Een Fazer 600 of een Tracer 900, twee motorfietsen die in feite niets met elkaar te maken hebben behalve dan dat ze allebei van Yamaha zijn. De Fazer 600 is een 600 cc viercilinder en de Tracer 900 is een 850 cc driecilinder maar toch zijn er overeenkomsten. Reden genoeg om deze twee eens onder de loep te nemen.
De Fazer 600 of de Tracer 900
De eerste Yamaha FZS Fazer 600 kwam in 1998 voor het eerst op de markt en werd een commercieel succes.
Het blok van de Fazer is in feite een getuned blok van de YZF 600R Thundercat, die op zijn beurt weer gebaseerd is op de FZR uit 1993.
De eerste Fazer 600 leverde een motorvermogen van 95 pk bij 11.000 toeren per minuut en had een koppel van ruim 61 nm.
Een later model dat in 2007 uitkwam, de FZ-6S Fazer, leverde met 98 pk en 63 nm koppel net iets meer motorvermogen.
Allemaal peanuts natuurlijk want een verschil van 2 nm koppel en 3 pk daar merkt niemand iets van.
De Fazer 600 is niet indrukwekkend maar gewoon degelijk en goed
De Yamaha Fazer 600
Het is alleen voor de volledigheid dat ik dit even noem. Rijklaar weegt de Fazer 206 kg wat best netjes is voor een motorfiets met bijna 100 pk.
Het vermogen van de Fazer is in ieder geval ruim voldoende om flink hoge kruissnelheden te kunnen halen.
En dat terwijl er voldoende koppel aanwezig is om het blok flink in toeren te kunnen laten zakken.
Wat dat betreft is de Fazer een lekker rustige toermachine die alles doet wat je wil. Smalle dijkweggetjes waar je 60 mag, geen probleem. Je schakelt door naar de 6e versnelling en de Fazer zoemt gewoon rustig door.
Een prima rijdende viercilinder met handige topkoffer
De Yamaha Fazer 600 is heerlijk soepel
Wil je een paar fietsers voorbij met lage snelheid dan kan je de viercilinder terug laten zakken tot 40 kilometer per/uur en rustig de fietsers passeren.
Je kan terug schakelen maar waarom zou je, het 600 cc blok kan makkelijk heel laag in toeren draaien. Lekker makkelijk natuurlijk maar ook wel een beetje saai misschien.
De Fazer doet echt alles wat zijn of haar bereider er van vraagt en valt daarom in de categorie goedmoedige lobbes.
Het is wel opmerkelijk dat de 600 cc viercilinder toch veel power in huis heeft. Want als je toch even terug schakelt blijkt de Fazer best snel van zijn plek te komen alleen echt sensationeel wordt het nooit.
Geen roestplekje te zien op de viercilinder
Prima weggedrag
Dat zegt verder niets over de motorfiets zelf want het is hoe dan ook een prettige motorfiets om mee te rijden.
De zit op het brede zadel is prima en vast en zeker goed vol te houden op lange ritten. Dat geldt ook voor het stuur, al had dat voor mij wat hoger mogen zitten maar het voldoet.
Het weggedrag van de Fazer is prima al is de vering wat stug en dat heeft ook te maken met het feit dat ik een langpotige (Yamaha Ténéré) gewend ben die veel langere veerwegen heeft.
Een motorfiets als deze viercilinder is niet alleen uitstekend geschikt als woon werk motorfiets maar ook om lange afstanden te rijden.
De Tracer 900 is in prima conditie en rijd nog als nieuw
De Fazer verdiend nog wel een review
De Fazer is natuurlijk allang uit het programma van Yamaha maar verdiend nog wel een review. De Fazer uit de review heeft ruim 60.000 km op de teller staan en daar merk je eigenlijk weinig van.
Het tijdperk van de Fazer is natuurlijk allang voorbij. De plaats van de Fazer is ondertussen ingenomen door de MT07, MT09 en de MT10. Al de MT modellen zijn zogenaamde Crossplane motoren.
Bij crossplane motoren staan de kruktappen in een hoek van 90 graden ten op zichtte van elkaar en de ontstekingstijdstippen zijn verdraaid. De Tracer 900 is natuurlijk ook uitgerust met een crossplane motor.
Is de Tracer 900 de opvolger van de Fazer of is het een totaal andere motorfiets ? De Tracer 900 is natuurlijk een 850 cc driecilinder terwijl de Fazer een viercilinder is.
Handige kofferset op de Tracer
114 pk voor de Tracer 900
De Tracer 900 heeft met 114 pk en een koppel van 87,5 nm pk net iets meer vermogen dan de Fazer. Net als de Fazer heeft de Tracer dat lekker luie toergevoel bij lage toerentallen.
Gewoon opschakelen tot je in de 6e versnelling zit en dan de snelheid terug laten zakken tot 50 of 60 km/uur zonder terug te hoeven schakelen.
Alleen is de Tracer 900 net een stuk feller. Dat merk je vooral als je terug schakelt en het gas opendraait.
De gas respons en het hogere koppel maken dat de Tracer overkomt als super sport machine die het op een circuit niet slecht zou doen.
De koffers kunnen met een slot gezekerd worden aan het rek
Een rauw lopende driecilinder
Het idee dat de Tracer veel sneller is dan de Fazer komt misschien ook door het ietwat rauw lopende driecilinder blok. Niet vervelend of storend maar gewoon wat rauwer.
Je hoort en voelt duidelijk de koppeling en je merkt bij flink accelereren dat de driecilinder duidelijk voor het sportievere publiek is gemaakt. Of de Tracer echt sneller is dan de Fazer is de vraag.
De Tracer heeft een rijklaar gewicht van 210 kg terwijl de FZ-6S 187 kg op de schaal brengt. De Tracer voelt ook zwaarder aan en heeft duidelijk meer regie nodig als het om het bochtenwerk gaat.
Niet dat de Tracer slecht stuurt, integendeel alles aan de Tracer is prima in orde zelfs met ruim 80.000 km op de teller en dat zegt best wel wat.
De Tracer is een prima occasion
Goeie occasions
Het rem vermogen van de driecilinder is nog steeds indrukwekkend en het blok draait nog als nieuw. Dit is echt een motorfiets waar je zonder problemen twee ton mee kan rijden.
Dat geld ook voor de Fazer natuurlijk want ook deze motorfiets voelt met ruim 60.000 km op de teller nog als nieuw.
Er zitten hier en daar wel wat gebruikerssporen op maar verder is er niets wat de km stand verraad.
De Fazer 600 met 64406 km op de teller staat te koop voor € 3.700,– bij Ab motoren in Leiderdorp. De Tracer 900 met 83978 kilometer op de teller staat voor € 7.250,– te koop bij Ab motoren.