Mijn eerste bromfiets was er niet een die erg betrouwbaar was. Kortgezegd er mankeerde nogal wat aan maar ik zag er geen problemen in. Met veel knutselwerk wist ik mijn tweewieler op de weg te houden en dat knutselwerk was soms het probleem. Want als mijn bromfiets een ding niet was, dan was het wel stil. De uitlaat die er op gemonteerd was maakte veel te veel herrie en dat kwam mij duur te staan.
Motorrijders zijn ook mensen
Ik werd op een dag aangehouden en kreeg van de politie de keuze, of een originele stille uitlaat monteren of je krijgt een prent.
Toen ik mijn bromfiets niet met een stillere uitlaat kon presenteren bij het politiebureau kreeg inderdaad een prent en moest ik mij melden bij het bureau.
Daar werd de uitlaat van mijn bromfiets gehaald en kon ik lopend naar huis. Dat werd toen handhaven genoemd.
Is je bromfiets opgevoerd of hij maakt te veel kabaal dan had je als individu een probleem.
De fluisterstille Honda Goldwing
Met motorrijders lijkt het anders te gaan
Met motorrijders lijkt dat allemaal net even anders te gaan want tegenwoordig worden veel motorrijders over een kam geschoren. Er wordt niet meer gekeken naar het individu maar naar de groep.
Je bent motorrijder omdat je je op een wendbare sportieve manier wil voortbewegen.
Over het algemeen zijn motorfietsen sneller en wendbaarder dan auto’s en dus geeft dat meer plezier.
Dat heeft natuurlijk alles te maken met het gewicht van een motorfiets en de verhouding van het motorvermogen.
De Lekdijk kan zomaar verboden worden voor motorrijders
Wendbaarheid en snelheid
Die wendbaarheid maakt het motorrijden zo leuk. Lekker vlot sturen over mooie wegen is een genot voor iedere motorrijder maar sommige van die wegen zijn binnenkort niet meer toegankelijk voor ons motorrijders.
Het rommelt namelijk al een tijdje in de wereld van de motorrijder. Zo heb je de situatie rondom sommige motorclubs.
Sommige Motorclubs die verboden gaan worden omdat de leden eigenlijk criminelen zijn waardoor alle motorclubs discutabel worden zorgen niet voor een beter image.
De discussie rondom de zogenaamde 1% motorclubs kan ik nog enigszins begrijpen, want er zijn clubs die duidelijk crimineel van aard zijn.
Toen recreëren nog gezamenlijk kon
1% motorclubs
Bij veel van die clubs is er sprake van criminele activiteiten, zoals handel in drugs en afpersing maar dat is niet zo bij alle clubs.
Er zijn nog steeds heel veel motorclubs die als doel gewoon de motorfiets zelf hebben. Genieten van de techniek, het mooie weer en lekker toeren over slingerende wegen.
En dat doen wij als motorrijders dan zonder andere lastig te vallen. Normaal gesproken houden we ons aan de voorgeschreven snelheid. Oké, soms gaat het iets te hard, maar meestal gedragen we ons als motorrijder wel netjes.
We maken natuurlijk geen overdreven lawaai en zorgen dat ons stalen ros goed onderhouden is. Want veiligheid gaat voor alles nietwaar en iedereen mag op zijn eigen manier recreëren.
Dit soort prachtige wegen worden verboden terrein voor motorrijders
Dijkverbod voor motorrijders
En daar lijkt het nou net fout te gaan. Want sinds een paar jaar is er een discussie aan de gang over het rijden op bepaalde wegen in Nederland.
Die discussie gaat met name over het ophanden zijnde verbod voor het rijden over de dijken in Nederland.
Het gaat hier met name over de zogenaamde Lekgemeentes. Die gemeentes willen een algeheel verbod voor motorfietsen op de Lekdijk.
Want, zo zeggen die gemeentes, de over de dijk rijdende motorrijders veroorzaken veel overlast. Vooral op zonnige dagen is het bijzonder druk met recreanten op de dijken langs de Lek en ontstaat de overlast.
Mooie wegen die nog wel toegankelijk zijn
Overlast en gevaar
Overlast door gevaarlijk weggedrag, lawaaierige uitlaten en uitlaatgassen. Een algemeen dijkverbod voor motorrijders zit er dus aan te komen. De vraag is echter of dit verbod rechtvaardig is.
