Motorrijden is een prachtige liefhebberij. Je zoeft met je motorfiets over het algemeen al het andere verkeer voorbij en hangt lekker in de bochten. Op een motorfiets voel je je vrijer dan andere weggebruikers.Vooral als het lekker warm weer is, is kan motorrijden een feest zijn.
Beschermende motorkleding
Maar zo nu en dan zie je motorrijders die denken dat ze onkwetsbaar zijn. Ik heb het nu niet altijd over de rijstijl maar over uitrusting. Want de uitrusting hoort ook bij veilig motorrijden.
Als de temperaturen flink oplopen in de zomer zie je nogal eens motorrijders zonder handschoenen en beschermende kleding op de motorfiets zitten.
In flapperende T-shirts met korte mouwen en teenslippers komen ze dan langs scheuren alsof ze onkwetsbaar zijn.
En onkwetsbaar ben je zeker niet op een motorfiets want een ongeluk zit in een heel klein hoekje. Een plasje olie of een hoopje grind of zand en je schuift onderuit.
Op dit soort wegdek kan je gemakkelijk onderuit gaan
Asfalt is zo scherp als een rasp
En als dat gebeurt kom je op een vervelende manier in aanraking met het asfalt. Geloof me daar wordt je niet blij van. Asfalt heeft namelijk dezelfde effecten als een rasp op je lichaam.
Dus stel je voor dat je met een gangetje van 70 lekker in je T-shirt rond toert. Dan is er ineens dat plasje olie of het hoopje grind dat je niet ziet
Kledder daar ga je. Nou is het allerminst prettig om met zo’n 70 km/uur over het asfalt te schuiven. Als dat gebeurt als je in je T-shirt zit, dan wordt je daar helemaal niet vrolijk van.
Het asfalt heeft dan hetzelfde effect als die rasp waar ik het zo even over had.
Tot op het bot ontvelt worden is geen pretje
Want hou er rekening mee dat er niet veel van je overblijft als je met een dergelijk snelheid in je T-shirt over de grond schuift. Motor rijden in je T-shirt maakt motorrijden gevaarlijk.
Je kan er op rekenen dan je tot op het bot ontvelt wordt en dan bedoel ik dus ook echt tot op het bot. Je huid is namelijk niet bestand tegen het ruwe asfalt en stroopt dus letterlijk van je botten af.
Behalve de vreselijke pijn van de ontvelling door een dergelijk schuiver loop je ook nog eens kans op flinke bloedvergiftiging.
Er komt bij een dergelijk val namelijk heel wat straatvuil in de open wonden. Open wonden die je overhoud van zo’n valpartij.
De Belstaff vetjas kent iedere motorrijder van boven de 50
Draag altijd beschermende kleding
Draag dus altijd beschermende motorkleding en goed schoeisel. Rij ook nooit zonder handschoenen hoe warm het ook is. Bij een valpartij heb je altijd de neiging om jezelf met je handen op te vangen.
Want denk er om, een ongeluk heb je niet altijd zelf in de hand en dan is voorkomen beter dan genezen.
Genezen kan in bovengenoemde situatie erg lang duren. En verstikkend warme motorkleding is allang verleden tijd.
Toen men met het berijden van motorfietsen begon werd er nog nauwelijks nagedacht over de motorkleding. Motorfietsen reden nog niet zo snel en dus leek bescherming niet zo belangrijk.
Motorrijders droegen vaak lange leren jassen, een leren kepje als helm en dikke leren handschoenen. Beschermende kleding hadden motorrijders nog niet van gehoord.
Vroeger dacht met niet aan bescherming
Als het warm was, was de motorrijder van weleer zomers gekleed. De motorrijder reed vaak in een T-shirt en korte broek rond. Bij een eventuele valpartij was het leed vaak niet te overzien.
De motorfiets evolueerde, de snelheid van de motorfiets ging omhoog en met het omhoog gaan van de snelheid werd ook het gevaar groter.
Motorkleding moest niet alleen maar beschermen tegen weersinvloeden maar ook steeds meer tegen valpartijen.
In eerste instantie werd leer gebruikt voor het maken van motorkleding. Leer was winddicht en bood veel bescherming bij een schuiver over het asfalt.
Motorkleding is een kunst apart gaan worden.
Vetjassen moesten worden ingevet
De mindere kant van leren motorkleding was het feit dat het over het algemeen niet waterdicht is.
Leren motorkleding is bovendien veel minder ventilerend waardoor het zomers erg warm kan zijn.
