De Yamaha Tracer 900 een BMW of toch liever iets anders ?

Je kent het wel, je bent je huidige motorfiets een beetje ontgroeit en je wil meer. Niet perse meer snelheid maar gewoon meer motorfiets en dus ben je op zoek naar een tweewieler die meer kan en meer presteert of gewoon anders is. Het gaat natuurlijk nooit alleen om de PK’ s  en prijs maar waar gaat het dan echt om en wat bepaald je keuze. Allesopdemotor.nl legde weer een aantal motorfietsen onder de kritische loep.

BMW Suzuki of Yamaha ?

Waar het om gaat bij de aanschaf is voor ieder persoonlijk. De een wil een motorfiets met veel koppel bij lagere toerentallen terwijl de ander weer liever een motorfiets wil die hoger in toeren moet blijven.

Smaken verschillen niet waar en eerlijk gezegd denk ik niet dat je daar over moet discussiëren.

Waar het hier echt over gaat is waar de verschillen zitten en wat de ene motorfiets duurder dan de ander.

We vergelijken hiermee de BMW F750GS, de Suzuki V Strom 1000, de Yamaha Tracer 900 en de BMW F850 GS.

 

BMW F750GS

De BMW F750GS

De BMW F750GS

Om te beginnen bekijken we de F 750 GS van BMW. De F750GS van BMW heeft een 850 cc parallel twin motorblok dat 77 pk levert.

Dat vermogen van 77 pk levert het blok bij 7500 tpm terwijl het maximale koppel  van 83 nm bij 6000 tpm bereikt wordt.

Het koppel van 83 nm zorgt op zich voor een soepel motorkarakter waar je absoluut lekker mee onderweg kan zijn.

Om de snelheid er uit te halen heb je aan de voorkant een dubbele schijf van ieder 305 mm en achter een enkele van 265 mm.

Uiteraard is de BMW uitgerust met uitstekend doseerbare en zeer goed vertragende Brembo remmen met ABS.

 

BMW

Een fleurig en overzichtelijk dashboard voor de 750GS

Gewicht zegt niet alles

Rijklaar weegt de GS 224 kg. Wat niet bijzonder veel is maar de GS behoort daarmee ook niet echt onder de licht gewichten.

De BMW heeft voor en achter 170 mm veerwegen en komt daarmee qua vering in de buurt van de gemiddelde adventure motorfiets.

Ook als je naar de wielmaten kijkt van 17 inch achter en 19 inch voor zou je met de GS wel meer onverhard aan kunnen, je moet het alleen niet te gek maken.

De wielmaten zijn dan wel geschikt voor het onverharde maar de gegoten aluminium wielen blijven toch een kwetsbaarheid bij onverhard rijden.

Zijn de gietwielen dan een minpunt ? nou nee dat niet maar het is wel jammer dat je niet kan kiezen voor draadspaak wielen.

 

BMW

De BMW F850GS met draadspaak wielen voor meer terrein

Wat wil met mijn BMW

En dat terwijl je wel als extra voor enduro voetsteunen en rallyzadel kan kiezen. Het maakt dat het niet helemaal duidelijk is wat BMW wil met de 750GS.

De F750GS is met zijn comfortabele zadel en goed gevormde stuur wel uitstekend geschikt voor de lange afstanden.

De inhoud van de benzinetank is met 15 liter niet echt bijzonder te noemen maar met een door BMW opgegeven verbruik van 4,1 liter per 100 kilometer ook niet heel slecht. Voor echt avontuurlijke ritten is een grotere tank wel gewenst.

Qua uitrusting zit het wel goed. Met de uit schakelbaar ABS, verschillende rij modi, verstelbare koppelingshendel en mooi gekleurd duidelijke teller partij is de BMW compleet.

De basis prijs voor de BMW is € 11.294,–. En dan heb je echt een complete motorfiets met pit.

 

Tracer 900

De ranke Tracer 900 met indrukwekkende prestaties

De Yamaha Tracer 900

Nummer twee in prijs is de Yamaha Tracer 900. De 900cc driecilinder is met 115 pk en 87,5 nm koppel een prima keus voor mensen die niet van plan zijn naast de weg te gaan rijden. De yamaha tracer 900 specs liegen er dan ook niet om.

De driecilinder is met zijn 17 inch wielen voor en achter, en veerwegen van 142 mm achter 137 mm voor niet gemaakt voor echt avontuurlijk rijden. En daar is hij ook niet voor bedoeld natuurlijk.

