Kawasaki staat bekend om zijn legendarische pk-monsters, zoals de Kawasaki Z900RS, de Z1000 en natuurlijk de Z1300. Kawasaki was ook het eerste merk dat de 100 pk grens over ging. Om die reden denkt bijna iedereen bij Kawasaki aan veel pk’s en bloedsnelle machines. Bij Kawasaki zelf denken ze daar toch ook anders over. Het merk uit Japan is al enige tijd bezig om niet alleen met bloedsnelle motorfietsen op de markt te komen. Stijl speelt bij het merk ook steeds meer een rol.
De retro motorfiets is terug
Rond 2019 liet Kawasaki zien in staat te zijn om mooie retro motorfietsen te maken. Dat het niet alleen maar om snelheid en pk’s gaat was heel duidelijk.
De klassiek ogende Z900RS en de latere Z900 caféracer laten zien dat de Japanse fabriek wel degelijk oog voor stijl heeft.
De Kawasaki Z900RS valt goed in de smaak bij de retro liefhebbers maar het is een blijft een zware 900 cc machine met dik 100 pk en een rijklaar gewicht van ruim 200 kg.
De zithoogte van 820 mm en het gewicht van 200 kg maakt een dergelijk Retro motorfiets voor veel liefhebbers onbereikbaar.
De Kawasaki z900 is niet voor opstappers
De lichtere Retro motorfiets
Er zijn genoeg motorrijders die liever iets lichters, met minder vermogen hebben maar de retro look wel gaaf vinden.
Reden voor Kawasaki om aandacht te schenken aan een lichter en iets toegankelijker versie van de zware retro. In 2022 komt Kawasaki dan ook met de Z650RS.
De Z 650RS is de moderne retro versie van de KZ650 uit de jaren 80 van de vorige eeuw al klopt dat niet helemaal.
De oude 650 had namelijk een viercilinder motorblok van 650 cc en leverde een vermogen van 66 pk en een koppel van 57 nm.
De Z650RS is een prima opstapper
69 pk is voldoende maar meer ook niet
De 650 RS doet het met een tweecilinder (Versys 650) motorblok waar 69 pk uitkomt met een koppel van 64 nm.
De zithoogte van 820 mm en het rijklaar gewicht van 187 kg in combinatie met het vermogen van 69 pk maken de 650RS toegankelijker voor de kleinere mens die wat minder snelheid ook prima vindt.
De RS is ook net iets toegankelijker dan de Versys die 30 kg zwaarder is en 20 mm hoger is.
De lagere zithoogte van de 650RS komt met een klein nadeel en dat zijn de veerwegen van 125 mm voor en 130 mm achter.
Gewoon een prima motorfiets
Korte veerwegen is minder comfort
Korte veerwegen ga je merken aan het comfort, vooral op de slechtere wegen.
Tanken met de nieuwe telg van Kawasaki moet je ook iets vaker doen vanwege de 12 liter benzine die je maximaal kan meenemen.
Met een verbruik van rond 1:20 kan je rekenen op een actieradius van 240 km, niet heel ver maar voor een dagje toeren wel voldoende. Met rustig toeren is 1:25 ook zeker haalbaar.
Over het algemeen is de 650 dus best een vriendelijke motorfiets en ook zeker niet saai.
Een overzichtelijk tellerpartij
Een prima retro motorfiets
Voor gewoon lekker toeren is de Twin prima geschikt. Het vermogen is misschien niet schokkend maar wat kan je van een 650 cc verwachten?
Het mindere vermogen van de 650 is misschien wel precies wat maakt dat de Kawasaki zijn vriendelijke voorkomen geeft.
De opstap is lekker laag net als het gewicht. Het vermogen van 69 pk maakt dat hij beginnende motorrijders niet snel afschrikt.
De wegligging is prima maar ook niet heel schokkend goed zoals bij de grotere broer van de 650.
De Z1000 is voor veel mensen een ontembaar monster
€ 9000 voor het basismodel
De tweecilinder is over het algemeen wel een beetje mak te noemen en rijdt een beetje als een grote bromfiets.
Bij flink door trekken accelereert de 650RS wel redelijk maar echt spannend wordt het nooit. Het is allemaal genoeg om lekker voorruit te komen maar daar is alles wel mee gezegd.
Niet dat het allemaal erg tegenvalt want je weet wat je krijgt als je voor een 650 cc tweecilinder gaat nietwaar.
Voor het basismodel betaal je nog net geen € 9.000, — en dat is voor een dergelijke motorfiets een prima prijs. Wil andere kleuren dan betaal je daar iets meer voor.
die W800 is die andere leuke Retro motorfiets van Kawasaki
Conclusie
Kawasaki heeft altijd de naam gehad vooral snelle pk-monster te leveren, zoals de vroegere Z900 en de Z1000. Dergelijke supersnelle motorfietsen zijn echter niet voor iedereen geschikt en ze schrikken vaak mensen af.
Ook al kan je het vermogen van de snelle pk-monsters makkelijk terugschroeven, het blijven toch zware motorfietsen die een berijder makkelijk kunnen imponeren en zelfs overtroeven.
De retro 650 wat dat betreft een uitkomst en kan je dan ook een beetje zien als een instap model voor mensen die nog niet zolang hun rijbewijs hebben.
Uiteraard is het vermogen van de motorfiets nog een stukje terug te schroeven zodat je er met verschillende rijbewijzen toch op mag rijden en dat is echt een plus.
Kawasaki heeft met de tweecilinder een prima model neergezet voor mensen die geen behoefte hebben aan een overkill aan pk’s zoals bij de Kawasaki Z900RS.
De 650 is prima voor mensen die af en toe een stukje willen toeren en dat is prima