Door leer goed in te vetten was de regen nog wel een tijdje tegen te houden maar op de lange duur was dat toch niet voldoende. Naast leer werd ook kleding van dik katoen gebruikt.
Het dikke stevige katoen werd ingesmeerd met een soort was waardoor de jas vanzelf waterdicht werd, dit soort pakken werden dan ook vetjassen genoemd.
Vetjassen behoorde tot de goedkope motorkleding en bood nergens bescherming tegen.
De vetjas had nogal wat nadelen
Het voordeel van een vetjas was dat je de waterdichtheid zelf kon herstellen door de jas in te vetten met was.
Het nadeel van een vetjas was dat je altijd zwarte vingers en nagels had als je een vetjas droeg. De Vetjassen boden ook niet veel bescherming bij een eventuele valpartij.
Het katoen was vrij dun en er zaten ook geen beschermstukken in de kleding. Tot ver in de jaren 80 werden de vetjassen nog gedragen.
De meest bekende merken vetjassen waren Kett en Belstaf. Het was de tijd dat motorkleding als bescherming nog niet belangrijk gevonden werd.
Pas veel later besefte men dat een valhelm op een motorfiets niet voldoende. Om de motorrijder tegen valpartijen te beschermen was er meer nodig.
Motorkleding werd door de jaren heen steeds belangrijker en evolueerde mee met de motorfiets.
Gore-tex is de waterdichte tussenlaag die in veel soorten kleding wordt gebruikt.
Van plastic tot Cordura
Vetjassen van Bell of Kett waren de motorjassen van de jaren 70 en daarvoor.
Leer was een aardig alternatief maar leer was in het geheel niet waterdicht. Na de Vetjas kwam de kunststof motorkleding.
De kunststof motorkleding was wel geheel waterdicht maar daar was dan ook alles mee gezegd.
De plastic kleding bood echter nauwelijks bescherming. Bovendien ventileerde de plastic jassen absoluut niet. Cordura zorgde voor een revolutie.
Het is ondertussen allang niet meer nodig om in een warme leren jas op de motor te zitten. Oké leer is misschien wel het meest duurzame materiaal wat je kan hebben maar het heeft ook veel nadelen.
Gore-tex was de oplossing
Om te beginnen is leer van zichzelf niet waterdicht. Dit wordt in veel gevallen opgelost met een Gore-tex laag. Gore-tex ook dat is niet voor alles een oplossing.
Leer is van Nature een materiaal dat niet ademt waardoor het in de zomer behoorlijk warm kan worden in een leren jas.
Een Goretex laag veranderd daar niet veel aan omdat het ingesloten is in de leren jas. Om veilig op een motorfiets te kunnen rijden is leren kleding allang niet meer nodig.
Er zijn ondertussen andere materialen ontwikkeld die voldoende bescherming bieden bij een valpartij en die een goede ventilatie garanderen. Zo is veel motorkleding tegenwoordig van Cordura gemaakt.
Een valhelm alleen is niet voldoende
Cordura is een zeer sterke slijtvaste nylon soort
Cordura is een zeer sterke kunststof vezel die slijtvast is en veel beter ventileert dan leer. Als het erg warm weer is, dan is het dan ook aan te raden een jas te dragen van Cordura.
Het is zelfs aangenamer een Cordura jas te dragen als het erg warm is dan alleen een T-shirt. In een motorjas van Cordura ben je namelijk ook nog beschermd tegen de directe straling van de zon.
Doordat moderne motorkleding ook is voorzien van ventilatie openingen is het rijden met erg warm weer op een motorfiets allang geen vervelende bezigheid
meer. De Gore-tex laag die in de meeste motorkleding zit maakt deze ook waterdicht waardoor de regenoveral thuisgelaten kan worden.
Klimaatbeheersing op de motorfiets
Gore-tex zorgt er ook voor dat motorkleding ventileert waardoor moderne Cordura motorkleding met Gore-tex voor comfort en veiligheid zorgt.
Met een jas van moderne kunststof ben je altijd beschermd tegen valpartijen en door de ventilatie mogelijkheden blijf je met hoge temperaturen toch lekker koel.
Door de toepassing van ademende Goretex blijf je bovendien gegarandeerd droog, er zijn nog andere opties op het gebied van waterdichte motorkleding en die komen in een volgend artikel aan de orde.
Met de komst van steeds beter ventilerende motorkleding is warm weer geen reden meer om zonder beschermende kleding te rijden.