De Yamaha MT10 of de Z1000 van Kawasaki ?

140 pk of liever 160 pk ? Waar ga je voor als je de keuze hebt. De PK explosie begon eind jaren negentig toen de echt krachtige motorfietsen zoals de Suzuki Hayabusa en de CBR 1100XX Blackbird de motorwereld overdonderde. De Honda Blackbird kreeg maar liefst 164 pk mee en werd overtroffen door de 1300cc zware Hayabusa die maar liefst 175 pk mee kreeg.

De beste Naked bike

Paardenkrachten zeggen echter niet alles over een motorfiets. Om te beginnen schaf je een motorfiets aan met een gedachte er achter. Met andere woorden je koopt een motorfiets met een bepaald doel.

De een zoekt een motorfiets voor de meer avontuurlijke trips waarbij het asfalt soms expres vermeden wordt.

Een ander wil het liefst een stevige toermotorfiets voor relaxt lange afstanden en weer een ander wil een bruut pk monster.

Voor ieder wat wils natuurlijk. Fabrikanten hebben het liefst voor iedere liefhebber een passende motorfiets en dus zijn er Allroad, offroad, adventure, toer en naked pk monsters te vinden.

 

Yamaha MT10

De Yamaha MT10 heeft een imposant voorkomen

De Yamaha MT10 met 160 pk

Voor Allesopdemotor.nl werd het tijd om twee stevige 1000cc naked bikes naast elkaar te zetten. In 2016 bracht Yamaha de MT10 onder ogen van het motor minnende publiek.

De Yamaha MT10 is een pure naked motorfiets met een terug getuned viercilinder motorblok van de R1.

De R1 is de supersport motorfiets van Yamaha en tovert maar liefst 200 pk uit het 100 cc viercilinder blok.

Het koppel van de R1 is met 113 nm ook indrukwekkend net als de 200 pk. De MT10 moet het met 40 pk minder doen maar 160 pk is natuurlijk niet verkeerd.

 

Yamaha MT10

Een imposant blok met 160 pk van de Yamaha MT10

Meer koppel en meer vermogen

Het koppel van de MT10 is met 111 nm iets minder dan de R1 maar zeker voldoende.

Een andere 1000cc motorfiets is de Kawasaki Z1000. De Z1000 is eveneens een 1000 cc viercilinder maar dan wel met 20 pk minder dan de MT10.

Het motorblok lijkt in eerste instantie op het blok van de 1000cc Versys maar verschilt in meer opzichten dan alleen een ecu mapping.

Dat blijkt o.a. uit het vermogen van 142 pk van de Z1000 terwijl de Versys “slechts” 120 pk heeft. Beide motorfietsen zijn op het gebied van prestaties best aan elkaar gewaagd alhoewel de MT10 bijna 20 pk meer biedt.

 

Kawasaki Z1000

Minder pk’s per kilo’s

PK per kilo

Meer vermogen zegt niet alles over de prestaties. Het gewicht van een motorfiets speelt natuurlijk ook mee maar ook daar wint de Yamaha het. De MT10 heeft een rijklaar gewicht van 210 kg, de Z1000 weegt 221 kg.

Oftewel de MT10 heeft 0,76 pk per kilo tot zijn beschikking terwijl de Z1000 het met 0,64 pk per kilo moet doen. Nog steeds ruim voldoende natuurlijk maar we zijn nu eenmaal aan het vergelijken.

Ben je met een van beide machines onderweg dan merk je niet veel van die 20 pk extra die de Yamaha heeft al zal de MT10 het waarschijnlijk wel winnen met een sprint.

Dat de bijna 20 pk meer van de Yamaha niet voor een prettiger motorkarakter zorgt blijkt bij het rijden in lage toeren. De MT10 is in lage toeren duidelijk minder soepel dan de Z1000.

 

Kawasaki Z1000

Een sober maar overzichtelijk dashboard van de Z1000

Soepel of niet soepel

Laat je de Kawasaki Z1000 in de hoogste versnelling terug zakken tot 3000 toeren of lager dan heeft de vierpitter het nog steeds prima naar zijn zin.

De Yamaha vind het bij 3500 toeren wel prima en gaat duidelijk sputteren als je daaronder komt in de hoogste versnelling.

De Yamaha heeft duidelijk meer koppel en topvermogen maar is dus minder soepel dat de Kawasaki.

Het soepele motorkarakte van de Z1000 draagt toch net iets meer bij aan de fun factor van een motorfiets.

Niet dat de Yamaha onplezierig is om op te rijden natuurlijk maar een beetje in lage toeren tokkelen is met de Kawasaki niet iets plezieriger.

