Drysump motorfietsen en olie peilen

Motorfietsen gebruiken motorolie om te kunnen blijven functioneren. En het is zaak dat je regelmatig kijkt of de voorraad olie nog op orde is. Dit doe je natuurlijk door je olie te peilen en wat is daar nou moeilijk aan. Maar er bestaan verschillende manieren van peilen en dat verschil zit hem in het type motorfiets. Je hebt namelijk wetsump en dry sump systemen en dat verschil leg ik hier uit. 

Dry sump systemen zitten anders in elkaar.

Wat voor [intlink id=”933″ type=”post”]olie systeem[/intlink] jouw motorfiets ook heeft, je moet altijd regelmatig het niveau van de motorolie peilen. Heb je te weinig olie in jouw machine dan kan dat tot flinke motorschade leiden. Peil je te weinig dan moet je olie bijvullen.

Olie peilen doe je in het algemeen pas als de motorolie is afgekoeld maar bij Dry sump systemen werkt dat anders.

Als de olie heet is, is deze dun en loopt daardoor gemakkelijk van de verschillende onderdelen af in het carter onderin het motorblok. Na een paar minuten is alle olie zo’n beetje in je carter afgedaald en kan je je voorraad olie controleren.

Peilstok schoonmaken en peilen maar

Even peilstok eruit halen, schoonvegen en peilen maar. Dat werkt inderdaad zo bij wetsump systemen, bij drysump systemen zit dat echter anders in elkaar.

Als je een motorfiets met een drysump smeersysteem direct na het rijden uitzet loopt de olie net als bij een wetsump systeem naar de onderkant van het blok.

Het lastige is echter dat er bij drysump motoren geen peilstok onder in het blok huist. Motorfietsen met drysump systemen slaan de voorraad olie op in een aparte olietank of ergens in het frame en dus moet je daar je olievoorraad controleren.

Dry sump systemen.

Dry sump systemen peil je net even anders.

Een flink stuk rijden voor je motorolie peilt

Dit houdt in dat je niet net als bij wetsump systemen de olie even kan peilen als je motorfiets een paar dagen heeft stil gestaan. De olie is dan voor een deel uit het olietankje gelopen en zit waarschijnlijk ergens onder in het motorblok en daar kan je niet bij.

Als je de olie bij een motorfiets met een drysump systeem wil peilen is het zaak dat je eerst een flink stuk gaat rijden. Zodra je stopt laat je de motorfiets nog 30 seconden tot een minuut stationair draaien waarna je de motorfiets uitzet.

Doordat de olie bij stationair terug gepompt wordt naar de olietank moet je op deze manier olie peilen.

Regelmatig olie peilen is nodig.

Peil je bij wetsump modellen nadat de motorfiets een tijd stil heeft gestaan dan peil je waarschijnlijk te weinig olie.

Als je op deze manier olie peilt en olie bijvult heb je grote kans dat je veel te veel olie in het systeem doet. Doordat er teveel olie in de motor zit kan de druk te hoog oplopen waardoor lekkages kunnen ontstaan.

Peil je de olie zoals hoort bij drysump systemen kun je er van op aan dat je de juiste hoeveelheid peilt. Het is hoe dan ook zaak dat je regelmatig olie peilt, ook als je denkt dat je motorfiets geen olie verbruikt. Olie peilen alleen is niet voldoende, het is ook zaak dat je de [intlink id=”840″ type=”post”]motorolie regelmatig ververst. [/intlink]

Opmerkingen

comments