Satelliet navigatie is bijna niet meer weg te denken in deze eeuw. Nadat ik de eerst vrijwel onbruikbare GPS38 had ingeruild voor een apparaat waar je daadwerkelijk mee kon navigeren kwam de verlichting. De moderne satelliet navigatie is niet meer weg te denken.
Satellietnavigatie anno nu
Met de komst met de door ontwikkelde satellietnavigatie was het geknoei met kaarten in de tanktas eindelijk voorbij. Alhoewel kaarten altijd handig blijven zijn ze niet meer echt nodig.
Niet dat ik geen kaarten meer bij me heb tijdens een motor rit. Landkaarten zijn heilig maar ik gebruik kaarten anders. Dit komt natuurlijk door het gebruik van satellietnavigatie.
Mijn eerste satellietnavigatie was de GPS 38 van Garmin zoals het apparaat simpelweg genoemd werd.
Het was in feite een onbruikbaar apparaat, zonder kaarten en alleen een pijl die ongeveer aanwees waar je heen moest. Het apparaat was voorzien van vier batterijen en kon niet worden aangesloten op de voeding van een auto of motorfiets.
De GPS 38 had niet veel mogelijkheden
Meet en rekenwerk
Met veel meet en rekenwerk kon je op een landkaart je richting bepalen door zelf je coördinaten uit te rekenen.
De GPS 38 was eigenlijk een gadget waar je weinig aan had. Nauwkeurigheid was ver te zoeken want het apparaat had een afwijking van 200 meter.
Maar het ging voornamelijk om het idee van satellietnavigatie. Je weg vinden met behulp van de satellieten leek een wonder. En zoals met alles eigenlijk ging de ontwikkeling razendsnel door.
Om bij de SD kaart te kunnen moet het klepje open bij de Zumo 660
De Streetpilot 2610
Een van de eerste bruikbare satnav, zoals de apparaten populair worden genoemd, was de Streetpilot 2610 van Garmin. Ik was vrijwel direct verslingerd aan het apparaat en kon er ook snel goed mee overweg.
Je kon met het grootste gemak de kleinste wegen vinden zonder veel op kaarten te kijken en plezier in motorrijden steeg aanmerkelijk.
De ouderwetse kaarten gebruik ik om grofweg een route uit te denken die ik dan op het apparaat invoerde. Ik kon de hele dag onderweg zijn zonder op kaarten te hoeven kijken.
Doordat ik de route uitdenk met gebruik van kaarten weet ik toch altijd waar ik ben. Je geeft aan waar je naar toe wil en via de kortste weg of niet en je komt op de mooiste routes terecht.
De GPS 38 was op alle fronten eenvoudig
Ontwikkelingen stonden niet stil
Maar de ontwikkelingen gingen verder en de navigatie apparatuur werd beter. Zo had de 2610 nog te weinig geheugen om heel Europa in zijn geheugen te laden en had het apparaat geen eigen accu.
In 2009, kwam de Garmin Zumo 660 op de markt. De Zumo 660 heeft een eigen accu ,zodat het los van de motorfiets gebruikt kan worden.
De 660 had een groter intern geheugen dan de eerdere Streetpilot en rekende veel sneller.
Met vast een intern geheugen van 4 GB kon de Zumo 660 alle beschikbare kaarten van west Europa in zijn geheugen laden.
Maar de ontwikkelingen op kaarten gebied stonden ook niet stil. Kaarten van landen als Spanje en Portugal waren bij het uitkomen van de Zumo 660 nog niet gedetailleerd genoeg maar dat duurde niet lang meer.
De Zumo 955 LM van achteren gezien.
Meer detail en meer kaartmateriaal
Met gedetailleerde kaarten van Spanje, Portugal en een aantal voormalig Oostblok landen werd het geheugen van de Zumo 660 ook snel te klein.
Nu is het geheugen tekort van de Zummo 660 eenvoudig op te lossen met een micro SD kaartje van maar er waren meer dingen die om verbetering vroegen.
Het SD kaartje zit achter een dekseltje dat met een rubber ring waterdicht gehouden wordt. Om bij het SD kaartje te kunnen komen moet de accu uit het apparaat gehaald worden waardoor de Zumo 660 uitgaat.
En er vielen nog wat meer dingen te verbeteren aan de Zumo 660, niet dat de Zumo 660 een slecht apparaat was maar verbetering kan natuurlijk altijd.
Die verbeteringen zijn duidelijk te zien in de nieuwe modellen van Garmin. De nieuw uitgebrachte Zumo 395 LM en 595LM laten duidelijk zien dat Garmin mee denkt met de motorrijder van nu.
De Zumo 395 gemonteerd met slotje
De Zumo 395 LM heeft meer geheugen
Niet dat de apparaten 100% perfect zijn, want er is natuurlijk altijd wat op te merken maar er zijn wel een aantal dingen flink verbeterd.
Om te beginnen is het geheugen van de Zumo flink uitgebreid. Waar de 660 nog 4 GB intern geheugen had, heeft de 395LM maar liefs 16GB. Het geheugen van de 395 kan bovendien nog uitgebreid worden met een mini SD kaartje.
Een deel van dat geheugen is in gebruik voor besturingssoftware maar er blijf flink wat over voor kaartmateriaal.
Met de kaarten van heel west Europa in het geheugen geladen heeft de 395LM bijna 8,5 Gb geheugen over. Meer dan genoeg om de te verwachtte updates te kunnen verwerken.
En dat is maar goed ook want de nieuwe Zumo wordt standaard geleverd met levenslange kaart updates zodat je altijd de juiste kaarten in je toestel kan hebben.
De Zumo 395 LM en de 660 naast elkaar
Geen Wifi op de Zumo 395 LM
Ik zeg bewust kan hebben want de updates moet je zelf uitvoeren door het apparaat op je computer aan te sluiten. Wi-Fi in een GPS wordt nog niet toegepast, ook niet in de nieuwste modellen.
De Garmin Zumo 395LM is niet alleen aan de binnenkant flink verbeterd. De behuizing van de 395 LM voelt een stuk robuuster aan dan die van de 660 en lijkt meer val bestendig.
Het hele apparaat is verpakt in een rubber omhulsel waardoor hij meer tegen een stootje lijkt te kunnen als de 660. Het scherm is even groot als de Zumo 660.
Het geheel komt zeer solide over en lijkt zeker tegen een stootje te kunnen. De waterdichtheid is zeker gegarandeerd.
Zichtbare verbeteringen op de nieuwe Garmin
Het micro SD kaartje zit achter een rubber klepje verborgen, net als de USB ingang voor aansluiting op de computer, waardoor het toestel niet meer geopend hoeft te worden als je het kaartje wil verwisselen.
Ook het aan en uit knopje is verborgen onder de rubber bedekking van het toestel waardoor de kans op vocht in het toestel veel kleiner is dan bij de oude 660.
Op het eerste gezicht is er veel verbeterd aan de nieuwe Zumo, hoe het apparaat in het gebruik is heb ik het over in een volgend artikel.