De winterstop vraagt wel wat voorbereidingen

Er zijn doorrijders en mooi weerrijders. Doorrijders rijden de winter door en mooi weerrijders zetten hun tweewielers liever droog binnen. Een motorfiets is nu eenmaal voor sommige mensen nu eenmaal meer dan een vervoersmiddel waar ze liever geen roest op zien. Dus zijn er mensen die hun motorfiets gedurende de winter liever droog binnen zien. Voor je je kostbare bezit binnen zet zijn er wat zaken waar je op moet letten.

De winterstop

Je schuift je motorfiets de schuur in, lap er overheen en we zien het van het voorjaar wel weer. Nee dat is niet echt een winterstalling.

Je hoeft een motorfiets niet in een warm bedje te leggen en te vertroetelen, een motorfiets bestaat uit een heleboel onderdelen en heeft geen gevoel.

Zet je je motorfiets een aantal maanden echt stil dan heeft het wel zin om aan een aantal zaken wat extra aandacht te besteden.

De belangrijkste stap is dat je een plek hebt om je motorfiets op een veilige droge en goed geventileerde verwarmde ruimte neer te zetten.

 

winterstop

Dit zet je voor de winter liever netjes weg

Het hoeft niet tropisch warm te zijn

We hebben het hier niet over tropische temperaturen natuurlijk maar in ieder geval warm genoeg om het ontstaan van condens te voorkomen.

Het is ook beter om je motorfiets niet onder een hoes te zetten. Onder een hoes kan weer condens ontstaan en condens is natuurlijk vocht en vocht is weer kans op roestvorming.

Als je zelf geen plek hebt kan je motorfiets natuurlijk altijd bij een dealer neerzetten die een winterstalling aanbiedt. Denk bijvoorbeeld aan Goedhart motoren.

Je zorgt er natuurlijk ook voor dat er geen voorwerpen op je kostbare machine kunnen vallen.

 

Winterstop

Prachtig chroom op de klassiek ogende Kawasaki W800

Zet je motorfiets veilig weg

Zet hem dus niet onder een plank met gereedschap of andere zware voorwerpen want voor je het weet valt er een hamer of schroevendraaier op je motorfiets.

Als je een veilige droge plek in je schuur of garage hebt gecreëerd kan je je bike voorbereiden op een langere stop. Om te beginnen helpt het als je je motorfiets even goed afspoelt met schoon water.

Zeker als je er al wat winterse dagen mee hebt gereden kan dat geen kwaad. Want ook kleine restjes pekel die te lang blijven zitten kunnen vervelende schade veroorzaken.

Pekel is zout vermengt met smeltwater en het goedje kan van alles lekker aanvreten. Denk aan de rubber keerringen die de fijne naaldlagers in het linksysteem van je achtervering beschermen tegen vuil en vocht.

 

Winterstop

Spuit je remmen goed schoon voor je je motorfiets weg zet

Spoel alles eerst lekker schoon

Als het pekelwater lang genoeg kan inwerken op dit soort keerringen ontstaat er vanzelf schade.

Om dit soort schade te voorkomen kan je je motorfiets dus beter even lekker afspoelen met schoon water en dat hoeft echt niet altijd onder hoge druk.

Spoel je remschijven en remklauwen goed af en vergeet de binnenkant van je remklauwen niet. Zowel aangekoekt vuil als pekelwater kunnen voor onherstelbare schade zorgen een je remmen.

Als je rijdt gebruik je je remmen natuurlijk waardoor je remzuigers af en toe in beweging komen.

 

Winterstop

Accu aan de druppellader voor een langere stop

Kettingcleaner en schoon water

Als je motorfiets een tijdje stil staat gebruik je natuurlijk ook je remmen een tijdje niet waardoor de remzuigers vast kunnen gaan zitten.

Ga je je motorfiets voor langere tijd stil zetten dan kan al dat vuil zich lekker gaan vastzetten en ervoor zorgen dat bewegende delen…..uh niet meer kunnen bewegen.

Hetzelfde geldt voor ketting en tandwielen. Reinig je ketting met speciale kettingcleaner en spuit hem daarna lekker met schoon water af.

