Ducati komt met een Multistrada V4 voor het avontuur.

Het nieuwe jaar staat alweer bijna voor de deur. In 2023 is er groot nieuws en zeker ook minder groot nieuws op motorfiets gebied. Nieuws is er in ieder geval wel. Ducati komt met nieuwe modellen en Honda komt met een nieuwe Transalp. 

Motorfietsen 2023

Ducati brengt een nieuw model van de Ducati multistrada op de markt. Het inmiddels befaamde motorblok van de multistrada wordt nu gebruikt in een meer op het onverharde gerichte motorfiets.

Het 170 pk sterke viercilinder motorblok past prima in het frame van de Multistrada V4 rally met semi Active vering van 200 mm.

De 200 mm vering garandeert een grotere bodemspeling zodat onverharde wegen geen problemen meer vormen. De vering van de Multistrada stelt zich automatisch in als het gewicht van de rijder en de rest wijzigt.

De Ducati krijgt een aluminium brandstoftank mee waar 30 liter in kan. Het brandstof verbruik van de Multistrada zal niet meevallen waardoor een 30 liter tank niet echt luxe zal zijn.

 

Ducati

Ducati is niet meer het merk van alleen maar tweecilinders

Nieuwe Ducati met 170 pk

De koffers zijn meer naar achteren geplaatst waardoor de duo meer ruimte krijgt.

Al met al lijkt de nieuwe ducati multistrada v4 een prima Adventure motorfiets er bij, alleen vragen wij ons af waarom je 170 pk moet hebben als je avontuurlijk op pad gaat.

De luxe editie van de V4 Rally krijgt verwarmde handvaten en een verwarmd zadel mee en gaat € 31. 890 kosten terwijl het eenvoudiger model met minder luxe ruim € 27.000 gaat kosten.

Honda komt met heel ander nieuws en gaat een stukje terug in het verleden. Het bekende paralel twin blok van de Africa Twin krijgt er een klein broertje bij in de vorm van een 755 cc tweecilinder.

 

Transalp

De oude Transalp

Honda’s nieuwe paralel twin

Het nieuwe tweecilinder blok wordt in eerste instantie gebruikt voor de Hornet. Het motorblok wat in de Hornet gebruikt wordt heeft een vermogen van 90 pk en 75 nm koppel.

Het rijklaar gewicht van de Hornet blijft met honderdnegentig kilo onder de tweehonderd kilo.

De nieuwe Hornet is uitgerust met een 41 mm Showa voorvering en een Prolink achtervork. Honda claimt een actieradius van ongeveer 34 km en dat is zeker niet slecht.

De Hornet klinkt als een prima motorfiets voor licht toerwerk en voor woonwerk kilometers.

 

De Multistrada krijgt een nieuwe dimensie

Komt de Transalp weer terug.

Wij van Allesopdemotor.nl zijn voorral geïnteresseerd in de modellen die nog meer uitkomen met het nieuwe tweecilinder blok.

De geruchten gaan al langer over een nieuwe Transalp en misschien zelfs een lichtere Africa Twin.

De huidige CRF1100 Africa Twin is voor sommige motorrijders nogal imponerend en maakt dat niet iedereen de stap durft te maken naar de twin.

Een lichtere Transalp en wellicht een avontuurlijker model kan voor twijfelaars over de streep trekken.

 

 

De V-Strom krijgt een avontuurlijker model

De V-strom gaat avontuurlijker worden

Kawasaki verbeterd zijn Versys 1000 door semi actieve elektronische vering toe te passen. De Versys wordt bovendien in meer kleuren geleverd.

Suzuki komt met de V-strom 1050DE. De DE is het meer op de onverharde weg ingestelde model van Suzuki.

Suzuki wil hiermee de nu al populaire V-strom inzetten om meer met avontuurlijke motorfietsen zoals de CRF1100 van Honda en de 1250 GS van BMW te kunnen concurreren.

De nieuwe V-strom krijgt meer bodemspeling, langere veerwegen en een langere wielbasis.

 

KTM

 

KTM komt met een 890 R

Er is ook nieuws uit de hoek van de niet Japanse motorfietsen. Norton komt met de Commando 961 sport, een moderne tweecilinder in een klassiek jasje.

Enfield komt met een 350cc eencilinder die met net iets meer dan 20 pk meer bedoeld is voor in de stad dan voor lange avontuurlijke motorreizen.

KTM brengt de 890 R op de markt die meer op avontuurlijk motorrijden is ingesteld. De vering is aangepast zodat er meer avontuurlijke kilometers kunnen worden gemaakt.

De vering is volledig aanpasbaar aan de wensen van de berijder. De KTM heeft een lager windscherm, hoog voorspatbord en betere motorbescherming.

2023 brengt ons natuurlijk nog veel meer motornieuws dan hier vermeld, dit is dan ook een kleine greep uit het geheel. Een ding is zeker, 2023 gaat een interessant motorjaar worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.