De Yamaha Tracer 700 is een wolf in schaapskleren

Er zijn zo van die momenten in het leven dat je echt even kan genieten. Gewoon genieten van al het moois dat er te koop is. Een van die dingen waar je echt van kan genieten is het rijden op een geweldige motorfiets. Een van dit soort geweldige motorfietsen is de Yamaha MT07. En de MT07 heeft nu een broertje gekregen. Lees hier de Yamaha Tracer 700 review. 

Een MT07 met een jasje

Dat de MT lijn van Yamaha erg succesvol is hoef ik denk ik niet uit te leggen. Yamaha staat sowieso garant voor kwaliteit als het over motorfietsen gaat.

De Japanse motorfietsen gigant brengt al jarenlang uitstekende motorfietsen op de markt en heeft dit nu weer gedaan. De motorfiets waar ik het over heb is de MT07.

De MT07 is een betaalbare 700cc tweecilinder motorfiets die zijn toekomstige berijder veel plezier kan bezorgen.

De MT heeft een vloeistof gekoeld tweecilinder motorblok van 689 cc dat een vermogen levert van 55 kw oftewel bijna 75 pk. De eerste modellen werden geleverd als een zogenaamde naked bike.

Tracer 700

Een stoer uiterlijk en een fel karakter

De MT07 is naked

Een naked bike is een motorfiets waar geen ruitje op zit of een kuip. De gewone MT07 zou je een motorfiets voor de puristen onder de motorrijders kunnen noemen.

Gewoon op je motorfiets alles trotseren wat er op je weg komt wind, regen en kou. Niet dat een ruitje of een kuip de kou en de regen echt tegen houdt maar je snapt het idee denk ik.

En gezien de prestaties van de MT07 is de naked versie van de MT toch wel heftig. Maar hier dus geen Yamaha mt 07 review.

Want met bijna 75 pk heb je weliswaar niet echt een snelheidsmonster bij je. maar echt langzaam is hij ook niet.

MT07

De noodknop is gelijk de startknop

Een motorfiets voor puristen

En om de MT ook aan de minder puristen te kunnen aanbieden kwam Yamaha met een iets meer aangeklede versie van de tweecilinder.

Het grote verschil met de standaard MT07 en de Tracer 700 is het kleine maar ozo praktische kuipje.

Het vrij kleine kuipje met in hoogte verstelbare ruit zorgt er net voor dat je minder wind op je borstkast vangt. En dat is lekker als je veel in minder weer rijdt.

De MT levert dus een vermogen van ruim 74 pk met een compressie verhouding van 11,5 : 1. Het maximum koppel van 68 nm bij 9000 toeren per minuut is ook zeker niet slecht te noemen.

In hoogte verstelbaar ruitje

De Tracer 700 oogt sportief

Het tweecilinder blok met dubbel bovenliggende nokkenassen ademt door 4 kleppen en heeft een natte meervoudige platenkoppeling.

De Tracer 700 is standaard uiteraard uitgerust met brandstof injectie en een katalysator.

De Tracer 700 oogt op het eerste gezicht erg sportief waardoor je het idee krijgt dat de zit ook sportief is. En gezien de Yamaha Tracer 700 specs is hij dat ook.

Dat is ook wel een beetje zo maar de sportieve zit gaat niet ten koste van het comfort. Zodra je op de motorfiets gaat zitten merk je dat er gelet is op het comfort van de rijder.

MT07

De toekomstige XT met het MT07 motorblok

Starten met de noodknop

Want je voelt je eigenlijk direct thuis op de machine. Het zadel heeft een comfortabele zitkuil en het stuur is zo gepositioneerd dat je niet voorover hangt.

De zithouding maakt dat langere ritten zonder snel moe te worden tot de mogelijkheden behoort. .

Dat is tenminste zo voor de kleinere berijder denk ik dan. Want met mijn 170 cm lengte voelde ik mij direct thuis op de Tracer. Ik kan goed bij de grond en mijn benen worden niet opgevouwen tijdens de rit.

