Desmodromische klepbediening van Ducati

Het sluiten van een klep d.m.v. een veer kan met oudere motoren voor problemen zorgen. Vooral als er te hogen toerentallen worden gedraaid zoals in de racerij nogal eens gebeurd. De snelheid waarmee de klep geopend en gesloten moeten worden kan te hoog worden waardoor de veer de klep niet meer tijdig gesloten krijgt. Dit noemt men zwevende kleppen.

Zwevende kleppen

Een viertakt motor heeft kleppen nodig om te kunnen functioneren. Het verse mengsel moet de verbrandingsruimte ingezogen worden om te kunnen ontbranden.

De explosie drijft de zuiger omlaag waardoor de krukas gaat draaien. Als de zuiger weer naar boven komt moeten de verbrandde gassen de cilinder uit geperst kunnen worden.

Hierdoor is er een andere opening nodig. Dit is de opening die de  gassen de kans geeft de verbrandingsruimte te verlaten.

De kleppen worden geopend door een tuimelaar die op zijn beurt weer bediend wordt door een nokkenas. De nokkenas wordt, over het algemeen aangedreven door een ketting.

De nokkenas ketting wordt door een tandwiel dat op de krukas zit aan gedreven.

Op zich is dit een prima werkend systeem. Het probleem ontstaat als de kleppen gesloten moeten worden. Want het sluiten van de kleppen wordt gedaan door zogenaamde klep-veren.

Bij moderne motoren met elektronische ontsteking komt het probleem van  zwevende  kleppen niet meer voor omdat de elektronische ontsteking een ingebouwde toeren begrenzer heeft.

Zodra een motor teveel toeren maakt, grijp de toeren begrenzer in door de ontsteking te onderbreken. Dit onderbreken gaat door totdat het toerental van de motor zakt.

Als de kleppen door te hoge toerentallen niet meer geheel gesloten worden bestaat het gevaar dat de klepschotel de bovenkant van de zuiger raakt.

Als de klep de zuiger raakt bij een hoog toerental resulteert dit vrijwel zeker in een kromme klep en soms ook in een beschadigde zuiger.

Ducati heeft de oplossing

Een zwevende klep zorgt er ook voor dat de motor onvoldoende vermogen opwekt omdat de explosie door de niet geheel gesloten klep kan verdwijnen.

Een klep kan ook verbranden omdat deze niet geheel gesloten wordt. De klepschotel koelt namelijk iets af als deze tegen de klepzitting van de cilinderkop rust tijdens het draaien van de motor.

De klepschotel rust heel kort tegen de klepzitting maar het is net genoeg om iets van zijn warmte kwijt te raken en zodoende verbrande kleppen te voorkomen.

Een manier om zwevende kleppen te voorkomen is bedacht door een Italiaanse motorfietsen fabrikant.

Ducati bedacht een systeem waarbij in en uitlaat kleppen gedwongen werden geopend en gesloten. Bij deze zogenaamde desmodromische klepbediening horen zwevende kleppen tot het verleden.

 Hogere toerentallen zijn mogelijk

Bij desmodromische klepbediening ontbreken de klepveren omdat de kleppen gedwongen geopend en gesloten worden.

De klep wordt dus niet meer gesloten door een veer waardoor er dus geen vertraging meer kan optreden in het sluiten van de klep.

Door deze desmodromische klepbediening zijn hogere toerentallen mogelijk omdat het sluiten van de klep niet meer afhankelijk is van de spanning van de klepveer.

Een nadeel van de constructie die Ducati verzonnen heeft is dat het complex is en over het algemeen zwaarder.

 

Desmodromische klepbediening in werking

Desmodromie heeft meer onderhoud nodig

Het desmodromische klepsysteem heeft ook meer onderhoud nodig omdat de kleppen veel vaker gesteld moeten worden. Als je meer informatie wil over deze manier van klepbediening, neem dan contact op met je Ducati Dealer.

Maar voor motorren die hoge toerentallen moeten kunnen draaien is het een goed bedacht systeem.

De bediening van de kleppen zegt nog niets over de aandrijving van de nokkenas, want ook daar zijn verschillende methoden voor bedacht. Hierover meer in een volgend artikel.

Opmerkingen

comments