 

Yamaha MT10

Uitstekende remmen op de MT10

Brandstof verbruik

Qua brandstof verbruik doet de Z1000 het met 5,8 liter brandstof op 100 km (1:17,5) een stuk beter  dan de MT10 die 8 liter brandstof verbruikt op 100 km ( 1 : 12.5).

Beide motorfietsen kunnen 17 liter brandstof meenemen waardoor je met de Kawasaki 293 km ver komt terwijl de tank van de Yamaha bij 212, 5 km leeg is.

Voor het tot stilstand brengen van de MT10 zijn er twee remschijven van 320 mm in het voorwiel gemonteerd en een 220 mm grote schijf in het achterwiel.

De Kawasaki Z1000 heeft twee 310 mm schijven in het voorwiel en een 250 mm remschijf in het achterwiel, voor beide motorfietsen geldt dat er in ieder geval genoeg remkracht is.

 

Kawasaki Z1000

Prima remmen ook in de Kawasaki Z1000

Wegligging en vering

Qua vering doet de Yamaha het ook ietsje beter met een 43 mm inverted voorvork en veerwegen van 120 mm voor en 120 mm achter.

De Z1000 heeft een 41 mm inverted voorvering met 120 mm veerweg terwijl het achterwiel 131 mm veerweg heeft.

De wegligging van beide vier cilinders is absoluut prima te noemen. De vering pakt bij zowel de Yamaha als de Kawasaki soepel op en kan ook grotere oneffenheden zoals verkeersdrempels prima aan.

De Z1000 komt in 2020 in twee edities, de gewone Z1000 en de Z1000 R. De Z1000 R is uitgerust met elektrisch instelbare vering en lichtere wielen voor beter contact met de weg.

 

Kawasaki

Weinig ruimte voor een duo passagier op de Z1000

3 versies van de Yamaha MT10

Yamaha heeft van de MT10 3 versies gemaakt, de standaard MT10, de MT10 SP met elektronisch instelbare Öhlins vering, slipper clutch en quickshifter en de Tourer editie.

De Tourer editie krijgt o,a zijkoffers, een hoog windscherm en comfortzadel mee.Op het gebied van comfort wint wat mij betreft de MT10 het absoluut van de Kawasaki.

Het zadel is prettiger en biedt een hoger comfort dan dat van de Z1000, plus je kan op een normale manier een duo passagier meenemen.

De stand van het stuur en het zadel en de bescherming tegen de rijwind is bij de MT10 veel meer ingesteld op langere ritten dan bij de Kawasaki.

 

MT10

Meer ruimte voor een duo passagier op de MT10

De MT10 meer voor lange afstanden

Yamaha biedt ook de mogelijkheid om de MT10 van meer op lange afstanden ingesteld accessoires te laten uitrusten.

Ongetwijfeld zijn er nu mensen die zeggen dat je een motorfiets aanschaft die past bij datgene wat je ermee wil en natuurlijk klopt dat.

Voor de Z1000 is er op de after-market natuurlijk van alles te koop alleen biedt Yamaha het vanuit de fabriek al aan.

Er is niets wat je als motorrijder zelf kan regelen natuurlijk alleen is Yamaha net iets meer completer met dit soort extra’s. Zeker voor de mensen die direct een motorfiets op maat willen.

 

MT10

simpel maar doeltreffend dashboard van de MT10

Conclusie

Welke van deze twee krachtpatsers de betere is hangt ook af van wat je verlangt van een motorfiets. De een kan niet genoeg vermogen hebben terwijl een ander het brandstof verbruik en comfort belangrijker vindt.

Een ding is echter duidelijk en dat is dat beide machines voldoende vermogen in huis hebben.

De MT10 mag dan wel bijna 20 pk meer hebben en 10 kilo minder aan gewicht dan zijn concurrent maar in de praktijk merk je daar niet veel van.

Tenminste als je niet tot de max gaat. Als je beide machines tegenover elkaar zou zetten en puur op snelheid en stuur capaciteit zou testen dan zie je wellicht verschillen.

 

 De klassieke Kawasaki is terug van weggeweest

Standaard of niet standaard

In de dagelijkse praktijk zijn beide motorfietsen prima aan elkaar gewaagd maar wint de Kawasaki het op brandstof verbruik en dus actieradius.

Keuzes… keuzes… keuzes…. Wellicht is de prijs een manier om de juiste keuzes te maken.

De standaard Kawasaki Z1000 kost je € 13.799,– en de Z1000 R gaat de consument € 15.099,– kosten.

De standaard MT10 kost € 15.999,– de SP versie kost € 18.999,– en de tourer editie gaat voor € 16.749,– over de toonbank (2020 prijs)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.