De Yamaha Tracer 700 of de Kawasaki Versys 650

Niet iedereen heeft behoefte aan een motorfiets met 100 pk of meer. Veel motorrijders hebben genoeg aan een motorfiets van rond de 700 cc die 70 pk levert. Een motorfiets van 700 cc neemt nog altijd minder gewicht mee dan een motorfiets van 1200 cc. En gewicht telt natuurlijk net zo goed mee als vermogen. Allesopdemotor.nl zet 4 Japanse middenklasse motorfietsen voor jullie op een rij.

Middenklasse motorfietsen

Iedereen zoekt iets anders in een motorfiets, de een wil een pk monster en een ander ziet zichzelf liever op een licht Allroad motorfiets rijden. Voor ieder wat wils zou ik maar zeggen. Er zijn verschillende soorten motorfietsen en een keuze maken is vaak niet makkelijk.

Gelukkig is de keus in middenklasse motorfietsen groot en zo ook als het om de meer middenklasse motorfietsen gaat. Een middenklasse motorfiets kopen is overigens iets anders dan een low budget motor kopen.

Onder middenklasse versta ik overigens motorfietsen van 650 tot 750 cc. Zodra je boven de 750 cc komt heb je het meer over de zwaardere motorfietsen.

De meeste middenklasse motorfietsen leveren tussen de 60 en 75 pk en komen qua gewicht zo rond de 200 kg uit. Zo ook de motorfietsen die ik hier onder de loep neem.

 

Yamaha Tracer 700

De Yamaha Tracer 700 model 2017

Vergelijken op motorvermogen

Voor deze vergelijking hebben we de volgende 4 motorfietsen op een rij gezet.

1-   De Suzuki V-Strom 650
2-   De Yamaha Tracer 700
3-   De Kawasaki Versys 650
4-   De Honda NC750 X

Het is natuur per persoon verschillende wat hij of zij belangrijk vindt voor een motorfiets. De een let op de prijs en een ander wil juist zoveel mogelijk vermogen terwijl weer een ander op het gewicht let.

Vergelijken van de vier motorfietsen is daarom ook persoonlijk maar op een aantal punten is er zeker wat te vergelijken.

 

Yamaha Tracer 700

Een brutaal smoelwerk van een pittige machine

De Yamaha Tracer 700 staat bovenaan

En qua vermogen staat de Yamaha Tracer 700 boven aan. De Tracer 700, die gebaseerd is op de naked MT07 heeft met zijn 700 cc een vermogen van 74,8 pk in met een koppel van 68 nm.

Op de tweede plek komt de Suzuki DL 650 V-Strom. De V-strom DL 650 is het kleine broertje van de DL 1000 en levert een motorvermogen van 71 pk en heeft een koppel van 62 nm.

Dat is slechts 3 pk minder dan de Yamaha Tracer 700 en 2 pk meer dan de Kawasaki Versys 650 die 69 pk levert met een koppel van 64 nm. Als laatste is er de Honda NC750 X, een beetje vreemde eend in de bijt.

De tweecilinder Honda komt met een vermogen van 54 pk op de laatste plaats maar wel met een koppel van 68 nm.

 

Suzuki DL 650 V-Strom

De V-Strom 650 is een prima kandidaat

De Yamaha levert het meeste vermogen

Op het eerste en tweede punt komt de Yamaha dus als beste uit de bus. Alle vier de motorfietsen zijn overigens vloeistof gekoelde tweecilinders die met ketting worden aangedreven.

De Suzuki is de enige V-twin in het gezelschap en de Honda de enige met een automatische versnellingsbak.

Honda heeft de NC750 X voorzien van een volledig automatische versnellingsbak die overigens ook met de hand te bedienen is.

Dit doe je door twee schakelaars die op het stuur zitten. Voor alle vier de motorfietsen geldt dat ze zijn uitgerust met 6 versnellingen.

 

Suzuki DL 650 V-Strom

Prima remmen met ABS op de V-Strom

De Suzuki DL 650 V-Strom

De Suzuki is wat de techniek betreft de meest geavanceerde motofiets met instelbaar tractiecontrole systeem en low RPM assist. low RPM assist is een systeem dat de motor optimaal laat draaien bij lagere toeren tallen.

En dat merk je zeker bij het rijden. Laat je de Suzuki terugzakken tot onder de 3000 toeren dan merk je daar weinig van qua souplesse.

De motor blijft keurig netjes rond draaien zonder dat je het idee krijgt dat je te laag in toeren zit.

Dat kan tot in de 6e versnelling en vervolgens draai je in de 6 het gas open en de Soes gaat als aan elastiek voorruit.

De Suzuki is ook voorzien van traction controle  maar of dat nodig is op een 71 pk machine is zeer de vraag.

 

middenklasse motorfietsen

De Honda NC750 X is niet spectaculair

Speciale coating voor de Suzuki

Suzuki claimt dat de draaiende delen in het motorblok zijn voorzien van een coating (SCEM) en dat staat voor Suzuki Composite Electrochemic Material .

L vormige zuigerveren zorgen volgens Suzuki voor betere gasafdichting en beter olie afvoer. Het is bijzonder dat Suzuki dit expliciet vermeld. Zowel Yamaha, Kawasaki als Honda maken hier geen melding van.

Het is niet duidelijk of het hier om Nikasil gaat, de coating die o.a BMW gebruikt in zijn motoren.

Maakt dat wat uit ? Nou zeker. Heb je met Nikasil gecoate cilinderbussen dan betekend dit dat je cilinders van aluminium kunnen zijn vanwege de coating en dat scheelt kilo’s. Nikasil verlengt de levensduur van je motorfiets overigens aanzienlijk.

