De Yamaha MT09 voor de pure fun of toch een Tracer ?

Wat maakt motorrijden leuk, zijn dat pure pk’s of is het meer dan dat ? sommige motorfietsen hebben een bepaalde magie terwijl andere dat niet hebben. Dat gevoel bij een motorfiets is natuurlijk puur persoonlijk. De een wil zoveel mogelijk vermogen terwijl een ander liever een prettig motorkarakter zoekt. Wat is dan dat fijne motorkarakter ? Waar hebben we het dan over.

De Yamaha Tracer 900

Een proefrit op een Yamaha Tracer 900 met het 900 cc driecilinder motorblok zorgde direct voor een glimlach op mijn gezicht.

Geen schaterlach vanwege de enorme pk boost ,gewoon een prettige glimlacht. Want de Tracer 900 rijdt best lekker en comfortabel.

En dat is het dan ook wel, de Tracer 900, het model van voor 2021 (model 2021 ken ik niet) dat is best een prima motorfiets.

Niet echt indrukwekkend, want 119 pk is niet bijzonder, het is gewoon een prima comfortabele tweewieler.

 

Yamaha MT09 Yamaha motorfietsen, foto te bestellen op werkaandemuur.nl

Een pure driecilinder

De MT09 is het model waar het motorblok voor het eerst in geïntroduceerd is en dat is eigenlijk veel meer een pret motorfiets dan de degelijke Tracer.

Technisch ontloopt het elkaar niet veel maar daar gaat het niet echt om.
De MT09 geeft met zijn korte gedrongen voorkomen het idee dat je op een supermotard rijdt, al is dat niet zo.

Technisch zijn er dan ook de nodig verschillen tussen de Tracer en de MT09. De Yamaha Tracer 900 weegt bijvoorbeeld rijklaar 207 kg terwijl de MT09 188kg weegt, dat is bijna twintig kilo minder.

Er zijn meer verschillen, zo is de Tracer 2160 mm lang terwijl de MT slechts 2075 mm lang is.

 

Yamaha Tracer 900

De Tracer 900 voor degelijk motor plezier

Het verschil tussen naakt en aangekleed

Die verschillen merk je absoluut in het rijden, het geeft de naakte driecilinder een beetje dat supermotard gevoel.

Voor de MT09 geldt ook dat er niet overdreven veel vermogen in huis is maar dat maakt niet veel uit.

De driecilinder heeft gewoon een zeer aantrekkelijk motorkarakter waardoor alles lekker smeuïg draait zonder saai te worden en dat maakt hem zo aantrekkelijk.

Anders is dat bij de Yamaha MT10, de veel sterkere viercilinder die gebaseerd is op de R1. De MT10 komt met een vermogen van 160 pk wel ver boven dat van de MT09 uit.

 

Yamaha MT09

De sportief ogende MT09

Het vermogen van de MT10 zegt ook niet alles

Of het daardoor een betere motorfiets is kan je je afvragen want vermogen zegt niet alles.

Het koppel van 111 nm maakt van de viercilinder een absolute krachtpatser alleen is kracht en vermogen niet altijd datgene waar het om draait bij motorfietsen.

De MT10 is met 210 kilo, meer dan twintig kilo zwaarder dan de MT09 en dat merk je absoluut.

Niet dat de MT10 slecht stuurt, nee zeker niet. De viercilinder is echter wel veel minder speels dan zijn kleinere broertje. Je hebt dan wel grofweg 40 pk meer tot je beschikking alleen kan je er niet zoveel mee.

 

Yamaha Tracer 900

Een krachtig driecilinder motorblok in de Tracer 900

Stability control is nuttig met veel vermogen

Stability control, die je met zoveel vermogen best kan gebruiken’ vlakt alles tot een haalbaar niveau af.

Prima voor de gemiddelde rijder maar het doet je wel twijfelen aan het nut van 160 pk.

En dat haalbare niveau haalt de spanning er een beetje uit want veel verschil met de 900 cc driecilinder voel je niet.

