Motorfietsen gebruiken motorolie om te kunnen blijven functioneren. En het is zaak dat je regelmatig kijkt of de voorraad olie nog op orde is. Dit doe je natuurlijk door je olie te peilen en wat is daar nou moeilijk aan. Maar er bestaan verschillende manieren van peilen en dat verschil zit hem in het type motorfiets. Je hebt namelijk wetsump en dry sump systemen en dat verschil leg ik hier uit.
Dry sump smeersystemen
Motorfietsen hebben dus een smeermiddel nodig om al die metalen onderdelen te kunnen laten functioneren.
Want in het binnenste van jouw motorfiets draait alles met een flinke snelheid langs elkaar heen.
Al die onderdelen hebben onderling wel wat speling natuurlijk maar die speling stelt niet zoveel voor. Oftewel er is weinig ruimte tussen de verschillende onderdelen.
Tussen de zuiger en de cilinderwand zit misschien maar een 50e van een millimeter ruimte.
En die ruimte wordt opgevuld door een oliefilm om voor de smering te zorgen. De olie schraapveren schrapen de olie van de cilinderwand.
Zeer weinig ruimte tussen de zuigen en de cilinderwand
motorolie peilen blijft belangrijk
Wat voor smeer systeem jouw motorfiets ook heeft, je moet altijd regelmatig het niveau van de motorolie peilen.
Heb je te weinig olie in jouw machine dan kan dat tot flinke motorschade leiden. Peil je te weinig olie dan moet je olie bijvullen.
motorolie peilen doe je in het algemeen pas als de motorolie is afgekoeld maar bij Dry sump systemen werkt dat anders.
Als de olie heet is, is deze dun en loopt daardoor gemakkelijk van de verschillende onderdelen af in het carter onderin het motorblok.
Na een paar minuten is alle olie zo’n beetje in je carter afgedaald en kan je je voorraad olie controleren.
Het motorblok van de Honda GL1000 met onderin het motorblok het reservoir voor de motorolie.
Peilstok schoonmaken en motorolie peilen
Even peilstok eruit halen, schoonvegen en peilen maar. Dat werkt inderdaad zo bij wet sump smeersystemen. Bij dry sump smeersystemen zit dat echter anders in elkaar.
Als je een motorfiets met een dry sump smeersysteem direct na het rijden uitzet loopt de olie net als bij een wetsump systeem naar de onderkant van het blok.
Het lastige is echter dat er bij dry sump smeersystemen geen peilstok onder in het blok huist.
Motorfietsen met dry sump smeersystemen slaan de voorraad olie op in een aparte olietank of ergens in het frame en dus moet je daar je olievoorraad controleren.
Het dry sump olie systeem van de XT660Z Tenere. Geen ruimte in het carter voor motorolie.
Meer bodemspeling met dry sump
Zoals ik al zei zit de olie bij een wetsump systeem onder in het carter van je motorblok. Op zich een prima plek voor je voorraad motorolie maar die plek heeft ook nadelen.
Ten eerste zorgt die plek ervoor dat je grondspeling minder wordt dan je zou willen.
Alhoewel je daar met de gemiddelde toer of sport motorfiets geen last van hebt natuurlijk.
Zodra je een meer avontuurlijke motorfiets hebt, is het zaak meer bodem speling te hebben.
De Suzuki V-strom is een motorfiets met een wetsump systeem en heeft daardoor minder bodemspeling.
Avontuurlijk motorrijden
Want met een avontuurlijke motorfiets ga je soms van de gebaande paden af.Of je nou serieus off the road gaat rijden of meer all road, je ruimte nodig onder je motorfiets.
Want het is geen prettig idee om met je blok over de grond te schrapen tijdens een avontuurlijk onverhard pad.
Als je de motorolie niet meer in het carter opvangt maar in een aparte olietank scheelt dat een carterpan.
Als je de olietank net zoals bij de XT660Z Tenere in het frame bouwt scheelt dat een hoop ruimte.
De XT600 heeft meer bodemspeling doordat de olie niet in het carter wordt opgevangen maar in een aparte olietank.
Meer voordelen met dry sump
Een ander groot voordeel van een aparte olietank is dat de krukas niet continu door de motorolie slaat.
Als je de motorolie opvangt in het carter van je motorfiets gebeurd dat namelijk wel.
Op zich is het wetsump systeem ook een onderdeel van je smering. Doordat de krukas constant met flinke snelheid door de motorolie slaat ontstaat er een olienevel in het motorblok.
Die nevel slaat weer neer op de verschillende onderdelen in het motorblok waardoor er meer smering en ook koeling ontstaat. Want olie koelt ook tijdens het transport naar en het verblijf in de olie tank.
dry sump olie peilen bij een XT600 doe je met een warme motor.
Olie temperatuur en viscositeit
Je kan hierbij denken aan de versnellingsbak tandwielen, krukas en lagers etc. Het nadeel van dit systeem is dat de olie gekraakt wordt doordat er constant doorheen geslagen wordt.
Motorolie is namelijk niet alleen een vettige substantie. Motorolie bevat ook allerlei chemische bestanddelen die onderhevig zijn aan slijtage.
De chemische structuur van motorolie kan namelijk kapot gemaakt worden door continue belasting.
De olie in een wetsump systeem krijgt ook minder koeling omdat het in het motorblok blijft zitten. Bij een motorfiets met een aparte olietank werkt dat anders.
De olie vind zijn weg weer terug naar de olietank en koelt onderweg en in de tank een paar graden af.
Een flink stuk rijden voor je motorolie peilt
Dit houdt in dat je niet net als bij wetsump systemen de olie even kan peilen als je motorfiets een paar dagen heeft stil gestaan.
De olie is dan voor een deel uit het olietankje gelopen en zit waarschijnlijk ergens onder in het motorblok en daar kan je niet bij.
Als je de olie bij een motorfiets met een drysump systeem wil peilen is het zaak dat je eerst een flink stuk gaat rijden. De motorolie wordt dan door het hele blok geperst en de olie tank is dan zo goed als leeg.
Zodra je stopt laat je de motorfiets nog 30 seconden tot een minuut stationair draaien waarna je de motorfiets uitzet.
Doordat de olie bij stationair terug gepompt wordt naar de olietank moet je op deze manier motorolie peilen.
Schematisch smeersysteem afgebeeld van een Dry sump motorfiets. 4 gaat naar de olietankt. 3 is het oliefilter en 5 en 4 onderin de tekening is de dubbele oliepomp.
Regelmatig motorolie peilen is nodig.
Peil je bij wetsump modellen nadat de motorfiets een tijd stil heeft gestaan dan peil je waarschijnlijk te weinig olie. Als je op deze manier olie peilt en olie bijvult heb je grote kans dat je veel te veel olie in het systeem doet.
Doordat er teveel olie in de motor zit kan de druk te hoog oplopen waardoor lekkages kunnen ontstaan. Peil je de olie zoals hoort bij drysump systemen kun je er van op aan dat je de juiste hoeveelheid peilt.
Het is hoe dan ook zaak dat je regelmatig olie peilt, ook als je denkt dat je motorfiets geen olie verbruikt.
motorolie peilen alleen is niet voldoende, het is ook zaak dat je de motorolie regelmatig ververst. dat geld voor wetsump en dry sump motorfietsen.
Motorolie vervuild waardoor de werking minder wordt. Goed met je motorolie omgaan hoort bij het onderhoud van jouw motorfiets.