Defensief rijden is voor motorrijders van levensbelang

Je kan wel zeggen dat ik een ervaren motorrijder ben na ruim veertig jaar. En in die veertig jaar heb ik heel wat dingen fout zien gaan bij andere motorrijders maar ook bij mijzelf. Bochten verkeerd inschatten, onbetrouwbaar wegdek niet in de gaten hebben en fouten van andere onderschatten. Het zijn de risico’s van het motorrijden. Hoort er allemaal bij hoor je ander motorrijders dan vaak zeggen en dat is ook zo maar onderschat de risico’s niet.

Risico’s van motorrijden

Motorrijden is risicovoller dan autorijden dan is hoe dan ook een feit. Je beweegt je op flinke snelheid voort op twee wielen en je hebt geen beschermende kooi om je heen.

Logisch dat je dan kwetsbaarder bent dan een automobilist. De risico’s die je loopt heb je voor het grootste deel zelf in de hand.

Je kan de risico’s verminderen door defensief te rijden. Defensief rijden houdt in feite in dat je het initiatief in veel gevallen aan andere weggebruikers over laat.

Huh je bent toch veel sneller op een motorfiets en daar wil je toch gebruik van maken? Ja dat klopt ook en het gaat erom dat je je snelheid daar gebruikt waar het kan.

 

motorrijden

File rijden in de jaren 50

Defensief rijden redt levens

Stel je rijdt op een voorrangsweg en denkt wat kan mij gebeuren ik scheur iedere afslag gewoon voorbij want ik heb voorrang. Daar gaat het al fout want voorrang neem je niet, voorrang krijg je.

Voorrang verlenen mag dan wel een verplichting zijn in de wegenverkeerswet, het blijft hoe dan ook voor je eigen veiligheid beter om het niet zomaar te nemen.

Als motorrijder is het zeker zaak geen voorrang te nemen, laat iemand liever voorgaan en neem dit soort risico’s niet. Je hebt niets aan je recht op voorrang als je ergens vol op een auto klapt.

Defensief rijden houdt ook in dat je genoeg afstand houdt van degene die voor je rijdt.

 

motorrijden

Putdeksels in de regen zijn levensgevaarlijk

Let op je remweg

Ga niet te dicht achter iemand rijden en zorg dat je genoeg ruimte hebt om te remmen als dat nodig is.

De snelheid waarmee je als motorrijder reageert op een situatie waarin je plotseling moet remmen is ongeveer 1 seconde. Die tijd is ook afhankelijk van de mate van ervaring en je fysieke aanleg.

Een seconde stelt niets voor dus vergis je niet in de afstand die je aflegt in een seconde en de tijd die je nodig hebt om stil te staan.

Oftewel hou rekening met je remweg. Bij 50 km per uur is je remweg namelijk al bijna 14 meter per seconde bij 80 km per uur is dat al ruim 22 meter per seconde.

 

Blaadjes op de weg

Herfst gladheid

Rij niet agressief

In de meest ideale situatie heb je dus 1 seconde de tijd om binnen 22 meter stil te staan. 22 meter afstand van je voorganger lijkt een flinke afstand maar dat valt dus flink tegen.

Als je even niet oplet en daardoor een halve seconde later remt heb je dus ongeveer 11 meter meer nodig om stil te staan.

Ga dus niet agressief dicht achter je voorganger rijden, doe dat ook niet bij een van je motormaten.

Want als degene die voor je rijdt plotseling moet remmen en jij er te dicht achter rijdt krijg je ongelukken.

 

Voorrang nemen is niet verstandig

Voorrang nemen is onverstandig, wacht tot je het krijgt. 

Gelijk hebben of gelijk krijgen

Agressief rijden is natuurlijk sowieso een slecht idee op een motorfiets. Ik zie nog wel eens motorrijders die expres met veel lawaai een voorganger op de hielen zitten.

Je kent het wel, vlak achter of naast iemand gaan rijden en dan de motor flink in de toerenbegrenzer jagen, want je had gelijk….vond je.

In situaties waarin je denkt dat je gelijk hebt kan je beter accepteren dat je gelijk kan hebben maar dat je het niet altijd kan krijgen.

Gelijk hebben is heel iets anders dan gelijk krijgen, ook als je het probeert af te dwingen.

 

 

valschade

Een ongeluk zit in een klein hoekje

Lok geen conflicten uit op de weg

Word je een keer afgesneden door een auto schudt dan gewoon een paar keer met je hoofd en laat het zo.

Je lokt liever geen conflicten uit in het verkeer want je rijdt op een motorfiets en dan is de kans groter dat je verliest dan dat je wint.

Een automobilist hoeft maar even “per ongeluk” tegen je aan te rijden en je gaat onderuit met alle gevolgen van dien.

Onderuitgaan kan ook als je de staat van het wegdek onderschat. Nat wegdek kan soms verraderlijk glad zijn, ook als je ABS op je motorfiets hebt zitten.

 

ABS bij motorfietsen

Ondanks ABS is het oppassen geblazen met remmen

Als motorrijder neem je geen risico’s

Witte strepen op de weg, putdeksels en blaadjes kunnen levensgevaarlijk glad zijn. Hou je bij nat wegdek dus in en vertrouw niet blindelings op je ABS want dat kan je duur komen te staan.

Let ook op je snelheid als je op de openbare weg rijdt. Natuurlijk wil je af en toe die ene bocht net even wat sneller nemen dan mag, dat doen we allemaal.

Prima maar doe het wel daar waar het kan en ga niet op drukke wegen met te hoge snelheid door druk verkeer racen. Zorg dat je de ruimte hebt als motorrijder en neem geen overbodige risico’s.

Ik heb het er al eerder veiligheid en motorrijden gehad maar ik zie zo vaak jonge motorrijders die onbezonnen rijden en te grote risico’s nemen.

 

Defensief rijden

Klinker wegen zijn gevaarlijk, ook als het droog is denk aan je snelheid. 

Motorrijden is een mooie passie

Te hard een bocht in en dan halverwege de bocht moeten corrigeren levert gevaarlijke situaties op.

Hou dus altijd je snelheid in de gaten en ga niet boven je macht rijden. Motor rijden is een prachtige passie maar wel een risicovolle bezigheid.

En hoe warm het af en toe ook mag zijn, draag altijd beschermende kleding want een ongeluk zit in een klein hoekje.

Door defensief rijden kan je de risico’s klein houden en toch plezier het plezier houden. Geniet en rij veilig.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.