4: De Yamaha XT550 volgde de 500 op

De Yamaha XT500 bleek een succes, er waren duidelijk mensen geïnteresseerd in een grote eencilinder viertakt motorfiets waarmee je naast de weg mee uit de voeten kon. De Yamaha XT500 had echter nog steeds een paar bezwaren. De Japanse motorfiets fabriek gaf antwoord op de bezwaren met de Yamaha XT550. 

Deel 1: [intlink id=”143″ type=”post”]De XT500 als eerste off the road motorfiets[/intlink]

De Yamaha XT550 was een geëvolueerd model

Bezwaren die Yamaha met een nieuw model uit de weg wilde helpen. Zo bleef het starten van de grote eencilinder voor veel mensen een probleem. Je moest immers zelf de kleplichter op het juiste moment inknijpen en dan nog nadenken bij het geven van de bewuste trap.

Yamaha zag het probleem en besloot dat de Yamaha XT500 moest evolueren naar een meer geavanceerd model. Yamaha kwam hiervoor met de Yamaha een zwaardere XT op de markt. De XT550 was inderdaad een stuk geavanceerder en gebruikers vriendelijker dan de XT500.

Zo had de Yamaha XT550 een elektronische ontsteking (CDI) in plaats van contact puntjes zoals de XT500.

De nieuwe telg van Yamaha had ook een 12 volts installatie waar de kleinere broer van de 550 cc zware eencilinder nog 6 volt had. De Yamaha XT550 was tevens voorzien van een dubbele carburateur.

De Yamaha XT550 was  lekker zuinig

Een deel van de carburateur werd door de gas kabel bediend het andere deel van de carburateur werd niet met de hand bediend maar ging pas open als het gas verder open werd gedraaid.

Het voordeel van de dubbele carburateur was dat de motor veel zuiniger was bij constante lagere snelheden rijden.

Bij lagere snelheden werd immers maar een deel van de carburateur geopend waardoor er minder mengsel de verbrandingskamer binnen stroomde.

Om beter te kunnen ademen werd Yamaha voorzien van vier kleppen, twee in en twee uitlaatkleppen. Deze werden bediend door een enkele bovenliggende nokkenas.

De eencilinder was zeer geavanceerd

Het vermogen van de XT550 was overigens ook toegenomen tot 38 pk. Ook aan de wegligging werd aandacht besteed, de XT550 was voorzien van een, voor die tijd zeer geavanceerde, enkele schokbreker achter.

Deze monoshock zorgde tevens voor een langere veerweg, wat voor terrein rijden wel van pas kwam.

De Yamaha XT550 was op vele fronten een verbetering maar het publiek wilde niet veel van het nieuwe model van Yamaha weten. Yamaha liet zich niet uit het veld slaan en kwam snel met een antwoord.

5: [intlink id=”379″ type=”post”]De XT600 werd al snel een succes[/intlink]

[bol_product_links block_id=”bol_544e500ed7fa4_selected-products” products=”1001004002230724″ name=”XT500″ sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”500″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

Opmerkingen

comments