Bovendien is de drie pitter uitgerust met gegoten wielen die altijd net een beetje kwetsbaarder zijn dan wielen met draadspaken. Op de weg is de Tracer echter een meester in zijn klasse en laat menig concurrent zeker achter zich. De

Het zeer soepel lopende driecilinder blok trekt van onderuit zeer soepel door en zorgt ervoor dat je als berijder heerlijk lekker relaxt en snel kan toeren.

 

Yamaha Tracer 900

Tracer 900

De Yamaha vraagt een stevig hand

De snelheid haal je er makkelijk uit met twee 298 mm schijfremmen aan de voorkant en een 245 mm schijf aan de achterkant.

Het stijve frame en uitstekende vering zorgen voor een geweldige wegligging en prettig bochten gedrag alleen stuurt de 900 niet zo makkelijk als de BMW.

De Yamaha vraagt een stevige hand als het om bochten gaat en dat komt voor een deel door de 180 mm brede achterband.

De zitpositie en de riante buddy zijn geschikt voor urenlang toeren en als je wil urenlang lekker snel doorrijden. Want de Tracer is zeker snel en is op hoge snelheden ook nog steeds zeer stabiel.

Het 900 cc blok is met een opgegeven verbruik van 5,5 liter niet overdreven zuinig te noemen en ook niet echt duur.

 

Yamaha Tracer 900

Sobere maar overzichtelijke  tellerpartij op de Tracer

De Tracer is niet altijd even zuinig

En met een benzinetank van 18 liter behoort een actieradius van 324 kilometer zeker tot de mogelijkheden.

Ga je het gas echt opendraaien dan gaat het verbruik natuurlijk flink omhoog maar zeg nou eerlijk, als je een dergelijke motorfiets hebt dan let je daar minder op.

Met de standaard Tracer heb je genoeg motorfiets om lekker lange afstanden te rijden met een klein beetje bagage.

Op de basis Tracer ontbreekt een bagagerek maar met een beetje handigheid krijg je wel een tas met de noodzakelijk verschoning achterop.

Het dashboard van de Tracer is sober in groen en zwart uitgevoerd in tegenstelling tot de beide BMW’s maar het voldoet. Met een basis prijs van € 12.299,– is de Tracer een aantrekkelijke nummer 2 in de lijst.

 

Suzuki V-strom DL1000

De indrukwekkende Suzuki V-Strom DL1000

De Suzuki voor meer koppel

Nummer drie in dit overzicht is de Suzuki V-Strom. De 1000cc twin van Suzuki is met 101 nm koppel dat al bij 4000 tpm aanwezig is de sterkste in het rijtje.

Dat houdt in dat de twin onder de 4000 toeren al heel veel kracht heeft. De V-twin beschikt over ruim 100 pk waardoor hoge gemiddelde op de snelweg absoluut tot de mogelijkheden behoren.

De DL1000 behoort volgens Suzuki tot de adventure motorfietsen en zou dus geschikt moeten zijn voor onverharde wegen en dat klopt voor een deel.

De veerwegen van 160 mm voor en achter en de bodemspeling van 165 mm maken de Suzuki wel geschikt voor avontuurlijke ritten zolang het maar niet te zwaar en te serieus wordt. Dat geldt ook voor de wielmaten van 17 inch achter en 19 inch voor.

 

Bodemspeling

De bodemspeling van de Suzuki V-Strom houdt niet over 

Gietwielen of spaakwielen

Tel daarbij op het ontbreken van een beschermplaat voor het carter en je begrijpt wat ik bedoel. Geen echt probleem trouwens want het is ook waar de V-strom niet echt voor gemaakt is.

De gegoten wielen van de V-strom maken de motor ook minder geschikt voor te zwaar terrein.

Wie toch wat meer in het terrein wil doen of draadspaakwielen gewoon mooier vindt kan voor € 500,– meer voor de DL1000XTA kiezen.

Qua remmen doet de Suzuki ook niet onder voor zijn concurrenten. De 310 mm remschijven voor en de 265 mm schijf achter zorgen ervoor dat de V-Twin prima onder controle te houden is.

 

Suzuki

Prima remmen op de Suzuki DL1000

Easy start en low RPM assist

De V-strom heeft een aantal interessante extra’s zoals Low RPM assist, wat de motorfiets extra power geeft bij lage toerentallen, en het easy start systeem.