Gebruik geen petroleum, benzine, diesel of kerosine want dat vreet de rubber seals van je ketting op.

 

Winterstop

Lekker warm binnen met de banden van de vloer, als het kan

Kettingvet voorkomt roestvorming

En als je de rubber seals van je ketting weggevreten zijn dan kan je je ketting ook weg gooien.

Spuit je schone ketting flink in met kettingvet zodat er een flinke laag vet op zit zodat roestvorming verder voorkomen wordt.

Voor het lakwerk en blank aluminium kan je siliconenspray gebruiken. Pas hierbij wel op dat er geen siliconen op je banden of remschijven komt.

Siliconen spray is een glibberig goedje waardoor je banden glad kunnen worden of de werking van je remmen minder wordt.

 

winterstop

Spuit je ketting goed in en draai het wiel tijdens de stop af een toe een paar keer rond.

Ververs je motorolie voor de winterstalling

Een ander punt is motorolie. Motorolie die al een tijdje in het blok zit kan je beter even verversen voor je je motorfiets voor een tijd stil zet.

Motorolie verzuurt en vervuilt, zeker als de olie een flink aantal kilometers mee is gegaan.

Laat je vervuilde olie in het blok zitten als je de motorfiets in de winterstalling zet dan kunnen vuilresten zich vastzetten in het blok.

Als je na een paar maanden weer gaat rijden komt dat aangekoekte vuil los en kan er schade ontstaan in het motorblok.

 

Bandenspanning

Breng je banden goed op spanning voor de winterstop

Let op je bandenspanning

Dit geldt ook voor remvloeistof en koelvloeistof, ververs het liefst al je vloeistoffen voordat je je motorfiets een paar maanden stilzet.

Voor je banden geldt dat je de spanning hoger zet dan je gewend ben. Als je een motorfiets voor langere tijd stilzet en je laat de bandenspanning zoals hij is als je rijdt dan is er kans op vervorming.

Het gewicht van een motorfiets komt constant op dezelfde plek van de band te staan waardoor deze kan inzakken.

Het canvas van de band wordt namelijk door de constante druk op een plek verzwakt en waardoor je band moet vervangen als je weer gaat rijden.

 

GT500

Veel chroom en niet zo roest bestendig als moderne motorfietsen

Spaar je banden tijdens de winterstop

Zet de motorfiets in ieder geval op de midden bok en zorg ervoor dat zowel je voor als achterwiel los staan van de grond.

Ga je je motorfiets echt voor langere tijd stilzetten, haal dan je accu uit je motorfiets en zet deze op een schone droge plek aan een druppellader.

Een druppellader houd een accu geladen waardoor de accu als het ware actief blijft.

Dit laden gaat pulserend waardoor de accu actief blijft als je motorfiets stilstaat en deze langer mee gaat.

 

banden

Spuit geen siliconen spray op banden of remschijven.

Liever geen Ethanol

Zorg ervoor dat je tank vol zit met gewone benzine, dus geen E10. E10 is ethanol en dat wil je liever niet voor langere tijd in je tank hebben zitten. Een volle tank voorkomt oxideren.

E10 is overigens niet voor iedere motorfiets geschikt, ook niet als je je motorfiets gewoon blijft gebruiken.

Teveel lucht betekend oxidatie, en roestvorming in je tank wil je liever niet hebben.

Bij motorfietsen die nog met een carburateur zijn uitgerust is het beter om de vlotterkamers leeg te laten lopen.

 

Verdroogde motorband

Dit soort dingen kan je voorkomen door de wielen van de grond te houden

Afzetting in je carburateurs

Door de benzine kan er afzetting in je carburateurs ontstaan waardoor sproeiers verstopt kunnen raken als je weer gaat rijden.

Als je een motorfiets gezond wegzet in een winterstalling dan komt hij er ook weer gezond uit, klaar voor het komende motorseizoen.

Zorg er wel voor dat je motorfiets verzekerd blijft tijdens een winterstop.Verzeker je motorfiets in ieder geval voor brand en diefstal en zet je motorfiets hoe dan ook goed op slot, waar je hem ook neerzet.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.