 

BMW R 1200 GS

De BMW R 1200 GS is zeker voorzien van Nikasil cilinder voering

De Yamaha Tracer 700

De Yamaha Tracer 700 lijkt minder geavanceerd want het is toch een min of meer recht toe recht aan motorfiets. De Tracer is uiteraard wel voor zien van ABS maar heeft verder geen ingewikkelde assistentie verlenende systemen. Althans niet dat ik heb kunnen ontdekken.

Het blok is wel soepel genoeg om lekker mee te toeren en af en toe lekker op te schieten. De Yamaha is niet voorzien van Traction controle maar dat mis je ook niet gezien het vermogen.

Het blok van de Yamaha is soepel genoeg om ook in lagere toeren behoorlijke trekkracht te genereren dus dat zit wel goed.

De Tracer komt zeker geen vermogen tekort, in tegendeel. Met bijna 75 pk en een koppel van 68 nm heeft de Yamaha genoeg power om lekker snel te kunnen toeren over slingerende bergwegen.

 

Kawasaki Versys 650

De Versys is financieel de meest interessante optie

Actieradius speelt ook mee

Een groot voordeel van de Tracer 700 is misschien wel zijn lage gewicht van 196 kilo . Een nadeel is de actieradius die met 391 km toch wel de het minste scoort van allemaal.

Dit komt natuurlijk door de tankinhoud van 17 liter. Voor de lange afstanden is het misschien wat ongemakkelijk maar het lage verbruik maakt een hoop goed.

De Kawasaki is een prima alternatief voor de mensen die minder te besteden hebben. De Versys scoort € 8.499,– qua prijs het beste van de vier. En dan heb je ook nog eens een prima motorfiets.

Voor de Versys geldt ook net als voor de Yamaha dat er geen ingewikkelde systemen als traction control, of low rpm assist aanwezig zijn. En ondanks het ontbreken daarvan is de Kawa toch een prima middenklasse motorfiets.

 

Kawasaki Versys 1000

De grote broer van de Versys 650, de Versys 1000

69 pk is niet heel veel

Qua motorvermogen scoort de motorfiets met 69 pk niet het hoogst maar dat wil niet zeggen dat hij tam is.

Het is wel zaak dat je het Versys motorblok wat meer toeren laat maken want onderin is er niet veel vermogen aanwezig.

Waar vooral de Suzuki en de Yamaha goed scoren in lage toerengebieden moet de Kawa toch wat meer toeren maken.

Laat je de Kawa terug zakken tot 3000 toeren dan mis je toch wat koppel. Maar de Versys gaat makkelijk genoeg door tot hogere toeren en dan blijkt het echt een soepel rijdende motorfiets te zijn.

 

middenklasse motorfietsen

Schakelen met flippers, zonder koppeling

De Honda NC750 X

De Honda is een beetje een vreemde eend in de bijt. Het 750 cc tweecilinder blok is zeker vergeleken met de andere drie behoorlijk tam. Het vermogen staat met 54,5 pk dan ook in schril contrast met de andere 3.

En dat terwijl de Honda qua cc’s toch de zwaarste motorfiets is. De Honda is natuurlijk een automaat en gaat het zuinigste met de brandstof om. Tenminste als je de cijfers mag geloven. En als je hem op de sportieve stand zit er best wel pit in de Honda.

Qua elektronica heeft de Honda wel het meeste aan boord. Het DCT systeem is een zeer doordacht en goed functionerend systeem dat zowel voor automatisch als handmatig schakelen prima functioneert.

Het is ook een motorfiets met de kleinste tank. Maar zoals opgegeven door Honda, is het tegelijk de meest zuinige motorfiets. Honda claimt een benzine verbruik van 1:29 en met een 14 liter tank is dat een actieradius van 1:29. Dat maakt de Honda tot de zuinigste van de vier.

 

Een overzichtelijke tabel van 4 Japanse middenklassers

De aanschaf blijft een keuze

De aanschaf van een motorfiets blijft een persoonlijke keuze. De een kiest op basis van prijs terwijl een ander naar technische snufjes kijkt of puur naar het motorvermogen.

Voor alle vier hier gepresenteerde motorfietsen geldt dat je waar krijgt voor geld. De Kawasaki is het meest gunstigste geprijsd van de vier maar geldt daarom niet automatisch als beste keus.

Voor alle vier de motorfietsen kan gezegd worden dat ze een prima wegligging hebben en uitstekende remmen met natuurlijk ABS.

Qua motorvermogen en souplesse steken de Suzuki en de Yamaha met kop en schouders boven de andere twee uit.

 

Met dank aan Hans van Wijk voor het mogelijk maken van deze reviews

De prijs telt ook mee

Als je meer op de prijs let is de Kawasaki weer de beste keus en qua zuinigheid de Honda.

Ga je het over duurzaamheid hebben dan lijkt Suzuki het te winnen vanwege de ceramische coating die Suzuki aanbrengt op de verschillende onderdelen van het motorblok.

Het is overigens niet zeker of Suzuki de enige is die de draaiende delen voorziet van een ceramische coating maar Suzuki maakt wel als enige melding hiervan op zijn website.

Kies je voor duurzaamheid, vermogen of een zo laag mogelijke prijs, de keuze is aan jouw. De keus in motorfietsen in deze klasse is best groot en wij hebben slechts vier middenklasse motorfietsen onder de loep genomen.

Voor wie niet kan kiezen zou ik zeggen maak een paar proefritten en denk er goed over na. En bedenk daarbij dat echt slechte motorfietsen niet meer gemaakt worden.

Eén gedachte over “De Yamaha Tracer 700 of de Kawasaki Versys 650”

  1. Prima vergelijk…maar de Suzuki 650 ABS ben je vergeten, die heeft ook de meeste Pk’s in dit segment…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.