Het starten van de tweecilinder ging, opvallend genoeg,  met de noodknop. Oftewel de knop op het stuur waar je de motorfiets mee uitzet als snel moet gebeuren.

Tracer 700

Een lekker brutaal smoelwerk

Een beetje tam geluid

Door deze noodknop naar je toe te bewegen komt de Yamaha tot leven. Het motorgeluid is in eerste instantie niet echt indrukwekkend te noemen.

Ondanks de sportief ogende uitlaat klinkt er een tam gepruttel dat er op wijst dat de motor loopt. Yamaha is natuurlijk niet degene die je kan aanspreken op het tamme geluid.

Want net als bij automobielen, worden motorfietsen tegenwoordig streng gekeurd om aan de EU normen te voldoen. En bij die keuringen wordt ook gelet op het geluid dat een motorfiets produceert.

En dat is eigenlijk maar goed ook want niemand houdt van overbodig lawaai. Zeker niet als je als berijder lange stukken wil rijden.

Duidelijk Yamaha

182 kilo rijklaar gewicht

Met een lichte tik op de versnellingspook zet ik de twin in beweging. De koppeling wordt bediend met een kabel en niet zoals bij de BMW RNineT met  een hydraulisch systeem.

Dat Yamaha hiervoor gekozen heeft, heeft natuurlijk alles te maken met de prijs van de Tracer.

Wat direct opvalt aan de Tracer is de prettig wegligging. Ondanks het relatieve lage rijklare gewicht van 182 kilo ligt de motorfiets als een blok op de weg.

Ik moet nog wat voorzichtig doen in de bochten vanwege de nieuwe banden die er op liggen maar ik voel direct dat de MT07 van bochten houdt.

Gepruttel veranderd in een sportief geluid bij lekker doorrijden

De Tracer 700 wordt een T7

Het vermogen wordt soepeltjes zonder schokken en verrassingen via de versnellingsbak op het achterwiel overgebracht. Zonder moeite

De Tracer wil wel wat hoger in toeren gehouden worden. Dat is ook te zien aan de toerenteller die een grens trekt bij 10.000 toeren per minuut. Dat is even wat anders dan de XT660Z Ténéré waar ik normaal gesproken op rij.

He ? Hoor ik jullie al denken, waarom vergelijk je nou de MT07 Tracer met een eencilinder ? Ja het lijkt ook vreemd dat ik dat doe maar het heeft een reden.

Het motorblok van de MT07 wordt namelijk ook gebruikt in de nieuwe XT van Yamaha, de T7 genaamd.

Yamaha

Een eenvoudig maar overzichtelijk dashboard

Het karakter van een motorfiets

De XT is ondertussen natuurlijk legendarisch en werd op het laatst geleverd met een 660cc eencilinder motorblok. Het Tenere motorblok heeft 48 pk en is al bij 8000 toeren begrenst.

En dat zegt iets over het karakter van de motorfiets. Motorfietsen die hogere toerentallen mogen draaien zijn vaak wat nerveuzer op het gas. De Ténéré is als allroad of offroad daarom een heel andere motorfiets.

Een allroad motorfiets is vaak een motorfiets die meer voor reizen en toeren wordt gebruikt. En met een allroad wil je ook nogal eens onverhard rijden.

Een nerveus motorkarakter is daarom voor een allroad of offroad motorfiets niet prettig.

De 6 versnellingen zijn soepeltjes te bedienen

De twee cilinder wil lekker plat in de bocht

Maar ondanks het hogere maximum toerental heeft de Tracer een zeer prettig motorkarakter. Het 700cc metende tweecilinderblok pakt in alle toerentallen prettig op. Ook als het toerental wat zakt maakt dat niet uit.

Het blok reageert direct op het gas en laat zich lekker in alle 6 de versnellingen hoog in toeren doortrekken. Het rijden op de Tracer is een klein feestje.

De motorfiets stuurt lekker vlot, heeft uitstekende remmen die nooit giftig worden maar lekker te doseren  zijn.

