6: De XT600 bleek een betrouwbare motorfiets

Met de komst van de XT600 en de Yamaha XT600Z Ténéré wist het Japanse merk vele avontuurlijke motorharten te beroeren. De Yamaha XT600Z Ténéré straalde avontuur uit en bleek een zeer betrouwbare motorfiets te zijn. De Yamaha was voorzien van elektronische ontsteking door middel van een CDI unit en dat bleek in het begin een zwak punt.

Deel 1: [intlink id=”143″ type=”post”]De XT500 als eerste off road motorfiets[/intlink]

De CDI unit bleek een zwak punt.

Om te beginnen had de nieuw op de markt gekomen Ténéré bijna geen tekortkomingen.

Het motorblok was sterk en oer betrouwbaar en, mede door de dubbele carburateur, sprong hij zuinig met zijn brandstof om. Alhoewel de dubbele carburateur wel nadelen had werd de vinding toch goed ontvangen.

De eerste modellen uit 1983 hadden een zwak punt en dat was de CDI unit. Deze CDI unit die de ontsteking van de Ténéré regelde wilde nog wel eens kapot gaan.

De CDI Unit was erg  duur om te vervangen en dus stemde dit euvel menig Ténéré bezitter niet vrolijk. Een van de bekende uitspraken binnen onder de Ténéré was nogal eens dat het tijd werd voor CDI unit testing . Oftewel de XT600 wil niet starten dus kan de CDI unit kapot zijn.

Er kwam een verbeterde CDI unit

Vanaf 1984 werd de CDI unit vervangen door verbeterde modellen die niet meer kapot gingen. De slechte CDI unit was te herkennen aan hun bruine kleur terwijl de verbeterde CDI unit zwart van kleur was.

De Yamaha XT600Z Ténéré was, net als de rest van de XT familie meer voor in het terrein dan voor op de weg gemaakt maar de Ténéré voelde zich eigenlijk overal thuis.

Door zijn lange veerwegen, relatief lichte gewicht en groffe banden was geen terrein te zwaar voor de eencilinder. De Ténéré wist al snel een schare liefhebbers achter zich te scharen.

Yamaha XT600Z Ténéré

Opengewerkte tekening van de 1VJ Met dank aan rally-Ténéré.net

Een probleem met de CDI unit

Er werden clubs opgericht rondom het model en treffens georganiseerd. Yamaha had met zijn Ténéré een hit gescoord want de motorfiets werd wereldwijd goed verkocht.

De motorfiets werd vooral bekend vanwege zijn geweldige off road capaciteiten, zijn grote benzine tank en lage brandstof verbruik.

Bovendien bleek dat de eencilinder ondanks de problemen met de CDI unit een betrouwbare motorfiets was.

Een betrouwbare motorfiets

De Ténéré bleek bovendien nog zeer betrouwbaar. Yamaha gaat verder met het ontwikkelen van de Ténéré en komt in 1986 met een vernieuwd model uit.

De benzine tank van het nieuwe model wordt met 23 liter iets kleiner, het luchtfilter wordt onder de tank geplaats voor betere lucht inlaat.

Het model heeft ook een duidelijk groter luchtfilter dan zijn voorganger. De olietank wordt iets naar voren geplaatst maar de Ténéré heeft nog steeds een drysump oliesysteem.

De eencilinder wordt bovendien uitgerust met een startmotor en een kickstarter wat het starten van de motorfiets

De 1VJ werd niet bejubeld.

in ieder geval een stuk makkelijker maakt. In eerste instantie wordt het nieuwe model, die onder kenners al snel 1VJ wordt genoemd, goed ontvangen.

In een uitgebreide test in een Duits motormagazine wordt het nieuwe model van de Yamaha XT600Z Ténéré niet bepaald bejubeld.

De motorfiets zou veel te snel heet te heet worden doordat de tank de cilinderkop teveel uit de rijwind houdt. Er treed ook al snel motorschade op zo blijkt uit een lange duurtest.

Er is echter ook kritiek op de test omdat de nieuwe Yamaha XT600Z Ténéré vooral op de snelweg is getest met hoge kruissnelheden en daar is de eencilinder volgens Yamaha niet voor gemaakt.

De Yamaha XT600Z Ténéré

De 1VJ was niet altijd betrouwbaar

 De 1VJ was een minder betrouwbare motorfiets.

Maar er mankeert wel degelijk iets aan de nieuwe telg van Yamaha. Zo blijken de  tapeinden in het carter te kort te zijn waardoor de cilinderbouten niet met het juiste moment kan worden aangedraaid.

Hierdoor kampen veel exemplaren van het de Yamaha XT600Z Ténéré met lekkende voetpakkingen en worden in sommige gevallen de pakkingen tussen de cilinder en het carter uit geblazen.

Yamaha heeft het zwaar met al het commentaar op de nieuwe Ténéré oftewel 1VJ. Een nieuw model moet er snel komen en Yamaha laat ook niet lang op zich wachten.

7: [intlink id=”539″ type=”post”]De evolutie van de Yamaha Ténéré ging verder.[/intlink]

Opmerkingen

comments