Natuurlijk heb je met de MT10 een zeer sterke motorfiets onder je kont alleen doet dat niet veel extra’s met de fun factor.

 

Yamaha Tracer 900

Het dashboard van de “oude ” Tracer 900 

Het gaat niet altijd om vermogen

Technisch is 1000 cc viercilinder wel beter dan de driecilinder. Dat merk je bijvoorbeeld aan de remmen die bij de MT10 uit 2 320 mm schijven aan de voorkant bestaan terwijl de 900 245 mm schijven in het voorwiel heeft.

Logisch dat een motorfiets met zoveel meer vermogen ook veel betere remmen heeft natuurlijk alleen blijft de vraag of je al dat vermogen wel kan gebruiken. En als je het niet allemaal kan gebruiken welke voordelen zijn er dan ?

Is al dat vermogen dan niet goed ? Ja natuurlijk wel alleen lijkt het of al die power er voor zorgt dat de motor veel minder soepeltjes loopt.

Heel simpel, de driecilinder is super smeuïg in ieder toerental en jankt heerlijk door in hoge toeren en dat mis je een beetje bij de MT10.

 

Yamaha MT07

Yamaha MT07, het kleine broertje van de MT09

Tokkelen over dijkweggetjes

Het is bijvoorbeeld een feest om met de 900 cc driecilinder met 2500 toeren per minuut over dijkweggetjes te tokkelen terwijl het net zo’n groot feest is om het blok lekker hoog in toeren te laten draaien.

Natuurlijk kan de MT10 dat ook alleen is het feest gevoel den net iets minder.

Het kan aan de vering liggen die bij de MT09 met 137 mm voor en 130 mm achter net even wat soepeler is dan die van de MT10.

De voor en achtervering hebben bij de MT10 beide 120 mm ruimte waardoor de viercilinder stugger aanvoelt op de weg.

 

MT10

De MT10 is een absoluut powerhouse

De Tracer wint het met praktisch nut

Gaan we naar het praktische nut kijken dan wint de Tracer 900 het bij mij van beide anderen motorfietsen.

Het kuipje met de redelijk hoge ruit, de ruimte die er voor bagage is en de 18 liter benzine die je kan meenemen maken van de Tracer een motorfiets die meer voor lange afstanden geschikt is.

En laten we eerlijk zijn de Tracer is ook best mooi om te zien. De “gewone” MT09 is een heel andere motorfiets dan de Tracer.

De standaard vrij kale driecilinder ziet er zeer sportief uit en rijd duidelijk anders dan zijn aangeklede neef.

 

Crosplane motorblok

160 pk is best veel

De MT09 is lekker naakt

Origineel zit er geen bagagerek op de MT09 en dat wil je er ook niet op hebben.

Je wil zo min mogelijk poespas op een dergelijke motorfiets hebben. Hij ziet er in zijn nakie gewoon heel sexy uit.

Er zit ook geen enkele bescherming tegen de wind op de naakte MT en ook dat wil je het liefst zo houden.

Een dergelijke motorfiets hoort zijn brutale uitdagende voorkomen te behouden.

 

 

160 pk

De MT10 heeft een indrukwekkend voorkomen

Een MT10 zonder poespas

Voor de MT10 geldt hetzelfde. Wat je ook vind van de rijkwaliteiten van de 160 pk sterke viercilinder, hij heeft een indrukwekkend voorkomen. En dat voorkomen wil je zo houden.

Dus ook voor de MT10 geldt, hou hem lekker sexy naakt want daar is hij op gemaakt. Geen poespas, geen kuipen, kuipjes, windschermen of koffers, gewoon puur zoals hij bedoeld is.

Overigens lijkt de MT10 uit het Yamaha programma te verdwijnen, tenminste zo gaan de geruchten.

Wellicht gaan we nog een Tracer 10 zien in de nabije toekomst en liefst met een iets getemperd en daardoor prettiger lopend motorblok.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.