Een Supermotard uit de Yamaha fabriek

Technisch was de XT660R een succes. Het soepele en sterke motorblok, het zeer stijve en frame en uitstekende vering maakt dat de nieuwe XT het zowel op als naast de weg prima deed. 

Deel 1: DeXT500 was het begin

De XT660R is een totaal andere XT

Het geheel nieuw ontworpen dubbel Diamond frame maakte dat de XT660r veel betere wegligging heeft.

Zowel rechtuit rijdend als het met het rijden van bochten merk direct dat het frame veel stijver is dan de frame’s van de XT600, 550 en 500.

Bij de XT600 is duidelijk te zien dat het frame uit twee delen bestaat. Het achterframe is als het ware aan het voorframe gelast.

Op het punt waarop het voor frame aan het achterframe vastzit is veel beweging mogelijk. Hierdoor voelt de motorfiets veel minder stabiel aan.

Het frame van de eerder XT600 modellen was lang niet zo stijf als de frames van de XT660r en dat verschil merk je.

De Vering zorgde tevens voor een prima wegligging en kan zwaar terrein ook goed aan.

Slechts 48 PK

Het vermogen van de nieuwe telg van Yamaha bleef “beperkt” tot 48 pk maar dankzij de agressieve gasreactie kwam de XT over als een motorfiets met veel meer vermogen.

Deze snelle gasreactie had ook een nadeel en dat was bij de eerste modellen van de Yamaha te merken aan het aan uit gedrag.

Met aan uitgedrag wordt het haperige gedrag van het gas bedoeld. Deze reactie bij gas geven wordt veroorzaakt door het niet juist afstellen van de injectie.

Een XT met Nikasil.

Door niet juiste afstelling wordt niet altijd de juiste hoeveelheid mengsel ingespoten waardoor het het lijkt alsof de motor hapert bij het gas geven.

Door het aantal pk’s on de 50 te houden was een lange levensduur van het watergekoelde motorblok gegarandeerd.

Neem daarbij ook nog de  bijna onverslijtbare bekleding van de [intlink id=”4020″ type=”post”]cilinderwand met Nikasil[/intlink] en je hebt een succesnummer.

De eencilinder is voorzien twee dubbele Brembo remzuigerklauwen die zorgen voor een uitstekende vertraging maar wel met een nadeel.

XT660R

De XT660R

De XT660X was de nieuwe troef van Yamaha

Door de enkele schijf en de stevige vertraging trekt de motorfiets bij stevig remmen iets naar een kant. Het fenomeen is niet echt hinderlijk maar wel duidelijk merkbaar.

Niet lang na het uitkomen van de XT660r komt de XT660X uit. De X, zoals hij ondertussen kortweg wordt genoemd, is een Supermotard verzie van de R.

De supermotard is uitgerust met brede zogenaamde Excel velgen maar is verder nagenoeg gelijk aan de 660R.

De XT660X leent zich echter veel meer voor snel stadswerk dan de R en dat komt mede doordat de motorfiets kleinere wielen heeft.

De hoge wendbaarheid en snelle acceleratie maken de Street Legal Supermoto Bikes, tot een gewild type motorfiets.

XT660r

De XT660r kan makkelijk lange afstanden aan

De gewaagdere kleuren komen later

De supermotard van Yamaha wordt goed ontvangen door het motor minnende publiek. In eerste instantie wordt de motorfiets uitgevoerd in de standaard kleuren van Yamaha.

De XT660X is in het begin alleen te krijgen in kleuren blauw, zwart en grijs maar naar verloop van tijd komt Yamaha met meer gedurfde designs op de markt.

Geel, en fel oranje motorfietsen sierden binnen afzienbare tijd de straten. De supermotard bleek een gewilde motorfiets.

De supermotard wordt zeer populair en de verkopen ervan stuwen ook de verkoopcijfers van de R verder op.

Yamaha is met zijn vernieuwde XT’s op de goeie weg maar komt met nog meer verrassingen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.