Want met een dergelijk verbod discrimineer je de bestuurders van bepaalde voertuigen. En discrimineren is volgens artikel 1 van de grondwet verboden.
Als je de wet er op naslaat zijn er ander soorten maatregelen nodig om overlast te voorkomen.
Het waterschap en de politie hadden al eerder geprobeerd de overlast tegen te gaan door verkeersdrempels op de dijken aan te brengen maar ook dat scheen niet te helpen.
Grote groepen motorrijders maken de burger onrustig
Een dijk is geen racebaan
Veel motorrijders schijnen het nodig te vinden de dijken als racebaan te gebruiken waardoor fietsers en wandelaars gevaar lopen.
Andere motorrijders vinden het weer nodig om zoveel mogelijk lawaai te maken en met open uitlaten rond te rijden.
Begrijpelijk dat de bewoners rond de dijken de overlast zat zijn en maatregelen willen.
Een algeheel dijkverbod voor motorrijders is volgens de omwonende en politie de oplossing.
Maar dat is het natuurlijk niet want je gaat een grote groep motorrijders laten boeten voor dat wat een klein clubje doet.
Motorrijders houden van de techniek
De hele groep krijgt er last van
Dat is het zelfde als het willen verbieden van alle motorclubs omdat een klein groepje criminelen het verprutst voor de rest. Het is een klein deel van de groep motorrijders die problemen veroorzaakt en daar krijgt de hele groep krijgt last van.
Wat je als politie en justitie in dit soort gevallen moet doen is die groepen aanpakken die de overlast veroorzaken. Motorclubs die crimineel zijn kan je als zijnde een criminele organisatie verbieden en om die reden verbieden.
Want niet iedere motorclub is crimineel en dus kan je niet iedere motorclub verbieden. Ook motorrijders die voor overlast zorgen en de regels overtreden zal je per individu moeten aanpakken.
Het gaat hier puur om handhaven door overtreders aan te pakken net als bij mijn bromfiets. Of het nou automobilisten of motorrijders zijn. Handhaven is het antwoord.
De loud pipes save lives onzin
Loud pipes save lives is flauwekul
Op de betreffende dijken dient de politie verkeershufters aan te pakken en hard ook.
Te hard rijden op een dijk en het in gevaar brengen van andere weggebruikers moet hard aangepakt worden.
Rijden met open uitlaten hetzelfde, decibelmeter erbij houden en als het niet voldoet aan de wettelijke normen dan moet dat worden aangepakt.
Gewoon ter plekke een rij verbod opleggen en de motorfiets op kosten van de berijder weg laten halen.
Het argument van sommige motorrijders dat open uitlaten levens redden (loud pipes saves lives) is het grootste kul argument wat ik ooit gehoord heb.
De fluisterstille Goldwing maakt vrienden onder niet motorrijders
Politie kan niet handhaven
Het is jouw taak als motorrijder op het verkeer te letten en je aan de regels te houden.
Doe je dat niet dan verpruts je het voor de hele groep en dat word je niet in dank afgenomen.
In het geval van het algeheel dijkverbod voor motorijders kan je zeggen dat sommige motorrijders het verprutsen voor de rest.
Grote groepen motorrijders die met veel kabaal over dijken scheuren en daarbij zoveel mogelijk herrie maken verknallen het voor iedereen. De politie die, duidelijk niet in staat is te handhaven, zet zichzelf voor schut.
Ruimte zat voor motorrijders in Frankrijk
Algemeen dijkverbod moet van tafel
Het is voor ons van allesopmotor.nl heel duidelijk. Het algemeen dijkverbod voor motorrijders moet direct van tafel en er moet flink gehandhaafd worden.
De politie moet de instrumenten krijgen om dit te doen en heeft de steun van justitie nodig bij grove overtredingen.
Geeft de politie verder de bevoegdheid om motorfietsen die teveel lawaai maken in beslag te nemen. Je zal zien dat de overlast snel over is.
Genieten van je motorfiets wil niet zeggen dat de rest van de omgeving last van je moet hebben. Respecteer elkaar en elkaars keuzes, dat is hoe het werkt.