Natuurlijk zijn de remmen uitgerust met ABS en dat helpt bij stevige remacties. Sturen doet de Tracer overigens ook prima. De motorfiets wil echt lekker plat in de bochten en doet dat bijna uit zichzelf.

Prima remmen en goed werkend ABS

met de snelheid zit het wel goed

Deze prima stuureigenschappen heeft de MT mede te danken aan het stijve diamantframe en de uitstekende vering.

De veerwegen voor en achter van 130 mm zijn ruim voldoende voor de Tracer want zelfs bij slechter stukken weg bleef de motor prima in het spoor.

Ook op de sneller stukken blijft de MT zich uitstekend gedragen. En met de snelheid van de Yamaha zit het wel goed. De motorfiets ging zonder moeite richting de 120 km/uur en wilde echt sneller.

Verder dan 120 km/uur ging ik niet vanwege de 80 kilometer wegen waar ik op reed maar de Yamaha wil en kan absoluut veel meer dan dat.

Met gemak doortrekken in alle versnellingen

Accelereren met de Tracer is een waar genot. Uit stilstand flink doortrekken in alle versnellingen tot en met de 6e gaat zonder problemen. Zeker als je daarbij het heerlijk motorgeluid neemt dat je erbij hoort.

Het geluid dat uit de uitlaat komt is bij rustig rijden dan wel bijna niet te horen, zodra je hoger in toeren komt veranderd dit.

Het gepruttel wat je bij lage snelheden hoort veranderd in een waar gehuil waar een wolf jaloers op kan worden.

Zeker als je de Yamaha lekkere hoog in toeren doortrekt. En dat is goed nieuws voor de sportieve rijders onder ons want de Tracer kan je een hoop lol bezorgen.  En op bochtige wegen kan je je zeker meten met de grote jongens.

De zit is relaxt achter een functioneel ruitje

De Motorfiets straalt snelheid uit

Niet dat de MT07 kan winnen van zijn grotere broers als de MT09 en de MT10 natuurlijk maar je kan redelijk mee doen. Zeker op wegen met veel bochten want daar ligt de kwaliteit van de tweecilinder.

En dan is er nog het uiterlijk, want het oog wil ook wat. Hoe een motorfiets oogt is natuurlijk een kwestie van smaak maar persoonlijk vind ik de Tracer een genot voor het oog.

De motorfiets straalt aan alle kanten snelheid en flexibiliteit uit. De twee koplampen priemen als de ogen van een katachtige in de spiegel van zijn voorgangers. Alsof de Yamaha schreeuwt dat hij er langs wil.

De hele lijn van de motorfiets heeft van voor tot achter een agressieve uitstraling en daar houden we van.

De Tracer met het MT07 blok kan de concurrentie makkelijk aan

Met de Tracer door de file

Want een motorfiets is meer dan pk’s koppel en remvermogen. Een motorfiets zegt iets over zijn berijder/ster.

En dat is nu precies waar de kwaliteiten van de MT07 liggen. De Yamaha Tracer price ? nou wat denkt u van € 9.799,—. En dan heb je een  betaalbare motorfiets waar je een hoop lol mee kan hebben.

De Tracer leent zich uitstekend voor het rijden door druk verkeer en files vanwege zijn wendbaarheid.

MT07

Geen Hydraulische koppeling maar gewoon een kabel

Een allemansvriend met karakter

Het lage gewicht en de wendbaarheid maken de Tracer tot  een allemansvriend maar is ook een wolf in schaapskleding.

Wil je lekker over snelle bochtige stukken jakkeren dan is deze nieuwe telg van Yamaha zeker in staat tot prestaties. Wij hadden er in ieder geval genoeg plezier mee.

Ja het zit wel goed met de 007 of….. nee wacht 07 natuurlijk maar James bond zou er geen slecht figuur mee slaan.

En wat de T7 betreft met het motorblok van de MT07….. ik kan niet wachten. Met dank aan Hans van Wijk motoren voor het beschikbaar stellen van de motorfiets voor deze review.

Met dank aan Hans van wijk motoren voor het mogelijk maken van deze review

Opmerkingen

comments