Bij het easy start systeem hoef je de startknop alleen maar even aan te raken om de motor tot leven te wekken. Is het easy start systeem nodig ? nee dat niet maar het maakt het motorleven allemaal net even wat aangenamer.

Het hoge koppel bij lage toerentallen en de 100 pk plus de riante zitpositie maken de DL1000 uitermate geschikt voor de lange afstanden.

Neem daarbij de prima vering en de riante 20 liter tank en je hebt een motorfiets die klaar staat voor lange reizen.

 

Suzuki

De V-Strom heeft een riant benzinetank

Soberheid tegenover kracht

De V-Strom is uitgerust met een sobere maar overzichtelijk teller partij dat voldoende overzicht biedt maar mooi is zeker anders, zeker als je het vergelijkt met beide BMW’s.

De prijs van de V-strom DL1000 is € 13,699 voor de versie met gietwielen en € 14.199 voor wie liever gespaakte wielen wil.

De BMW F850GS is de laatste die we nader gaan bekijken. De opvolger van de F800GS is uitgerust met een 95 pk sterk 2 cilinder blok dat 92 nm koppel levert bij 6250 tpm.

De motorfiets is duidelijk het meest geschikt voor onverharde wegen en paden. Dat zie je aan de wielmaten van 21 inch voor en 17 inch achter, de draadspaakwielen en de carter bescherming onder het blok.

 

 

F850GS

Veel informatie op het Dashboard van BMW

De 850GS voor zwaarder terrein

Door de lange veerwegen van 230 mm aan de voorkant (UPSD) en 215 mm achter kan de GS duidelijk meer oneffenheden aan. De F850GS is daarmee veel meer geschikt voor het zwaardere terrein.

De BMW heeft met 92 nm koppel bij 6250 tpm een iets minder rustig motorkarakter dan de V-strom maar in de praktijk merk je daar niet echt veel van.

De BMW trekt goed bij lage en hoge toeren zonder ooit nerveus te worden en  het motorblok loopt mooi trillingvrij.

De wegligging en het bochtengedrag is prima en de zithouding is uitermate geschikt voor de liefhebbers van de lange afstanden. Alleen is de 15 liter brandstof die je maximaal kan meenemen dan weer een klein minpuntje.

 

F850GS

De 850 GS is er ook in Adventure uitvoering

De Adventure voor hoger actieradius

BMW geeft een verbruik op van 4,1 liter per 100 kilometer en dat belooft een actieradius van ruim 360 kilometer. Dat is op zich voldoende maar het houdt ook weer niet echt over.

Wil je meer benzine mee nemen dan kan je kiezen voor het Adventure model van de 850GS die 23 liter brandstof mee kan nemen.

Aan de voorkant zorgen twee 305 mm schijven voor een prima vertraging terwijl in het achterwiel een 265 mm schijf de snelheid er goed uit weet te halen.

De 850 heeft net als de F750GS uitschakelbare ABS en een mooi overzichtelijk dashboard. De standaard 850GS kost  € 14.294 terwijl de adventure versie € 15.384 kost.

 

Suzuki

Conclusie

De aanschaf van een nieuwe motorfiets blijft een persoonlijke keuze waarbij de prijs natuurlijk een grote rol speelt.

Voor wie puur op de prijs let maar toch een aantrekkelijk motorfiets wil met voldoende vermogen is de BMW F750 GS een prima keuze.

De 750GS is om te beginnen prima voor woon werk verkeer maar zeker ook voor af en toe een weekend toeren of voor een langere trip.

Als het wat avontuurlijker wordt dan kan de 750 ook prima mee doen zolang het maar niet te wild wordt.

Groter en avontuurlijker.

Het grotere broertje van de 750, de 850 GS is voor meer avontuur de betere keus maar daar moet dan wel bijna € 3.000,– meer voor betaald worden.

Is de 850GS dan de beste van de vier ? Nee zeker niet maar wel de motorfiets die het best als adventure motorfiets gezien kan worden.

De Tracer 900 is met zijn 115 pk misschien wel de sterkste maar moet qua koppel dan weer onderdoen voor de Suzuki V-Strom.

Hoe je het ook bekijkt, een motorfiets aanschaffen heeft ook veel met emotie te maken want een motorfiets moet je wel aanspreken en het gaat er vooral om waar je je motorfiets voor wil gebruiken.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.