsen en natuurlijk ook auto’s zo hun voorzieningen voor.
Zonder een goed werkende dynamo werkt niks
De dynamo wekt de stroom op
Iedere motorfiets heeft zijn eigen stroomvoorziening in de vorm van een dynamo, net als bij een fiets. De dynamo van een motorfiets bestaat uit twee delen.
Een deel zorgt ervoor dat het licht blijft branden en dat de accu opgeladen wordt. Een ander deel van de dynamo zorgt ervoor dat de motor kan rijden.
In één deel van de dynamo wordt spanning opgewekt die naar de bobine wordt gestuurd. In de bobine wordt de laagspanning omgezet naar voor de bougie geschikte hoogspanning.
De hoogspanning is nodig om de vonk te produceren die nodig is om de motor te laten draaien.
Maar als de dynamo geen elektriciteit opwekt werkt niets je hebt dan niet zozeer een accu probleem. Er is eerder sprake van een laadprobleem
Motor slaat niet aan bij starten
Het niet willen starten van je motorfiets is natuurlijk niet altijd de oorzaak van de elektra natuurlijk.
Als je de startmotor rond hoort draaien maar de motor slaat niet aan kan het aan meer dingen liggen.
Maar in hoofdzaak kunnen er maar twee oorzaken zijn. Of je motor krijgt geen benzine of er is geen vonk. In het eerste geval kan je tank leeg zijn maar dat is wel heel simpel.
In het tweede geval kan er iets mis zijn met het elektrische gedeelte van je bike. Oftewel je bougie vonkt niet waardoor de motor niet aanslaat en dat kan verschillende oorzaken hebben.
Startproblemen oplossen doe je met deze motorfiets heel anders.
Als de startmotor niet ronddraait
Als de startmotor niet ronddraait dan komt het in bijna alle gevallen doordat de startmotor geen stroom krijgt. De stroom die nodig is om de startmotor te laten draaien loopt via het startrelais.
En als dit relais de stroom niet meer doorgeeft dan doet de startmotor niets. Je kan dan een kapot startrelais hebben maar het kan ook zijn dat de draden op je accupool los zitten of vuil zijn.
Of je startmotor maakt geen massa of je startrelais heeft losse aansluitingen. Ga er niet gelijk van uit dat je dynamo kapot is want dat hoeft helemaal niet.
Als je een gierend geluid hoort bij het indrukken van de startknop maar de motor draait niet rond dan is de startmotor waarschijnlijk kapot.
De Bendix die in de starterkrans moet grijpen kan dan vast zitten waardoor de startmotor niet werkt.
De binnenkant van de startmotor van een XT600e
Accu probleem met losse polen
Als je startmotor helemaal niet regeert, controleer dan eerst of je accupolen vastzitten. Bij een losse accupool kan het zijn dat er niet voldoende spanning op de startmotor gezet wordt
Loop vervolgens alle bedrading na die van je accu naar je startmotor loopt inclusief de massa draad op je startmotor. controleer ook of je accu genoeg spanning heeft.
Controleer alle stekkers die van de dynamo naar de bobine toe lopen. Kijk goed of je bij een stekker veel corrosie ziet en let op los zittende bedrading.
Heb je de bedrading van de dynamo goed geïnspecteerd en er is niets mis dan kan de storing bij je dynamo zelf zitten. Je kan dan het beste de losse dynamo testen.
De dynamo van een XT600 met het magneet vliegwiel en bedrading
Een bougie heeft massa nodig
De storing kan voortkomen uit defecte wikkelingen waardoor de dynamo geen stroom meer kan opwekken. Is de laadspanning dynamo te laag dan laad de accu niet op. Een te lage laadspanning kan ook aan de spanningsregelaar liggen.
Het kan ook zijn dat de isolatie van de dynamo niet meer voldoende functioneert waardoor sluiting ontstaat.
Dit laatste kun je weer meten door met een multimeter te onderzoeken of de dynamo voldoende weerstand heeft.
Bij twijfel kan je het beste je dynamo nog een keer bij de dealer laten doormeten. Je spaart echter veel geld uit als je zelf al verschillende oorzaken van het niet willen starten van je motorfiets hebt uitgesloten.
Spanningsregelaar dynamo van een XT600e op koelere plaats.
Controle werking dynamo
Zoals ik al eerder vertelde heeft een bougie massa nodig om een vonk te kunnen produceren. De bougie zit in de cilinderkop gedraaid en die cilinderkop functioneert ook als massa, als het goed is.
Het probleem van een niet vonkende bougie kan ook zitten in het feit dat je motorfiets geen massa meer is.
Dit kan gebeuren als de isolatie van je dynamo versleten is. De dynamo is zo gemonteerd dat hij zich continu in de motorolie bevind waardoor de isolatie gemakkelijk kan slijten.
De spoelen van de dynamo waar de stroom opgewekt wordt moeten geïsoleerd zijn om sluiting te voorkomen
Verzuurde olie tast de isolatie van je dynamo aan.
De isolatie van een dynamo kan worden aangetast als de motorolie te lang in het motorblok zit.
De motorolie vervuild en verzuurd en dat kan op de lange duur de isolatie van de dynamo gaan aantasten. Hier blijkt ook uit dat regelmatig olie verversen nodig is.
Als de isolatie van je dynamo versleten is dan lekt deze stroom naar de rest van het motorblok. Dynamo storingen opsporen doe je het beste met een multimeter.
De dynamo functioneert dan niet meer optimaal en zorgt er bovendien voor dat het motorblok geen massa meer is waardoor de bougie niet meer vonkt.
In dergelijk geval laadt de accu ook niet meer op omdat de dynamo te weinig spanning levert. Je kan een lege accu opladen buiten de motor alleen moet je dat bijna voor iedere rit doen en dat is niet echt handig.
Het vliegwiel met magneten die de stroom opwekken in de dynamo
Laadstroom dynamo meten
Je kan dit eenvoudig testen door de bougie in de bougiedop te doen en vervolgens tegen een andere massa aan te houden dan je eigen motorfiets.
Als de bougie dan wel vonkt heb je waarschijnlijk een probleem met de massa van de motorfiets.
Als het er inderdaad op lijkt dat de dynamo kortsluiting maakt met de rest van de motor dan is het zaak deze door de dealer opnieuw te laten wikkelen en isoleren.
Zelf de oorzaak van een dergelijke storing opsporen kan je heel veel geld schelen. Zelf startproblemen oplossen van je motorfiets scheelt geld en vergroot de kennis van je motorfiets.
Een multimeter bij elektrische storingen